بی خانمان‌ها در انتظار گرمخانه

تاریخ انتشار: شنبه 11 دی 1400 | 08:45 ق.ظ
بی خانمان‌ها در انتظار گرمخانه هوای سرد عبور از زمستان را برای برخی بی خانمان‌ها دشوار کرده و این بی خانمانی تا مغز استخوان را هم می سوزاند.

تصور کنید در این روز‌های سرد زمستان که در رختخواب گرم و نرم خود خوابیده اید و دستکم ۲ بخاری یا شومینه حرارت بخش منزل تان است، مجبورید دم دمای صبح و در حالی که هنوز هوا گرگ و میش است، از آن جای آرام برخیزید و سر کار بروید.

لباس‌های گرم خود را پوشیده، شال و کلاه کرده و به سمت در می‌روید که بادی سرد گونه هایتان را لمس می‌کند و سوز سرما تا استخوان تان حس می‌شود.

به سرعت برای رهایی از این سوز سرما به گرمای خودرو پناه می‌برید و بخاری آن را روشن می‌کنید و شروع به رانندگی در مسیر محل کارتان می‌کنید که در همین حین فردی را می‌بینید؛ گوشه خیابان، روی کارتن که پتویی را روی خود کشیده و از سرما می‌لرزد.

افراد بی خانمان شهروندانی هستند که به دلایل متعدد و شرایط خانوادگی و نداشتن پشتوانه از خانه خود خارج شده و یا رانده می‌شوند و زندگی در خیابان را بر محل زندگی قبلی خود ترجیح می‌دهند.

بی خانمانی سن خاصی ندارد و این پدیده تلخ در تمام رده‌های سنی مشاهده می‌شود.

اکثر افرادی که به خیابان‌ها پناه می‌برند علاوه بر اینکه خود دچار اختلالات روحی یا مشکلات خانوادگی هستند با خطرات و مشکلات بیشتری روبه رو شده و از نظر جسمی و روحی دچار آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند.

سرمای زمستان برای افرادی که در خانه‌های گرم شب را به صبح می‌رسانند بسیار لذت بخش است، اما برای افراد بی خانمان تمام ثانیه هایش تلخ بوده و گاهی از شدت سرما طلوع صبح فردا را به چشم نمی‌بینند.

مطالعات نشان می‌دهد بیشترین افراد بی خانمان مصرف کنندگان مواد مخدر هستند، مصرف مواد مخدر به دلایل مختلفی از جمله مشکلات خانوادگی، اقتصادی، بیکاری، خورده فرهنگ‌های اجتماعی، نداشتن سلامت روان و … مربوط می‌شود.

بی خانمان ساکن پارک

دغدغه اصلی اجرای قانون ساماندهی بی خانمان‌ها است

اما آنچه دغدغه اصلی، فارغ از مرد و زن یا معتاد بودن و نبودن بی خانمان‌ها و متکدیان است، اجرای قانون ساماندهی این بخش از جامعه است.

وجود افراد بی خانمان در سطح شهر حامی از اجرا نشدن این قانون بوده و از مسئولانی که نسبت به اجرای آن بی تفاوت هستند باید پرسید جایگاه واقعی افراد بی خانمان و کارتن خواب کجاست؟ آیا کف خیابان خوابیدن در شان یک انسان و یا حتی در اسلام پذیرفتنی است؟

علی حسینی یکی از شهروندان اندیمشکی می‌گوید: دیدن افراد بی خانمان و معتادان کارتن خواب در گوشه و کنار خیابان‌ها و ورودی شهرها، صحنه بسیار دلخراشی است که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد.

حسن محمدی یکی دیگر از شهروندان نیز می گوید که صبح زود وقتی از خانه به سمت محیط کار خود می‌رود با مشاهده افراد بی خانمان که در فضا‌های سبز سردی شب‌های زمستان را بدون هیچ امکاناتی به صبح می‌رسانند، بسیار متاثر شده، اما نمی‌داند چگونه می‌تواند به این افراد کمک کند تا اندکی از فشار روحی ایجاد شده ناشی از مشاهده این صحنه‌ها را در وجود خود کم کند.

اعظم حسن پور نیز در این خصوص اضافه کرد: افراد معتاد و بی خانمان با اجتماع در خیابان‌ها و مکان‌های متروکه در کنار منازل، باعث ایجاد رعب برای ساکنان محلات می‌شوند، چرا که با خروج فرزندانمان از منزل تا برگشت آن نگران هستیم.

او همچنین می‌پرسد چرا هیچ نهادی وجود ندارد که به صورت ویژه به مشکلات چنین افرادی رسیدگی کند تا هر ساله به تعداد افراد بی خانمان اضافه نشود.

بیخانمان ها

بهزیستی: مسئولیت جمع آوری بی خانمان‌ها بر عهده سپاه است

طبق گزارشات رسیده از شهرداری اندیمشک معتادان کارتن خواب با سرقت اموال عمومی از جمله شیرآلات فضای سبز، درب منهول‌ها و … به دنبال کسب درآمدی برای خرید مواد مخدر مصرفی و غذایی برای زنده ماندن خود هستند که منجر به ایجاد خسارات نیز شده است.

در پی اعتراض شهروندان مبنی بر جمع آوری معتادین متجاهر و کارتن خواب‌ها در سطح شهرستان و همچنین به منظور جلوگیری از سرقت‌های خرد به اداره بهزیستی اندیمشک مراجعه و جمع آوری و همچنین رسیدگی به وضعیت این افراد را خواستار شدیم.

فرحناز بیروم‌وند رییس اداره بهزیستی اندیمشک به خبرنگار ما گفت: معتادان متجاهر جز طرح ماده ۱۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده که مسئولیت این طرح در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به سپاه ولیعصر (عج) در استان خوزستان واگذار شده است.

بی خانمان‌ها در انتظار گرمخانه/زمستان سرد و زمینی که سرما را تا مرز استخوان نفوذ می‌دهد

روند قانونی جمع آوری بی خانمان‌ها چیست؟

او گفت: در این تفاهم مقرر شد، مرکز ماده ۱۶ در اهواز احداث شود و معتادین متجاهر و کارتن خواب‌ها به استان انتقال پیدا کنند، اما تاکنون به دلیل نبود فضای کافی و بیماری کرونا چنین کاری صورت نگرفته است.

بیروم‌وند گفت: در تبصره ۲ ماده ۱۶ اعلام شده که جمع آوری معتادین متجاهر باید به صورت تک به تک از سوی شهرداری و نیروی انتظامی صورت پذیرد و بعد از آن دستگاه قضایی با شرط وثیقه و تعهد مبنی بر اینکه بعد از ترک شخص نباید در سطح شهرستان مشاهده شود، می تواند تحویل مراکز ماده ۱۵ بهزیستی قرار گیرد.

به گفته رئیس اداره بهزیستی اندیمشک هزینه های یک تا ۳ ماه نگهداری با صدور حکم تعهد فرد خاطی از طرف دادستان به اداره بهزیستی جهت ترک به مراکز ماده ۱۵ یا کمپ های بهبودی داده می شود از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین می شود.

بی خانمان‌ها در انتظار گرمخانه/زمستان سرد و زمینی که سرما را تا مرز استخوان نفوذ می‌دهد

خدمات رسانی به افراد بی خانمان در مساجد نیازمند تشکیل گروه های مردم نهاد

برخی از شهروندان ضمن ابراز ناراحتی از نبود مکانی مناسب برای ساماندهی افراد بی خانمان از سوی دولت، خواستار باز شدن در مساجد در شب‌های سرد به روی این دسته از افراد بودند که در این زمینه نیز با حجت الاسلام حسین قنواتی مدیر حوزه علمیه بقیه الله (عج) به گفتگو پرداختیم.

حجت الاسلام حسین قنواتی مدیر حوزه علمیه بقیه الله (عج) اندیمشک گفت: در قانون وظیفه خدمات رسانی به افراد بی خانمان به شهرداری‌ها محول شده و باید مکانی را برای استراحت این افراد در نظر بگیرند تا بتوانند در این شب‌های سرد در آن جا استراحت کنند، اما شهرداری‌ها یا ظرفیت لازم را ندارند و یا کم کاری صورت می‌گیرد که اکنون گوشه و کنار شهر‌ها پر از افراد بی خانمان است.

او گفت: از نظر اخلاقی مساجد می‌توانند به این مشکل ورود کنند و افراد بی خانمان را اسکان دهند، اما برای انجام این کار نیازمند مدیریت قوی مساجد هستیم که در حال حاضر مساجد این قابلیت را ندارند.

حجت الاسلام قنواتی گفت: سیستم مدیریتی مساجد معمولا به صورت سنتی و غیرتشکیلاتی انجام می‌شود و همچین توانایی سرپرستی بی خانمان‌ها را نداشته مگر اینکه از ظرفیت بسیج و یا کانون‌های موجود استفاده شود.

مدیر حوزه علمیه بقیه الله (عج) اندیمشک گفت: طبق فرمایشات رهبر انقلاب (کار باید تشکیلاتی جلو برود وگرنه به ثمر نمی‌رسد) برای اینکه مساجد در زمینه افراد بی خانمان فعال شوند نیازمند جوان‌ها و افرادی هستیم که دغدغه آن‌ها کمک به این دسته از افراد باشد.

او یادآور شد که می‌توان با تشکیل انجمن‌های مردم نهاد، مسئولیت کمک به افراد بی سرپناه را به عهده بگیرند و با استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها در گوشه‌ای از مساجد مکانی را برای استراحت افراد بی خانمان ساخته شود.

بی خانمان‌ها در انتظار گرمخانه/زمستان سرد و زمینی که سرما را تا مرز استخوان نفوذ می‌دهد

اگر اسکان بی خانمان‌ها در مساجد قانونی شود، استقبال می‌کنیم

در همین حال حجت الاسلام سید حمزه حسینی مسئول بازرسی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان گفت: با اینکه اداره اوقاف مسئول مدیریت مساجد و منصوب کردن هیات امنا، نگهداری و حفظ بنای مساجد و پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی آن‌ها را برعهده دارد، اما مساجد از سوی هیات امنا مدیریت می‌شود.

او گفت: اوقاف متولی اسکان افراد بی خانمان در مساجد نیست و همچنین قانون به ما این اجازه را نداده که شهروندان معترض باید برای دفاع از حقوق این دسته از افراد به اداره بهزیستی و شهرداری که وظیفه ساماندهی افراد بی خانمان به آن‌ها سپرده شده است، مراجعه کنند.

به گفته حجت الاسلام حسینی اگر بدون در نظر گرفتن قانون افراد بی خانمان را در مساجد اسکان دهیم علاوه بر اینکه تبعات قانونی دارد در صورت بروز هرگونه مشکل برای این افراد باید پاسخگوی آن باشیم.

مسئول بازرسی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان گفت: مساجد و حسینیه‌ها هرساله پذیرای زائران حسینی در سراسر کشور هستند چرا که برای اسکان آن‌ها ستاد اربعین مصوب می‌کند که مساجد پذیرای زائران حسینی باشند، به همین دلیل هیات امنا با تشکیل جلسات آماده ساماندهی عزاداران حسینی می‌شوند.

همچنین پایگاه‌های بسیج و شهروندان عاشق مکتب اباعبدالله الحسین (ع) نیز در این خصوص با مساجد همکاری می‌کنند و اگر برای افراد بی خانمان نیز قانونی تصویب شود که مساجد آن‌ها را اسکان دهند ما نیز این قانون را پذیرفته و عملی خواهیم کرد.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار