جهانسوز:

۲۹۳۵ مربی مشغول آموزش کشاورزی هستند

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: سه شنبه 6 آذر 1397 | 09:24 ق.ظ
۲۹۳۵ مربی مشغول آموزش کشاورزی هستند مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گفت: محصول گندم ناموس کشاورزی ایران است و یکی از محصولات استراتژیک ایران است. کسانی که به گندم توجه نمی‌کنند اشتباه کرده اند. همچنین عملیات کلزا مسئله اساسی است که ما به ان توجه ویژه‌ای داشته ایم.

به گزارش خبرنگار، نشست خبری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی که در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این مراسم در خصوص توافق نامه عملیاتی طرح ملی بسیج همگام با کشاورز در ۷۰۰۰ هزار روستای کشور و خدماتی که در آینده نزدیک بر اساس توافق نامه به کشاورزان داده می‌شود تشریح شد. همچنین از ۵ عنوان کتاب بی نظیر و بی بدیل راهنمای کاشت، داشت و برداشت در محصولات زراعی، باغی و راهنما‌های پرورش دام و طیور در سطح ملی و دو کتاب عملیاتی کلزا و گندم در سطح ملی و بین الملل رونمایی گردید.

جهانسوز مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در این مراسم گفت: ۲۹۳۵ مربی در ۲۱ استان و ۸۷ شهرستان مشغول اموزش کشاورزی هستند. این طرح در سال ۹۲ شروع با مراحل تکاملی ان ارتقا پیدا کرد. ما حدود ۱۶۰۰ رشته موفقیت داشتیم که سال گذشته ۱۲ هزار نفر و امسال تا ۲۹ هزار نفر در ان اموزش خواهند یافت همچنین تا سال اینده به ۴۰ هزار روستا می‌رسد.

وی افزود: ۱۰۰ اپلیکیشن در حال طراحی است تا کشاورزان بتوانند در زمین های کشاورزی از ان استفاده کنند.

وی افزود: با حمایت سازمان تحقیقات اموزش و ترویج کشاورزی و کارشناسان خبره داده علمی را شروع کردیم و ۵۰ عنوان کتاب داریم و ۱۱ کتاب در حال چاپ هستند.

جهانسوز عنوان داشت: محصول گندم ناموس کشاورزی ایران است و یکی از محصولات استراتژیک ایران است. کسانی که به گندم توجه نمی‌کنند اشتباه کرده اند. همچنین عملیات کلزا مسئله اساسی است که ما به ان توجه ویژه‌ای داشته ایم.

در ادامه مراسم خاوازی معان وزیر جهادکشاورزی گفت: ما در،بخش کشاورزی اقدامات مهمی را انجام داده ایم و مراحل و کارهایی را برای بهبود و ترویج کشاورزی در نظر داریم. همچنین در مورد موضوعات زراعی و دامی سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی و بسیج مهندسین منابع طبیعی همکاری هایی داشته اند.

خاوازی اضافه کرد: ما در بخش کشاورزی نیاز،به رشد زیادی داریم و در بسیاری موارد مورد تحریم قرار گرفته ایم لذا یکی از موارد واکنسن آنفولانزای پرندگان است ه امسال در این مورد به خودکفایی می رسیم. در بحث گندم، جو، کلزا نیز ۵۰ درصد وارداتی است و ما سعی داریم تولیدات داخل در سال آینده خودکفا شویم.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی وزارت جهاد اختصاص دادن کالاهای به اتحادیه های مربوط است لذا هدف ما در هفته بسیج شروع طرح و اموزش به کشاورزان است که امیدواریم در بخش کشاورزی تغییر و تحول اساسی شکل گیرد.

جهانسوز در ادامه گفت: ما در بین نمونه های کشاورزی فاصله عملکردی زیادی داریم. ما می خواهیم این فاصله کمتر شود. در جایی در یک هکتار ۱۵ تن و در جایی ۱ تن برداشت داریم و این بخاطر عدم داشتن علم کشاورز است و طرح بسیج همگام با کشاورز،را راه اندازی کردیم بعد از تولید کتب به اموزش مهندسین کشاورزی پرداخت. ما با دید ترویج به تسهیل گری پرداختیم. کلاس های قوی با همکاری سازمان اموزش و ترویج کشاوری،صورت گرفت. امیدوارم همکاری سپاه و بسیج رشد زیادی را در عرصه کشاورزی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما پیش از تولید باید به بازار کشاورزی توجه کنیم، گفت: مرحله طرح همگام با کشاورزی بصورت اموزشی است که در مرحله اول بصورت اموزشی ترویجی و شبکه های مختلف برای کشاورزان است. این مسائل ۳۰ درصد بخش کشاورزان رو حل خواهد کرد و ۷۰ درصد مربوط به تولید و بازار است. سال های گذشته ۱۰ هزار نقطه و امسال ۲۲ هزار نقطه و مزارع را مورد اموزش و بهره برداری خواهیم داشت. ۳۰۰۰ هزار نفر در این طرح قرار دارند و در سال اینده به ۱۰ هزار نفر و سپس تا ۱۵ هزار نفر اضافه خواهد شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار