بارشهای پاییزی نگرانی عشایر خوزستان را برطرف کرد

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: دوشنبه 5 آذر 1397 | 09:31 ق.ظ
بارشهای پاییزی نگرانی عشایر خوزستان را برطرف کرد مدیرکل امور عشایری خوزستان گفت: بارندگی های پاییزی اخیر به خصوص در مناطق شمال شرق استان که کانون اصلی عشایر کوچ رو است نگرانی های این قشر زحمت کش و مولد را برطرف و آنها را امیدوار کرده است.

علی رحم کریمی در گفت و گو با خبرنگار  افزود: بارندگی ها ضمن آنکه مسیل های فصلی را پرآب کرده ، رشد مراتع در مناطق قشلاقی استان خوزستان را برای تعلیف دام های سبک (گوسفند و بز) افزایش داده است.
وی با اشاره به برخی مشکلاتی که بر اثر بارندگی ها در مناطق عشایری به وجود آمده است افزود: این مشکلات طبیعی است و عشایر از قبل همه تمهیدات لازم را برای پیشگیری از خسارات احتمالی به کار بسته اند و اداره های امور عشایری در سطح استان نیز نیازهای فوری آنان را برطرف می کنند.
کریمی افزود: بارندگی های اخیر پاییزی در مناطق قشلاقی خوزستان به صورت سیل آسا نبوده و همین مساله خسارتها به عشایر را به حداقل ممکن رسانده است.

توزیع علوفه دام بین عشایر

مدیرکل امور عشایری خوزستان گفت: توزیع علوفه دامی (جو وارداتی) با قیمت مصوب بین عشایر خوزستان از چند روز پیش شروع شده و هم اکنون نیز در حال انجام است.
کریمی افزود: علوفه دامی مورد نیاز عشایر از طریق بندر امیرآباد وارد کشور می شود ولی به دلیل دوری مسافت و مشکلات صنعت حمل و نقل کشور ، توزیع علوفه بین عشایر استان به تدریج می شود.
وی با اشاره به اینکه تعلیف دام از مراتع برای عشایر برای یک دوره ۱۰۰روزه مجاز است افزود: با وجود آنکه رشد مراتع با بارش رحمت الهی مناسب بوده ولی چرای بی رویه و خارج از تقویم ممنوع است ، با این حال بارندگی ها نیاز عشایر به علوفه وارداتی را به حداقل رسانده است.

بارندگی ها آب شرب و دام عشایر را تامین کرد

به گفته مدیر کل امور عشایری خوزستان ، بارندگی ها نیاز آبی عشایر و دام آنان را تامین و نگرانی اساسی آنان را برطرف کرده است.
کریمی با اشاره به اینکه همه مسیل ها فصلی که دام های عشایر از آنان استفاده می کنند پرآب است افزود: بر اساس بازدید های میدانی ، تاکنون گزارشی از خسارات وارده به عشایر خوزستان دریافت نشده و اکثر ‘ایلراه های’ عشایر نیز باز است.
مناطق قشلاقی خوزستان میزبان دام عشایر استان های لرستان ، همدان ، ایلام ، اصفهان ، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه است.
استان خوزستان در سال آبی ۹۷-۹۶ با خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر رو به رو بود که همین مساله مشکلات زیادی برای عشایر استان به وجود آورد.
این عشایر با داشتن ۱.۱میلیون راس دام سبک به مدت هفت ماه در مناطق قشلاقی ، شمال ، شمال شرق و جنوب شرق استان خوزستان ساکن هستند.
عشایر خوزستان نیز حدود یک میلیون و ۹۵۰هزار راس دام سبک نیز در اختیار دارند و از مراتع استان بر اساس تقویم چرای دام ، استفاده می کنند.
بر اساس اعلام سازمان امور عشایری کشور ، عشایر ایران حدود ۲۵درصد نیاز کشور به گوشت قرمز را تامین می کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار