کاهش ۲۸ درصدی پرونده‌های محاکم تجدید نظر خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 | 10:13 ق.ظ
کاهش ۲۸ درصدی پرونده‌های محاکم تجدید نظر خوزستان رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: با کاهش ۲ هزار و ۳۴۵ پرونده در محاکم تجدیدنظر خوزستان در سال ۱۴۰۲، پرونده‌های این محاکم ۲۸ درصد کاهش یافت.

علی دهقانی در دیدار با قضات دادگاه تجدیدنظر خوزستان، پاسخ کوبنده دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشان از اقتدار حاکمیت نظام جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی و منطقه دانست و گفت: این اقدام شجاعانه موجب شکستن هیمنه پوشالی رژیم سفاک صهیونیستی شد.

وی افزود: یکی از تکالیف اصلی و مهم دستگاه قضایی در سند تحول و تعالی قوه قضاییه که از ارکان مورد توجه نظام جمهوری اسلامی است، افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات قضایی و تحقق عدالت قضایی است.

دهقانی با بیان اینکه دادگاه‌های تجدیدنظر و کیفری یک استان، پیشانی اتقان آرا و سطح علمی مجموعه دادگستری آن است، ادامه داد: با توجه به تجربه قضات دادگاه تجدیدنظر، آرای صادره از سوی قضات این محاکم الگویی برای دادگاه‌های بدوی است.

رئیس کل دادگستری خوزستان اضافه کرد: پارسال در محاکم تجدیدنظر استان خوزستان با توجه به افزایش ۱۹ درصدی ورودی و ۲۲ درصدی خروجی پرونده‌ها از شعب و کاهش موجودی ۲ هزار و ۳۴۵ پرونده، شاهد رشد قابل توجه عملکرد این محاکم بودیم.

وی می‌گوید: مانده آخر دوره سال ۱۴۰۱، تعداد ۸ هزار و ۲۷۰ پرونده بود و با وجود افزایش پرونده‌های وارده، این رقم در پایان سال گذشته به ۵ هزار و ۹۲۵ فقره رسید که افزایشی معادل ۲۸ درصد بوده است.

دهقانی افزود: در شعب کیفری یک استان خوزستان که به موضوعات خاص و مهم می‌پردازد نیز عملکرد به همین شکل بوده است و موجودی پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی نظارت بر شرایط ماهوی پرونده از سوی دادگاه‌های عالی را بسیار مهم برشمرد و افزود: محاکم تجدیدنظر نسبت به دادگاه‌های بدوی و محاکم کیفری یک نسبت به دادسرا، باید نقش نظارتی خود را تقویت کنند.

دهقانی با تاکید بر پرهیز از اوقات نظارت طولانی، ادامه داد: انتظار مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی این است که زمان رسیدگی در محاکم طولانی نشود و پرونده آنها در زمان کوتاه‌تری تعیین تکلیف شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان می‌گوید: در ۲ سال گذشته شش شعبه به شعب تجدیدنظر استان خوزستان اضافه شد که در روند کاهش موجودی تاثیر بسزایی داشت و امیدواریم با تامین امکانات لازم، این اتفاق در سال جاری نیز تکرار شود.

وی در ادامه با توصیه به قضات در خصوص رعایت حسن خلق و تکریم ارباب رجوع، اضافه کرد: عمل احسن مورد سفارش پیامبر اکرم (ص) با دو شرط تحقق می‌یابد که یکی رفتار بر پایه عقلانیت و به دور از احساس است و دومی عمل برای رضای خداوند و خشنودی حق است و قضاوت منصبی است که باید همواره بر این دو اصل استوار باشد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار