شوری و کم آبی ، کمر نخل های خوزستان را خم کرد!

سمیه غافلی
تاریخ انتشار: سه شنبه 13 شهریور 1397 | 10:21 ق.ظ
شوری و کم آبی ، کمر نخل های خوزستان را خم کرد! کشاورزنیوز

به دلیل بی تدبیری مسولان؛

سقوط کیفیت و کمیت خرمای خوزستان!

شوری و کم آبی ، کمر نخل های خوزستان را خم کرد!

اراده ای برای ایجاد طرح های صنایع تبدیلی خرما در خوزستان وجود ندارد

بخش عمده ای از نخلها و خرمای خوزستان به علت شوری ونرسیدن آب از بین رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کشاورز نیوز؛ محصول خرمایی که هم اکنون باقی مانده از نظر کیفیت وکمیت نسبت به سنوات قبل کاهش چشمگیری یافته است.
به گونه ای که اگر نخلی در سال های گذشته ۲۰۰ کیلو بار داشته،
امسال به ۴۰ کیلو کاهش یافته است.

حالا دیگر عدم دارا بودن کیفیت مطلوب خرمای جنوب استان، از قابلیت عرضه در بازار خارجی و داخلی، خارج شد!

اما دولت می تواند با اجرای زود هنگام طرح تضمینی خرما، کمک حال نخلداران باشد، تا بلکه آنها را از این وضعیت بغرنج رها سازد و از ایجاد تاثیر منفی بیش از این، بر اقتصاد خوزستان جلوگیری نماید.

شوری شدید آب رودخانه و نرسیدن آب به نخیلات شهرهای جنوب و مرکز استان علاوه بر کاهش کمیت و کیفیت این محصول، کیفیت آن را در رده ۳ قرار داده است!

در این صورت استفاده از خرمای درجه ۳ تنها به عنوان خوراک دام و یا صنایع فرآوری و یا اینکه خرمای فرآوردی شده از جمله شیره خرما و…… میسر خواهد بود!

اما نکته ی قابل توجه این است؛ سازمان جها کشاورزی چه پاسخی برای رخداد این بحران دارد؟

درحالی که چنگلوایی، حدود ۸ سال مدیر جهاد کشاورزی استان می باشد،
و نیز اتحادیه قدرتمند وثروتمند تعاون روستایی نیز ۱۳ سال توسط افسردیر مدیریت می شود، چه پاسخی دارند که علیرغم اینکه خوزستان دومین استان تولید کننده خرما در سطح کشور بوده اما تاکنون کارخانه صنایع تبدیلی خرما در این استان ایجاد نشده؟ این درحالی است که در استان آذربایجان شرقی بدون دارا بودن محصول خرما از این مزیت و بستر بهره مند می باشند!

البته اتحادیه تعاون روستایی استان خوزستان از هرگونه سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی خودداری نموده و به همین دلیل است که وضعیت خرماهای خوزستان بسیار بحران آفرین شده و باید به خوراک دام تبدیل شود!

رییس سازمان جهاد کشاورزی به عنوان عالیترین مقام اجرایی وزارت جهاد کشاورزی در استان ، چگونه تاکنون در بخش ایجاد صنایع تبدیلی خرما هیچ اقدامی، دخالت و پیگیریی انجام نداده است؟

هر چند که چرایی این موضوع یکی از سوالات اخیر پایگاه خبری تحلیلی کشاورزنیوز از چنگلوایی بود ، که ایشان جوابی برای این سهل انگاری موجود نداشت!

البته آقای چنگلوایی همیشه سعی کرده تا آمار خود را در بخش میزان کمی تولیدات زراعی و باغی بیان کند که قرار گرفتن خوزستان در مقام نخست این محصولات امری طبیعی بوده می باشد!

در پی بروز بحران برای خرمای خوزستان، از استاندار شریعتی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی که برخی از آنها جزو حامیان سرسخت چنگلوایی می باشند، باید پرسید؛ با توجه به بروز بحران پیش آمده برای نخل ها وخرمای استان ، چرا تا کنون جهت ایجاد طرحهای صنایع تبدیلی خرما پیگیری و پافشاری نکرده اید؟!

مسبب این کم کاریها و ورود خسارت سنگین به نخل داران خوزستانی کیست؟

متاسفانه در سه سال اخیر، نخل های خوزستان به دلیل کم آبی و شور شدن آب به ویژه شهرهای آبادان خرمشهر وشادگان و قسمت های از اهواز، درحال خشک شدن می باشند!

این درحالی است که؛ خوزستان دومین استان کشور از نظر تولید خرما، می توان با بهره گیری از ظرفیت های خود در این زمینه به منظور توسعه صادرات، رشد اقتصادی چشمگیری را در استان به دنبال آورد! اما متاسفانه حتی فاقد پایانه صادراتی خرما نیز می باشد!


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار