لایروبی انهار محلی شادگان آغاز شد

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: سه شنبه 2 مرداد 1397 | 12:24 ب.ظ
لایروبی انهار محلی شادگان آغاز شد کشاورزنیوز

عملیات لایروبی نهر محروگی، نهر گاهن، نهر مسیر و نهرخروسی شادگان به منظور آبرسانی به نخلستان های این مناطق روز یکشنبه آغاز شد.
مدیر جهادکشاورزی شادگان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : علمیات لایروبی نهر محروگی به طول ۱۲کیلومتر به منظور آبرسانی به ۱۵ هزار اصله نخل خرما و ۸۰۰ هکتار از زمین های کشاروزی انجام می شود.
جبار حمادی افزود : با اتمام لایروبی نهر محروگی آب کشاورزی ۱۴۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۵۵۰ نفر تامین می شود.
وی افزود:عملیات لایروبی نهر مسیر به طول بالغ بر ۱۶ کیلومتر و از محل اعتبارات جهاد با چهار دستگاه بیل مکانیکی آغاز گردید که پس از اتمام عملیات لایروبی نهرفوق تعداد ۱۲ هزار اصله نخل و همچنین ۴۰۰ هکتار از اراضی صیفی و سبزیجات و ۴۵۰ هکتار از اراضی زراعی آبرسانی و احیاء خواهند شد.
حمادی گفت: ۹۵۷ خانوار از اهالی روستا با جمعیتی بالغ بر سه هزار و ۹۵۰ نفر از عملیات لایروبی نهر مسیر بهره مند می گردند.
وی افزود:همچنین عملیات لایروبی نهر گاهن به طول بالغ بر ۲۰ کیلومتر با ۲ دستگاه بیل مکانیکی در حال اجرا است و پس از اتمام عملیات لایروبی ۱۲ هزار اصله نخل و همچنین یک هزار و۴۰۰ هکتار از اراضی زراعی آبرسانی و احیاء خواهند شد.
مدیر جهادکشاورزی شادگان اظهار داشت: ۱۸۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۶۹۰ نفر از عملیات لایروبی نهر گاهن بهره مند میگردند.
وی افزود:همچنین با تامین اعتبار مورد نیاز لایروبی نهرخروسی از پل ولایت تا انتهای نهر و به طول تقریبی ۱۲ کیلومتر و از محل اعتبارات جهادکشاورزی آغاز شد.
حمادی گفت:در چند ساله گذشته بدلیل لایروبی تمام انهار فرعی این نهر و برداشت غیر مجاز به وسیله موتورپمپ ها و همچنین تجمع رسوبات و زباله در آن، آب به حدود ۵۰ درصد نخیلات روستاه های پایین دست نمی رسید و اکثر نخیلات این روستاهها در اثر تنش آبی دچار خسارت شدیدی شدند.
وی افزود:با اتمام عملیات لایروبی و تقسیم عادلانه آب بین بیش از هشت نهر منشعب از رودخانه خروسی و رسیدن آب به تمامی نخلستان های روستاهای خروسی جنوبی، خروسی شمالی، فیه شاوردی، آلبوجنام، گرمه، فرحانی، حدبه، منصوری، سالمی، نبهانی، سالمی، گیداری و ناصری یک میلیون اصله نخل خرما مجددا احیا می شود.
زندگی اقتصادی مردم شادگان بر کشاورزی استوار است از محصولات زراعی منطقه گندم، جو، شلتوک و صیفی‌جات اهمیت بیشتری دارند و علاوه بر این محصولات بهره‌برداری از نخیلات از فعالیت های مهم مردم شادگان می‌باشد.
وجود ۲ رودخانه کارون و جراحی و بیش از ۵۷ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت، شادگان را از جمله مناطق مهم اقتصادی تبدیل کرده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار