چرا برخی سموم‌ کارایی لازم‌ را ندارند؟/ مقاومت علف‎ های هرز در برابر برخی سم ها

تاریخ انتشار: سه شنبه 8 تیر 1400 | 11:02 ق.ظ
چرا برخی سموم‌ کارایی لازم‌ را ندارند؟/ مقاومت علف‎ های هرز در برابر برخی سم ها کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان حفظ نباتات ، درباره آخرین وضعیت تامین و تدارک سموم اظهار کرد: بنابر آمار در سال گذشته ۳۵ هزار تن سم از طریق بخش خصوصی تامین شد که با این وجود هیچ مشکلی از لحاظ کمی نداریم. او افزود: از ابتدای امسال تاکنون رقمی معادل ۱۰ هزار تن انواع سموم، آفت […]

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان حفظ نباتات ، درباره آخرین وضعیت تامین و تدارک سموم اظهار کرد: بنابر آمار در سال گذشته ۳۵ هزار تن سم از طریق بخش خصوصی تامین شد که با این وجود هیچ مشکلی از لحاظ کمی نداریم.

او افزود: از ابتدای امسال تاکنون رقمی معادل ۱۰ هزار تن انواع سموم، آفت کش و علف کش وارد شده و پیش بینی می‌شود که تا پایان شهریور همزمان با آغاز سال زراعی ۲۷ هزار تن موجودی داشته باشیم.

چنگلوایی مجموع نیاز سالیانه سموم و آفت کش مورد نیاز را ۳۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: بنابر سموم تدارک دیده شده، این نوید را به باغداران و کشاورزان می‌دهیم که سم به میزان کافی و با تنوع مناسب موجود است و جای هیچ گونه نگرانی در خصوص تامین نیست.

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: به روسای سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات استان‌ها اعلام شده که هر زمانی که موجودی به ۲۵ تا ۳۰ درصد رسید، اطلاع دهند تا سموم‌ مورد نیاز بهره برداران تامین و در اختیارشان قرار گیرد.

او با اشاره به گلایه مندی کشاورزان پیرامون نبود کیفیت مناسب برخی سموم و آفت‌کش‌ها بیان کرد: عدم کیفیت سموم و برخی آفت‌کش‌ها را نمی‌توان تکذیب کرد، هر چند داشتن کارایی موثر سموم مطابق با استانداردها به چند عامل همچون نوع سم متناسب با آفت هدف، مبارزه بر مبنای زمان توصیه شده، تنظیم میزان فشار و آب دستگاه سم پاش، کیفیت آب و شرایط دمایی بستگی دارد.

چنگلوایی با بیان اینکه برخی علف‌های هرز به یک یا چند طیف سموم مقاوم شدند، گفت: با توجه به عدم کارایی برخی سموم، با نظر کارشناسان باید تغییر کند. همچنین در کنار تمامی پارامترها ممکن است برخی سموم کیفیت مناسب را نداشته باشند که با این وجود شیوه‌های ارزیابی کیفی را باید تغییر دهیم؛ چرا که بخشی از سموم در داخل تولید می‌شوند که در زمان تولید و کاربرد در مزرعه نظارت کیفی و مستمر را باید افزایش دهیم تا به حداکثر کارایی و کیفیت سم مورد نظر دست یابیم.

او کاهش خسارت وارده به محصولات کشاورزی را یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان حفظ نباتات اعلام کرد و افزود: سالیانه ۳۵ درصد محصولات کشاورزی در دنیا دستخوش خسارت قرار می‌گیرد که ارزش ریالی آن به ۵.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر در کشور نتوانیم با برنامه ریزی مناسب در زمان مقرر آفت کش‌ها را تدارک ببینیم تا در زمان مناسب مبارزه موثر را انجام دهیم، حداقل ۴۰ میلیون تن تولیدات را از دست می‌دهیم که خوشبختانه طی سال‌های قبل با تامین‌ به موقع آفت کش‌ها از ظرفیت خسارت وارده رقمی حدود ۳۲ میلیون تن جلوگیری شد که ارزش ریالی آن در سال ۶۴ هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان حفظ نباتات در پایان تصریح کرد: به ازای هر واحدی که مبارزه با عوامل زیان رسان گیاهی در سال صورت گیرد، ۱۴.۵ برابر از عوامل خسارت زا جلوگیری می‌شود که از لحاظ ارزشی و وزنی در شرایط تحریم و کرونا تاثیر بسزایی در امنیت غذایی دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار