آنفولانزای فوق حاد پرندگان، ویروسی پیچیده و درحال تکامل

تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 آذر 1401 | 09:02 ق.ظ
آنفولانزای فوق حاد پرندگان، ویروسی پیچیده و درحال تکامل معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان و چگونگی انتقال آن را تشریح کرد.

رضا اسدی گفت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار است که پرندگان اهلی و وحشی را درگیر می‌کند.

وی افزود: آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری پیچیده است که توسط ویروس‌هایی ایجاد می‌شود که زیرگونه متعددی دارد و ویژگی‌های ژنتیکی این زیرگونه‌ها بطور مستمر درحال تکامل هستند.

اسدی با بیان اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و زیرگونه‌های آن در مناطق مختلف، بیماری‌های گوناگونی ایجاد می‌کند، ادامه داد: بسیاری از سویه‌های این ویروس را می‌توانیم به طور کلی براساس شدت و حدت در پرندگان به ۲ دسته تقسیم کنیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان آنفولانزای فوق حاد پرندگان با شدت و حدت بیماری زایی بالا را یکی از دسته‌های این بیماری برشمرد و اضافه کرد: این نوع معمولا علائمی بسیار شدیدی دارد و احتمال مرگ و میر در پرندگان زیاد است، همچنین این بیماری با شدت پایین دسته دوم محسوب می‌شود که معمولا علائم خفیفی دارد یا علائم بالینی خاصی از خود نشان نمی‌دهند.

آنفولانزای فوق حاد پرندگان چگونه منتقل می‌شود؟

این مقام مسئول درخصوص نحوه انتقال و انتشار آنفولانزای فوق حاد پرندگان می‌گوید: عوامل متعددی در گسترش ویروس‌های این بیماری شامل؛ پدیده جهانی شدن و تجارت‌های بین المللی، بازار‌های پرورش و فروش مرغ در معابر، پرندگان وحشی، پرندگان آبزی و مسیر مهاجرت پرندگان که با آغاز فصل سرما جابجا می‌شوند، نقش ایفا می‌کنند.

وی مدفوع، ترشح‌های تنفسی، تماس مستقیم با ترشح‌های پرندگان آلوده، غذا و آب آلوده را از راه‌های انتقال ویروس‌های آنفولانزای طیور برشمرد و افزود: به دلیل ماهیت مقاوم این ویروس، از جمله توانایی آن‌ها در دوره‌های طولانی به ویژه فصول سرما سال و در دمای پایین، ویروس‌ها از طریق تجهیزات و ابزارآلات از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر منتقل شوند.

اسدی گفت: براساس تحقیق‌های انجام شده در سطح جهان، آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری فصلی محسوب می‌شود و در ماه‌های خاصی از سال شایع می‌شود، معمولا از اوایل شهریور تا اویل مهرماه خطر‌های بیماری با شدت کمتری وجود دارد، اما از اواسط مهرماه تا آبان ماه خطر شیوع آن افزایش پیدا می‌کند و در بهمن و اسفند به اوج می‌رسد، بنابراین افزایش نظارت‌ها بر مرغداری‌ها و مراقبت از پرندگان در این ماه‌ها در مقایسه با ماه‌های دیگر امری ضروری است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار