رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد

دستیابی ایران به رتبه ۱۳ تولیدات علمی کشاورزی در سطح بین‌المللی

تاریخ انتشار: سه شنبه 30 آبان 1402 | 08:56 ق.ظ
دستیابی ایران به رتبه ۱۳ تولیدات علمی کشاورزی در سطح بین‌المللی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: تولیدات علمی ایران در بخش کشاورزی امسال از رتبه ۱۵ در سطح بین‌المللی به رتبه ۱۳ ارتقا یافته است.

سیدمجتبی خیام‌نکویی روز دوشنبه در مراسم پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی درباره اهمیت تولیدات علمی در بخش کشاورزی افزود: انتظار از بخش کشاورزی این است که دانش‌بنیان شود و مهمترین مولفه دانش‌بنیان شدن، افزایش تولیدات علمی و فناورانه است.

وی پایداری امنیت غذایی را مهمترین هدف در بخش کشاورزی عنوان و اظهار کرد: مهمترین مولفه امنیت غذایی این است که این بخش دانش‌بنیان شود و به افزایش بهره‌وری دست یابد.

خیام‌نکویی با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور در بخش کشاورزی متعلق به مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، تصریح کرد: عمده این تولیدات، وارد عرصه‌های ترویجی می‌شود و نتیجه آن را در افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی می‌بینیم.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد مجلات علمی کشاورزی در مجموعه سازمان تات چاپ شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در همین حال گفت: اگر بخواهیم اتفاق بزرگی را در بخش کشاورزی رقم بزنیم، بدون استناد به پایه‌های علمی قوی و دستیابی به مرجعیت علمی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی اذعان داشت: بیش از ۱۰ هزار نفر هیات علمی داریم که نزدیک به دو هزار نفر آن در مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هستند.

خیام‌نکویی با اشاره به این که ایران هم‌اکنون دارای رتبه نخست تولیدات علمی در خاورمیانه است، تصریح کرد: برای دستیابی به جایگاه علمی ایران که در سند چشم‌انداز هدفگذاری شده است، باید سرعت تولیدات علمی از نظر کمی و کیفی افزایش یابد.

وی اضافه کرد: از نظر کیفی نیاز داریم تولیدات علمی و فناورانه کشور در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی نمایه‌سازی شود.

رییس سازمان تات در همین حال سهم تولیدات علمی دانشگاهی را در بخش کشاورزی کم دانست و گفت: انتظار داریم رشد تولیدات علمی و فناورانه دانشگاه‌ها در بخش کشاورزی افزایش پیدا کند و منجر به حل مشکلات اولویت‌دار این بخش شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و تولیدات سازمان تات نیز اظهار داشت: در این سازمان ۳۰۰ هزار مستند علمی و ۱۱۰ کتابخانه داریم و در کنار تولید مجلات علمی، نیازمند به توسعه مجلات ترویجی هستیم.

خیام‌نکویی افزود: مهمترین چالش ما، مجلات ترویجی هستند و باید بتوان یافته‌های علمی را با زبان گویا به کشاورزان منتقل کرد.

وی درباره دیگر افتخارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ۱۴ دانشمند حوزه کشاورزی‌مان به لحاظ تولیدات علمی، جزو دانشمندان ۲ درصد دنیا معرفی شده‌اند و تولیدات علمی‌شان قابل رقابت با تولیدات جهانی است.

رییس سازمان تات در ادامه سخنرانی، با اشاره به پیوستن ایران به معاهده‌هایی مانند شانگهای، گفت: ما می‌توانیم محوریت مرجعیت علمی در برخی حوزه‌ها از جمله بخش کشاورزی در کشورهای عضو شانگهای و اکو را بدست آوریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از بانک کشاورزی نیز خواست از تولیدات علمی، محققان و دانشگاه‌ها حمایت کند.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار