هشدار جدی بهداشت خوزستان در خصوص بروز بیماری وبا

تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 شهریور 1401 | 08:35 ق.ظ
هشدار جدی بهداشت خوزستان در خصوص بروز بیماری وبا سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بیماری وبا در استان خوزستان آندمیک بوده و انتظار وقوع آن در فصل‌های بهار و پاییز زیاد است، گفت: بیماری وبا از طریق آب آشامیدنی غیربهداشتی، آشامیدنی‌ها و مواد غذایی آلوده مانند سبزی‌ها و میوه‌هایی که به روش بهداشتی سالم‌سازی نشده‌اند، آلودگی غذاهای پخته شده بعد از تهیه، […]

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بیماری وبا در استان خوزستان آندمیک بوده و انتظار وقوع آن در فصل‌های بهار و پاییز زیاد است، گفت: بیماری وبا از طریق آب آشامیدنی غیربهداشتی، آشامیدنی‌ها و مواد غذایی آلوده مانند سبزی‌ها و میوه‌هایی که به روش بهداشتی سالم‌سازی نشده‌اند، آلودگی غذاهای پخته شده بعد از تهیه، استفاده از غذاهای شب مانده و انتقال آلودگی از طریق دست به غذای تهیه شده پس از پخت منتقل می‌شود.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به نزدیک شدن به فصل پاییز، اظهار کرد: بیماری وبا در استان خوزستان آندمیک بوده و در فصل‌های بهار و پاییز انتظار وقوع بیماری بیشتر است.

 بختیاری‌نیا خاطرنشان کرد: وبا یک بیماری اسهالی واگیردار است که اصلی‌ترین علامت آن اسهال حاد آبکی است؛ این بیماری از طریق مصرف آب و غذای آلوده به مدفوع انسانی ایجاد می‌شود. به دلیل مقاوم بودن میکروب بیماری وبا به یخ زدگی، قالب‌های یخ آلوده نیز از منابع مهم بیماری به شمار می‌روند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان افزود:  عامل بیماری وبا در آب آلوده، محیط‌های مرطوب، میوه و سبزیجات زنده می‌ماند ولی نسبت به خشکی و نور آفتاب تحملی ندارد و با جوشاندن آب به مدت یک تا سه دقیقه یا ضدعفونی آب با کلر، از بین می‌رود.

وی در خصوص علائم بیماری وبا تصریح کرد: باکتری ویبریوکلرا عامل بیماری وبا، فقط انسان را مبتلا می‌کند؛ این بیماری باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم می‌شود، به گونه‌ای که تقریباً ۷۵ درصد از افراد هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارند، ۲۰ درصد دیگر دچار اسهال خفیف می‌شوند، تقریبا در ۵ درصد از افراد مبتلا، اسهال آبکی شدید، استفراغ و از دست رفتن آب بدن رخ می‌دهد و این افراد باید به موقع به مراکز درمانی جهت جایگزینی آب و املاح مراجعه کنند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: در افرادی که دچار علائم شدید وبا می‌شوند، علائم با اسهال آبکی حجیم بدون تب و زورپیچ شکم آغاز می‌شود؛ مدفوع بیماران وبایی ظاهر مایع شفافی دارد که به مدفوع آب برنجی معروف بوده و معمولاً بدون بو بوده یا بوی ماهی می‌دهد. در این بیماری استفراغ و گرفتگی‌های دردناک در پاها شایع است. در موارد شدید بیماری زورپیچ در معده و درد در دست‌ها و پاها ممکن است وجود داشته باشد. پوست بدن در افراد مبتلا، چروکیده و ادرار آنان کم و بسیار غلیظ می‌شود.

وی افزود: دوره نهفتگی بیماری (دوره پنهانی) فاصله زمانی است که پس از ورود عامل بیماری‌زا به بدن، نشانه‌های بیماری از چند ساعت تا پنج روز و به طور متوسط یک تا دو روز بعد از عفونت ظاهر می‌شود و برای دو تا سه روز و در بعضی موارد تا پنج روز ادامه می‌یابد و شدت علائم بیماری به سرعت و مدت از دست رفتن مایعات بدن بستگی دارد.

بختیاری‌نیا به راه‌های انتقال بیماری وبا اشاره کرد و گفت: در کل افرادی باعث انتقال عفونت هستند که بعد از اجابت مزاج، دستان خود را به طور کامل نمی‌شویند و در اثر تماس مستقیم با دیگران یا در اثر تماس با مواد غذایی، عفونت را به سایر افراد منتقل می‌کنند و بدون شک، بلند بودن ناخن‌ها می‌تواند بر خطر انتقال بیماری بیفزاید.

وی اضافه کرد: بیماری وبا از طریق آب آشامیدنی غیربهداشتی، آشامیدنی‌ها و مواد غذایی آلوده مانند سبزی‌ها و میوه‌هایی که به روش بهداشتی سالم‌سازی نشده‌اند، آلودگی غذاهای پخته شده بعد از تهیه، استفاده از غذاهای شب مانده و انتقال آلودگی از طریق دست به غذای تهیه شده پس از پخت منتقل می‌شود.

وی افزود: شیر دادن کودکان با بطری که با ماده ضد عفونی به خوبی تمیز نشده باشد نیز یک عامل خطر چشمگیر برای شیرخواران است.

بختیاری‌نیا به توصیه‌هایی در خصوص پیشگیری از بیماری وبا اشاره کرد و گفت: شستن دست‌ها با آب و صابون قبل از آماده کردن و خوردن غذا، دادن غذا به کودک و همچنین بعد از اجابت مزاج، تماس با مواد غذایی خام و نشسته، تعویض پوشاک بچه، تماس با زباله و … نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های اسهالی دارد.

وی ادامه داد: راه دیگر پیشگیری از بیماری‌های اسهالی نوشیدن آب سالم و بهداشتی و استفاده از آب سالم در شستشو و طبخ مواد غذایی است؛ همچنین در سفرها دقت شود از آب مطمئن برای نوشیدن استفاده شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های اسهالی باید سالم‌سازی سبزی‌ها و میوه‌ها (پاکسازی، انگل‌زدایی، ضدعفونی و شستشو) به درستی انجام و از خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست‌فروشان و مصرف سالادهای فصل در ساندویچی‌ها و رستوران‌های غیربهداشتی خودداری شود.

بختیاری‌نیا در پایان تاکید کرد: در صورت بروز اسهال حاد آبکی، بدون انجام خود درمانی به نزدیکترین مراکز خدمات بهداشتی درمانی مراجعه شود و قبل از مراجعه، چنانچه بیمار قادر به نوشیدن است، مایعات کافی از جمله محلول خوراکی درمانی او آر اس به بیمار بدهید. برای تهیه محلول خوراکی درمانی او آر اس، یک بسته از آن را در یک لیتر آب جوشیده سرد شده حل کنید و به تدریج به بیمار بدهید.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار