فراهم شدن حضور شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی در حوزه‌های تخصصی نفت

تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 بهمن 1400 | 10:15 ق.ظ
فراهم شدن حضور شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی در حوزه‌های تخصصی نفت ‌رییس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: عرصه برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی در حوزه‌های تخصصی تولید و استخراج نفت فراهم شده است.  مهندس‌محمدحسین غزل در نشست تخصصی “ارائه نیازهای فناورانه در حوزه مهندسی بهره‌برداری (چاه محور)”  که روز سه‌شنبه (۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰) در محل نمایشگاه تخصصی صنعت نفت اهواز برگزار […]

‌رییس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: عرصه برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی در حوزه‌های تخصصی تولید و استخراج نفت فراهم شده است.

 مهندس‌محمدحسین غزل در نشست تخصصی “ارائه نیازهای فناورانه در حوزه مهندسی بهره‌برداری (چاه محور)”  که روز سه‌شنبه (۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰) در محل نمایشگاه تخصصی صنعت نفت اهواز برگزار شد، اظهار داشت: در چند وقت اخیر بررسی‌های بسیاری در راستای مرتفع نمودن چالش‌ها و مشکلات موجود در فرآیند تولید و استخراج نفت در این شرکت به عمل آمده است و در این زمینه مطالعات دقیقی از سوی کارشناسان این حوزه بر روی چاه‌های نفت صورت گرفته است.

وی افزود: هدف از این مطالعات تخصصی، شناسایی مشکلات موجود در فرآیند تولید نفت است، بر همین اساس ما بر این باور هستیم تا با شناخت دقیق این مشکلات می‌توان در این بخش، برنامه‌ریزی منسجمی را برای آینده در نظر گرفت.

مهندس غزل با اشاره به حضور شرکت‌های دانش بنیان  تصریح کرد: حدود ۳۴۰۰ حلقه چاه در مناطق نفتخیز جنوب وجود دارد که شامل چاه‌های تولیدی نفت، تولیدی و تزریقی گاز و تزریقی پساب با شرایط متنوع از جمله فشار سرچاهی در بازه صفر تا ۱۲ هزار پام و درجه API  در محدوده ۱۰ تا ۴۵ و میزان گاز H2S از صفر تا ۲۵۰۰۰۰PPM می‌باشد که چاه‌های تولیدی و تزریقی دارای مشکلات متعددی هستند.

وی تصریح کرد: چالش‌های عمده در فرآیند تولید از چاه‌ها، تولید آب اضافی، افت فشار سرچاهی و درون چاهی، تشکیل آسفالت، یکپارچگی چاه، تولیدگاز اضافی و تولید ماسه می‌باشد که جهت بررسی و ارائه راهکار از مشارکت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و همچنین شرکت‌های داخلی سازنده کالا و فن آور محور در رفع این چالش‌ها استقبال می‌کند.

مهندس غزل اظهار کرد: در حال حاضر  فعالیت‌های چاه محور همچون حفاری شعاعی، اسید کاری انتخابی به‌کمک فوم و پکرهای قابل نصب و برداشت که حاصل ارتباط صنعت و دانشگاه می‌باشد انجام می‌شود و علاوه بر این جهت توسعه روابط صنعت و دانشگاه در حوزه چاه محور، تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود و پایش وضعیت چاه‌ها  در کارگروه‌های چاه محور در مدیریت امور فنی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در آینده برای تحقق اهداف تولید به جمع‌آوری و تجمیع اطلاعات موجود به منظور توسعه فعالیت‌های چاه محور به بانک‌های اطلاعاتی مناسب  نیاز داریم که در این راستا با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در حال تهیه نرم افزار بومی هستیم.

رییس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: مواردی همچون تکمیل چاه‌های هوشمند،  مدیریت تولید آب، استفاده از عملیات‌های روز دنیا توسط دستگاه لوله مغزی سیار، لایه شکافی سنگی مخزن، استفاده از ژل پلیمر و تکمیل دوگانه و چندلایه و موارد دیگر از نیازهای آینده در راستای بهبود فرآیند تولید می‌باشند.

وی در پایان گفت: هدف ما از مطرح کردن این سرفصل‌ها این است تا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در این خصوص بهره ببریم. این دوره از نمایشگاه نفت محل مناسبی برای ارتباط گیری دو سویه در همین خصوص است و ما از شرکت‌های فعال در این حوزه دعوت می‌کنیم تا وارد میدان شوند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار