ضرورت تشکیل صندوق حمایت از توسعه کسب و کارهای کشاورزی

تاریخ انتشار: دوشنبه 9 اسفند 1400 | 10:08 ق.ظ
ضرورت تشکیل صندوق حمایت از توسعه کسب و کارهای کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم تشکیل صندوق حمایت از توسعه کسب و کارهای کشاورزی با هدف حمایت از توسعه زنجیره‌‎های ارزش، کشاورزی قراردادی و اجرای مگاپروژه‌‏ها در این بخش تاکید کرد.

«سیدجواد ساداتی‌نژاد» در چهارمین نشست قرارگاه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی افزود: این صندوق با هدف توسعه سرمایه‌‏گذاری در کل زنجیره‌‏های ارزش اولویت‌‏دار بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، توسعه سرمایه‌‏گذاری در پروژه‌‏های دانش‌بنیان و فناوری‏‌های جدید بخش کشاورزی، توسعه سرمایه‌‏گذاری در کشاورزی قراردادی، توسعه سرمایه‏‌گذاری در مگاپروژه‏‌های بخش با هدف تجاری‏‌سازی تولیدات کشاورزی و توسعه سرمایه‌‏گذاری در بخش تامین نهاده‌‏ها، فرآوری، توزیع، بازاررسانی، صادرات، خدمات و برندسازی محصولات در بخش کشاورزی شکل خواهد گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‏‌های بالای روش‏‌های نوین تامین مالی و منابع بخش خصوصی، بهره‏‌گیری از ابزارها و روش‌های جدید از جمله استفاده از لیزینگ (واسپاری) در توسعه مکانیزاسیون و مدرن‌سازی بخش کشاورزی را جزء لاینفک تجاری‌‏سازی بخش کشاورزی دانست.

ساداتی نژاد متذکر شد که برای تقویت کشاورزان خرد نیز باید از طریق تشکیل صندوق توسعه کسب و کار کشاورزی و یا تشکیل صندوق کشاورزی قراردادی نسبت به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ اقدام کرد، تا از طریق آن بتوان تولید مبتنی بر قرارداد را توسعه داد و کشاورزان نیز بر اساس سفارش و قرارداد نسبت به کشت محصولات اقدام کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش به بهره‌گیری از منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در قالب فروش اموال و مستغلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید از این منابع در تقویت صندوق‌ها و اجرای روش‌های نوین مالی از جمله لیزینگ استفاده کرد.

در این نشست، « محمد قربانی» معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز یکی از اهداف اصلی این وزارتخانه در برنامه‏ تحول کشاورزی را حرکت به سمت کشاورزی تجاری یا کسب و کار کشاورزی (Agribusiness)، با تمرکز بر تامین مالی زنجیره ارزش و همچنین توسعه کشاورزی قراردادی دانست.

وی افزود: ایجاد صندوق توسعه کسب و کارهای کشاورزی می‏‌تواند حلقه مفقوده تأمین سرمایه برای حمایت از مگاپروژه‌‏ها و تقویت ارتباط بین اجزای زنجیره ارزش را مرتفع کند.

وی گزارشی از اقدامات انجام شده و اراده جدی برای استفاده از ظرفیت صندوق‌‏ها و نهایی شدن پیش‌نویس مصوبه استفاده از ظرفیت‏‌های قانونی و عملیاتی صنعت واسپاری در متنوع‏‌سازی تامین مالی و سرمایه‏‌گذاری زنجیره ارزش بخش کشاورزی ارائه و تأکید کرد: به زودی شرکت واسپاری در بخش کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه کسب و کار در این بخش برای تحول در حوزه کشاورزی و اجرای پروژه‌‏های تحولی شکل خواهد گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: به منظور تأمین ماشین‏‌ها، تجهیزات و فناوری‌‏های مورد نیاز بخش کشاورزی، تجهیز کارخانه‌ها و عرصه‏‌ها در قالب واسپاری، تشکیل صندوق حمایت از توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار