دانشگاه‌های خوزستان باید ماموریت‌های مهارتی تعریف کنند

تاریخ انتشار: دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 | 10:02 ق.ظ
دانشگاه‌های خوزستان باید ماموریت‌های مهارتی تعریف کنند معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه هر دانشگاه به تناسب ماموریت و ظرفیت‌های آموزشی خود، باید ماموریتی تعریف کند، گفت: با توجه به وجود صنایع متعدد در استان خوزستان، نه تنها مقوله آموزشی دانشگاه‌ها، بلکه مهارت‌آموزی در اولویت خواهد بود.  محمد راضی‌جلالی دیروز (۲ اردیبهشت ماه) در جلسه کارگروه توسعه مهارت استان […]

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه هر دانشگاه به تناسب ماموریت و ظرفیت‌های آموزشی خود، باید ماموریتی تعریف کند، گفت: با توجه به وجود صنایع متعدد در استان خوزستان، نه تنها مقوله آموزشی دانشگاه‌ها، بلکه مهارت‌آموزی در اولویت خواهد بود. 

محمد راضی‌جلالی دیروز (۲ اردیبهشت ماه) در جلسه کارگروه توسعه مهارت استان خوزستان اظهار کرد: خوزستان، جزو اولین استان‌هایی است که قرارگاه مهارت آموزی را راه اندازی کرد. در سال ۱۴۰۳، برنامه‌هایی در دستور کار خواهند بود و توجه به شعار سال و ماموریت‌های دانشگاه‌ها، مسئولیت را چند برابر می‌کند. 

وی ادامه داد: مهارت‌آموزی، پیش‌نیاز توسعه همه صنایع پایین دست و بالادست و بسترهای خدماتی جامعه است. مهارت به گونه‌ای پایدار کننده اشتغال ایجادشده است. بسیاری از مشاغلی که در کشور و استان شکل می‌گیرند به دلیل نداشتن مهارت و یا تجربه‌های بازآموزی نیروها، به علم روز مجهز نمی‌شوند و همگام با صنعت پیش نمی‌روند و بازارکار را از دست می‌دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: بر ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها توسط استاندار تاکید شده است. هر دانشگاه به تناسب ماموریت و ظرفیت‌های آموزشی خود، باید ماموریتی تعریف کند. با توجه به وجود صنایع متعدد در استان خوزستان، نه تنها مقوله آموزشی دانشگاه‌ها، بلکه مهارت‌آموزی در اولویت خواهد بود. برای اینکه صنایع طرح‌های توسعه‌ای خود را توسعه دهند و فازهای جدید تعریف کنند، طبیعتاً نیاز به نیروی ماهر دارند و به این منظور صنایع باید نیازهای خود را اعلام کنند و نیروهایی که قرار است در ماه‌های آتی جذب کنند باید پیش از جذب، دوره‌های مهارتی را در مراکز جوار، مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها بگذرانند تا متناسب با نیاز صنعت، نیروی با مهارت جذب شود.

راضی‌ جلالی عنوان کرد: نیرویی که پرورش داده می‌شود گنجینه است و باید از آن حفاظت شود. علاوه بر این، بورسیه صنعت در استان خوزستان در دستور کار است تا دانشگاه‌ها بتوانند برنامه‌های خود را در ارتباط با نقش خود در توسعه مهارت و محقق کردن شعار سال عملی کنند. 

وی گفت: به دنبال راه‌اندازی شبکه مهارت‌آموزی در استان خوزستان هستیم. در این شبکه، اداره‌کل فنی و حرفه‌ای در کنار دانشگاه فنی و دیگر دانشگاه‌ها،  آموزش و پرورش و پارک علم و فناوری مسئولیت داشته باشند و این به هیچ عنوان تداخل کاری نخواهد داشت. به عنوان مثال دانشگاه‌های کشاورزی در کشت اوکالیپتوس و  دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در کشتی‌سازی، تعمیر موتور هواپیما و… قابلیت دارند. ظرفیت در همه جای استان خوزستان وجود دارد. برای تعمیر توربین‌های تولید برق سدها، نیروی کار ماهر تربیت می‌شود؟ و یا اینکه برای تعمیر توربینی که دچار مشکل می‌شود، چقدر از استان‌های دیگر تعمیرکار به صورت انحصاری با هزینه بالا می‌آید؟ 

وی گفت: اقدام شرکت هواپیمایی کارون در تعمیر موتورهای هواپیما کار قابل تحسینی است. باید متناسب با آمایش سرزمینی اقدام کرد. باید اطلس مهارت‌آموزی در قالب یک نقشه مشخص شود. استان خوزستان در سرمایه‌گذاری خارجی رتبه اول را دارد آیا به این معنا نیست که صنعت جدید قرار است وارد استان شود و آیا این صنعت نیاز به مهارت ندارد؟ آیا قرار است از چین و آلمان و یا هلند نیرو وارد شود؟ قطعا این گونه نیست. بنابراین باید متناسب با سرمایه‌گذاری، نیروی مورد نیاز ماهر تربیت شود. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: باید منابع را به سمت اهداف کلان و پایدار استان خوزستان ارائه داد؛ تسهیلات در قالب تعاونی‌ها، تسهیلات موفقی خواهند بود. همچنین تسهیلات در قابل مهارت‌آموزی اشتغال ایجاد می‌کند. 

وی افزود: مکاتبه‌ای با تمام صنایع انجام شود و صنایع ملزم شوند که همه قراردادها با مجموعه‌های آموزشی برای بحث‌های مهارتی حتما با مجموعه‌های درون استان خوزستان انجام شود. 

راضی‌جلالی عنوان کرد: در حال حاضر در استان خوزستان زنجیره ارزش خرما و ماهیان چقدر دوره‌های مرتبط وجود دارد؟ باید اطلاعات خود را به روز کنیم و متناسب با آن، سرفصل و برنامه تعیین شود. وقتی دانشگاه پای کار باشد یعنی کار علمی انجام می‌شود و ضریب کار علمی قطعا بالاتر است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار