دستاوردها و نتایج محقق شده مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها در سال ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 | 09:33 ق.ظ
دستاوردها و نتایج محقق شده مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها در سال ۱۴۰۱ دستاوردها و نوآوری‌های محقق شده توسط مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، در سال ۱۴۰۱ منجر به صرفه جویی میلیاردها ریال در ذخایر و اموال ملی گردیده است. برای اولین بار در شرکت ملی نفت ایران، دوره سطح ۴ پرورش کاندیداهای فرماندهی مهار و کنترل فوران چاه‌ها (Well Intervention Pressure Control) WIPC برای ۱۳ […]

دستاوردها و نوآوری‌های محقق شده توسط مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، در سال ۱۴۰۱ منجر به صرفه جویی میلیاردها ریال در ذخایر و اموال ملی گردیده است.

برای اولین بار در شرکت ملی نفت ایران، دوره سطح ۴ پرورش کاندیداهای فرماندهی مهار و کنترل فوران چاه‌ها (Well Intervention Pressure Control) WIPC برای ۱۳ نفر از نخبگان برگزیده شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت نفت فلات قاره، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و مدیریت اکتشاف و شرکت نفت خزر، به میزبانی معاونت عملیات مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، واقع در منطقه برومی شهرستان اهواز برگزار شد.

از اقدامات شاخص این مدیریت در سال ۱۴۰۱ می‌توان به دستیابی به نوآوری خدمات فنی درون‌چاهی و سرچاهی بدون حضور دکل (Rigless)، اشاره نمود. ضمن اینکه  انجام ۱۰۸۳ فعالیت خدمات فنی درون‌چاهی و ۲۵۶۳ فعالیت خدمات فنی سرچاهی موفقیت آمیز از قبیل تعمیر و تکمیل در حضور دکل، تعمیرات چاه‌های بهره‌بردار و تعمیرات وسایل در کارگاه‌ها، از اقدامات دیگر این مدیریت در سال گذشته بوده است.

علی‌رغم اینکه برنامه اعلامی، تعمیر ۱۲ حلقه چاه در سال ۱۴۰۱ بوده این مدیریت با انجام ۱۴ عملیات موفقیت‌آمیز تعمیر، تکمیل چاه‌ها از قبیل راندن رشته تکمیلی جهت پمپ درون‌چاهی ESP، متروکه‌سازی به علت مچالگی آستری ۵ اینچ، ایمن‌سازی و …، تضمین استمرار تولید بیش از ۱۸۴۰۰ بشکه در روز(۴/۱۸ه ب ر)، توانسته است از برنامه مدون خود پیشی بگیرد. چنانکه ارائه خدمات به ارزش بالغ بر ۵۳۹ میلیارد ریال، و صرفا توسط ۳ دکل فعال تعمیراتی، بهره وری مثبت مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، در سال ۱۴۰۱ را آشکار می‌سازد.
 
صرفه جویی بالغ‌بر ۱۱۴۵ میلیارد ریال به واسطهء تعمیر، بازسازی مجدد تعداد ۹۴۴ عدد تجهیزات و شیرآلات سرچاهی و درون‌چاهی که بعضاً از رده خارج بوده است همچنین ارسال بخشی از این تجهیزات به ۵۰ حلقه چاه‌های اهواز که نقش قابل‌توجهی در استمرار و تضمین تولید ۶/۵۹ هزار بشکه در روز(۶/۵۹ه ب ر) داشته است. از دیگر دستاوردهای مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، در سال ۱۴۰۱ قلمداد می‌گردد.

کنترل حریق، ایمن‌سازی و تعویض تاج چاه شادگان ۲۶ در کمترین زمان ممکن، که دچار آتش‌سوزی و آسیب شده بود و استمرار تولید پایدار ۴۰۰۰ بشکه در روز(۴ه ب ر)، از آمادگی حداکثری کارکنان این مدیریت در مواجهه با حوادث غیر مترقبه خبر می دهد.

صرفه‌جویی ۱۰۳ میلیارد ریال جهت آماده‌سازی محوطه و برپایی دکل تعمیراتی انجام ۸ فعالیت رفع اشکال تاج چاه و ادوات سر چاهی و درون‌چاهی خدمات فنی چاه‌ها از قبیل مانده یابی، ایمن‌سازی و تعویض شیرآلات بدون حضور دکل و تضمین استمرار تولید ۱۰۰/۱۴ بشکه در روز (۱/۱۴ه ب ر) از اقدامات دیگر این مدیریت بوده است.

اقدامات پیچیده و تخصصی مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها، در سال ۱۴۰۱ ، همچون انجام ۱۱۲ عملیات با دستگاه‌های پمپ تراک (پمپاژ اسید، انواع حلال و سیمان) و تعداد ۲۱۶ فقره حمل به احجام ۵۰۰/۰۳۹/۱ (یک‌میلیون و سی‌ونه هزار و پانصد) گالن نیتروژن مایع با استفاده از مخازن ویژه حمل نیتروژن با دمای ۱۹۶- درجه سانتی‌گراد جهت انجام ۱۰۳ عملیات پمپاژ نیتروژن به درون چاه‌ها جهت عملیات مختلف از قبیل احیاء با نیتروژن، اسیدکاری و تزریق پذیری، رفع مانع با حلال، جابجایی سیال ستون چاه، نصب مجرایند سیمانی، پرچ نمودن خطوط لوله توسط پمپاژ نیتروژن، نمودار گیری و … بر روی چاه‌های نفت و گاز، از جمله پیشرفت‌های فنی و علمی متخصصان این مدیریت در بازه زمانی مورد بحث ارزیابی می‌شود.

این مدیریت درانجام امور نگه‌داری و تعمیرات ۲۰۹۵ فعالیت کارگاه‌های مکانیک، جوشکاری، تراشکاری، ابزار دقیق، برق و تهویه و اقدامات پیشگیرانه جهت دستگاه‌ها و تجهیزات دکل‌های تعمیراتی، دستگاه‌های لوله مغزی سیار، دستگاه‌های پمپاژ سیالات و کامیون‌های چاه پیمایی. همچنین انجام ۱۰۴۹ فعالیت‌های تعمیراتی بر روی دستگاه‌های مذکور در مناطق عملیاتی چاه‌ها، نیز به دستاوردهای قابل توجهی نائل گردیده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار