گوجه فرنگی خریدار ندارد/ بازار رب سکه است

تاریخ انتشار: شنبه 13 مهر 1398 | 12:25 ب.ظ
گوجه فرنگی خریدار ندارد/ بازار رب سکه است بیت اله احمدی؛ مشکلات کشاورزان گوجه فرنگی کار استان آذربایجان شرقی، هر ساله وجود دارد و تنها سال به سال رنگ عوض می کند، با مشکلات ایجاد شده، وضعیت بازار رب و گوجه فرنگی در استان، قرمز است. امسال بسیاری از کشاورزان استان در شهرهای مختلف، هنوز محصول گوجه فرنگی تولید شده شان را نتوانسته […]

بیت اله احمدی؛ مشکلات کشاورزان گوجه فرنگی کار استان آذربایجان شرقی، هر ساله وجود دارد و تنها سال به سال رنگ عوض می کند، با مشکلات ایجاد شده، وضعیت بازار رب و گوجه فرنگی در استان، قرمز است.

امسال بسیاری از کشاورزان استان در شهرهای مختلف، هنوز محصول گوجه فرنگی تولید شده شان را نتوانسته اند به فروش برسانند و از طرفی هم شاهد افزایش بی رویه قیمت رب گوجه فرنگی هستیم.

یکی از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار می گوید: سال گذشته چون گوجه فرنگی کم بود، این محصول با قیمت کیلویی ۲ هزار تومان هم به فروش رسید، اما امسال کیلویی ۳۰۰ تومان به فروش می رسد.

وی می افزاید: این در حالی است که قیمت تمام شده گوجه فرنگی برای کشاورز با هزینه های کارگری کیلویی ۷۰۰ تومان آب می خورد.

کشاورزان از کشت بی رویه گوجه فرنگی پرهیز کنند

در حالی برداشت گوجه از مزارع شهرستان مرند هنوز ادامه دارد اما روز به روز نرخ فروش آن کاهش می یابد که مشکل بزرگی برای کشاورزان شهرستان مرند ایجاد کرده است.

عدم رعایت الگوی کشت محصولات کشاورزی از طرف کشاورزان با توجه به تاکیدات کارشناسان جهاد کشاورزی به معضلی برای کشاورزان تبدیل شده به طوری که حجم انبوهی از مزارع به یکباره به کشت یک محصول خاص تعلق می ‌گیرد و در نهایت در یک زمان هزاران تن محصول به بازار مصرف سرازیر می شود از سوی دیگر حضور گسترده دلالان و همراهی این افراد در تعیین قیمت بازار موجب می شود قیمت به صورت باور نکردنی افت کند.

عدم رعایت الگوی کشت محصولات کشاورزی از طرف کشاورزان با توجه به تاکیدات کارشناسان جهاد کشاورزی به معضلی برای کشاورزان تبدیل شده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند در این باره به خبرنگار گفت: امسال در شهرستان مرند حدود ۸۰۰ هکتار گوجه فرنگی کشت شده که به طور متوسط عملکرد آن امسال در هر هکتار ۳۰ تن بوده که حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تن در شهرستان مرند گوجه فرنگی تولید می شود و با توجه به اینکه عرضه گوجه فرنگی در اوج برداشت در بازار زیاد است، با قیمت پایین عرضه می شود که گلایه کشاورزان را به دنبال دارد.

منوچهر رحمانی به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به انیکه گوجه فرنگی محصولی با نیاز آبی بیشتر است، کشت گوجه فرنگی را بیشتر در محیط های کنترل شده و در گلخانه ها تولید کنند.

وی افزود: در پیک تولید همیشه با کاهش قیمت مواجه هستیم که این امر به ضرر کشاورزان است، لذا توصیه می شود که در سال های آتی حتما با مدیریت جهاد کشاورزی مراکز و دفاتر هماهنگ شده و سطح زیر کشت را با توجه به الگوی کشت ارائه شده منطقه تنظیم کنند تا در چنین مواردی دچار کاهش قیمت نشوند که تنها راه حل، کنترل تولید و صادرات این محصول است که می تواند قیمت را منطقی تر کند.

رحمانی بی توجهی کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان و عدم رعایت تناوب کشت را از دیگر عوامل افزایش تولید گوجه‌ فرنگی دانست و افزود: متاسفانه کشاورزان به توصیه کارشناسان توجه زیادی نشان نمی‌دهند و همین مساله باعث می‌شود تناوب کشت رعایت نشده و در نتیجه با افزایش تولید و کاهش قیمت مواجه شویم.

منبع:مهر


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار