برنامه ریزی برای توسعه میدان نفتی اروندکنار آغاز شد/ غرب کارون نقطه قوت صنعت نفت

تاریخ انتشار: یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 | 09:16 ق.ظ
برنامه ریزی برای توسعه میدان نفتی اروندکنار آغاز شد/ غرب کارون نقطه قوت صنعت نفت مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از آغاز برنامه‌ریزی‌های فنی برای شروع توسعه میدان نفتی اروندکنار خبر داد و گفت: ظرفیت تولید روزانه منطقه غرب کارون بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت است و این شرکت پس از مناطق نفتخیز جنوب دومین تولیدکننده محصول در کشور محسوب می‌شود.

عبدالله عذاری اهوازی روز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگاراظهارکرد: مطابق برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید روزانه شرکت نفت و گاز اروندان با تحقق توسعه میادین نفتی منطقه غرب کارون از جمله میدان‌های سوسنگرد، بندکرخه، سپهر، سهراب، اروند و… به یک میلیون بشکه در روز برسد.

غرب کارون، نقطه قوت صنعت نفت

وی از منطقه غرب کارون به عنوان نطقه قوت صنعت نفت کشور یادکرد و با اشاره به موفقیت‌های شرکت اروندان در بهره‌برداری و توسعه از سه میدان تحت سرپرستی این شرکت گفت: اخیرا توسعه میدان نفتی اروندکنار که در انتهای محدوده جنوبی منطقه غرب کارون واقع است نیز به عهده شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شده است.

عذاری اهوازی تصریح‌کرد: قبلا سه حلقه چاه اکتشافی توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در این میدان حفاری شده است و بر اساس اطلاعات بررسی شده، “سازند فهلیان” میدان مذکور (یکی از سازندهای زمین‌شناسی گروه خامی در زاگرس) حاوی نفت بسیار سبک با درجه کیفیت و مرغوبیت ۴۰ (API) بوده و نسبت گاز به نفت آن بیش از یک‌هزار فوت مکعب بر بشکه است.

وی ادامه‌داد: فشارکاری این میدان افزون بر ۱۰ هزار پام (پوند بر اینچ مربع) است که از دیگر موارد افزایش ضریب بازیافت مخزن و ذخایر قابل استحصال میدان اروندکنار محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه برنامه مقدماتی توسعه این مخزن تدوین شده است گفت: همچنین حفاری یک حلقه چاه جدید به همراه تعمیر و تعمیق چاه شماره یک آن در برنامه‌ریزی‌ها تدوین شده قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح‌کرد: با اجرای این برنامه‌ریزی‌ها، اطلاعات میدان تکمیل و طرح توسعه جامع (Master Development Plan) آن تدوین خواهد شد.

عذاری اهوازی یادآورشد: هم‌اکنون مناقصه واگذاری اجرای پروژه حفاری یک حلقه چاه جدید و تعمیر چاه شماره یک اروندکنار در قالب قرارداد کلید در دست (EPD) در حال اجرا و ۱۱ شرکت داخلی برای اجرای پروژه مذکور اعلام آمادگی کرده‌اند که ارزیابی کیفی آنها شروع شده است.

وی اضافه‌کرد: در طرح توسعه جامع این میدان علاوه بر حفاری چاه‌های جدید، احداث لوله‌های جریانی و ایجاد تاسیسات فراورشی نیز درنظر گرفته خواهد شد که در صورت نیاز و با هدف تسریع در بهره برداری از میدان مذکور، واحدهای فرآورش سیار (Skid Mounted) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، پیش‌بینی می‌شود اجرای فاز مقدماتی توسعه میدان اروندکنار حدود یک سال به طول انجامد.

عذاری اهوازی تاکیدکرد: توسعه این میدان نفتی در ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و همچنین رشد اقتصادی منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش تولید از میادین نفتی مشترک مهمترین ماموریت نفت و گاز اروندان

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان یکی از مهمترین ماموریت این شرکت را افزایش هرچه بیشتر تولید از میدان آزادگان عنوان‌کرد و گفت: این میدان یکی از میادین نفتی مشترک ایران با کشور عراق است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال افزایش تولید و مهار تورم افزود: با همت و تلاش مهندسان شرکت نفت و گاز اروندان به‌طور متوسط تولید میدان آزادگان جنوبی روزانه ۱۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

عذاری اهوازی تصریح‌کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه امسال، ۱۰ هزار بشکه دیگر نیز به توان تولید این میدان افزوده خواهد شد.

وی همچنین به برنامه‌ریزی ابلاغی شرکت ملی نفت ایران مبنی بر تولید از میادین نفتی تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان به میزان یک میلیون بشکه در روز تا سال ۱۴۰۴ اشاره‌کرد و ادامه‌داد: روند اجرایی پروژه‌ها برای تحقق این چشم انداز، مطابق با جدول زمان‌بندی تعریف شده در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین رییس جمهور با جدیت در حال پیگیری است.

بر اساس این گزارش، شرکت نفت و گاز اروندان پس از مناطق نفتخیز جنوب دومین شرکت دارای ظرفیت تولید در بین مجموعه‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است.

شمار نسبتا زیادی از میادین نفتی ایران نظیر میدان نفتی دارخوین، آزادگان، یادآوران، جفیر، بند کرخه، سوسنگرد، اروند، مشتاق، خرمشهر، امید، سهراب، مهر، یاران و میدان نفتی سپهر در حوزه شرکت نفت و گاز اروندان هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار