اراضی کشاورزی خوزستان ساماندهی می‌شوند

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: شنبه 17 شهریور 1397 | 19:04 ب.ظ
اراضی کشاورزی خوزستان ساماندهی می‌شوند مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ساماندهی اراضی از اولویت‌های امور اراضی است.

عبدالکاظم شاچری در گفت‌وگو با خبرگزاری اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم و متقابل جامعه روستایی با دولت، تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات و اختلاف مالکیتی موجود بین اشخاص و دولت بوده است.

وی افزود: این چالش از دهه چهل با تصویب برخی قوانین مهم اراضی از جمله قانون اصلاحات ارضی و قانون ملی شدن جنگل‌ها بروز یافته است که برای حل این معضل و با توجه به لزوم رعایت حقوق قانونی تولیدکنندگان بخش کشاورزی و همچنین حفظ متقابل حقوق دولت، بخشنامه و دستورالعمل‌هایی در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۳ با هدف تسریع در رسیدگی به مشکلات کشاورزان و روستاییان و احقاق حقوق دولت و مردم تدوین و توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد اما به دلیل وجود موانع اجرایی موضوع مجدداً در ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام‌های مالی کشور مصوب اردیبهشت ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی پیش بینی شد.

وی ادامه داد: با ابلاغ آئین نامه ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام‌های مالی کشور و شیوه نامه اجرایی رفع تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی، گامی بزرگ و تاریخی برای رفع تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات کشاورزان ناشی از اجرای برخی قوانین و مقررات موازی و کاهش اختلافات ملکی باقیمانده در طول ۵ دهه گذشته برداشته شده است.

شاچری تاکید کرد: حل مشکلات مالکیتی کشاورزان و رفع تداخلات یکی از مطالبات مهم مردم و مورد تاکید دولت و وزیر جهاد کشاورزی است و باید با جدیت پیگیری شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به این‌که ساماندهی اراضی کشور از اولویت‌های سازمان امور اراضی است، بنابراین تعیین حقوق متقابل دولت و مردم، تثبیت مالکیت اشخاص بر مستثنیات، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی، کاهش پرونده‌های قضایی حوزه زمین، صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و کاهش دغدغه کشاورزان و بهبود تولید کشاورزی از جمله دستاوردهای مورد انتظار برای رفع تداخلات اراضی است.

شاچری افزود: سند دار کردن اراضی کشاورزی، ارتقاء ضریب تولید محصولات کشاورزی، استاندارد کردن فرآیند فعالیت‌های اداری و پرهیز از کار سلیقه‌ای از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

وی گفت: اهمیت اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در صیانت از زمین به عنوان امانت آیندگان بسیار با اهمیت است. اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی و رفع تداخلات اراضی ملی و مستثنیات ناشی از اجرای قوانین موازی اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: طرح‌های کاداستر و رفع تداخلات دو طرح مکمل هم بوده و خروجی آن‌ها منجر به صدور سند برای اراضی کشاورزی خواهد شد و مدیریت امور اراضی خوزستان در این راستا تمام تلاش خود را در جهت پیشبرد اجرای طرح انجام می‌دهد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار