رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد

حفظ ذخایر ژنتیکی و تقویت بانک ژن از ماموریت‌های مهم سازمان تحقیقات

تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 اسفند 1400 | 11:30 ق.ظ
حفظ ذخایر ژنتیکی و تقویت بانک ژن از ماموریت‌های مهم سازمان تحقیقات خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، ‌آموزش و ترویج کشاورزی بر حفاظت از ذخایر ژنتیکی، تقویت بانک ژن و ایجاد کلکسیون پشتیبان در موسسات تحقیقاتی تاکید کرد.

 سید مجتبی خیام‌نکویی در نشست شورای تحقیقات کشاورزی، حفاظت از ذخایر ژنتیکی را از ماموریت‌های مهم سازمان در این مقطع زمانی که قانون آن را برای سازمان تکلیف کرده، برشمرد و اظهار امیدواری کرد؛ با برنامه‌های در نظر گرفته شده در تقویت بانک ژن موسسه‌ها و مراکز و ایجاد کلکسیون پشتیبان تحول چشمگیری در این حوزه اتفاق بیفتد.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت دانشکده‌های کشاورزی در رفع مشکلات مطرح شده از سوی موسسه‌های تحقیقاتی تاکید کرد.

معاون وزیر در سازمان تحقیقات کشاورزی، با ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات انجام شده در ۱۰۰ روزه اخیر این سازمان، بازدید از ۱۲ مرکز و موسسه به همراه سردار کاظمینی قائم مقام وزیر در قرارگاه امنیت غذایی را مورد اشاره قرار داد و هموار ساختن زمینه‌های همکاری با بخش اجرا را از جمله اهداف و دستاوردهای این برنامه برشمرد.

وی با اشاره به نشست با رئیس جمهور در ستاد اقتصادی دولت پیرامون همسان‌سازی و نشستی دیگر با معاون اول ریاست جمهوری در خصوص پرداخت بدهی واکسن کرونا به موسسه رازی، توضیحاتی در این خصوص بیان داشت.

خیام‌نکویی به حضور در ۴۰ جلسه قرارگاه امنیت غذایی تاکنون که با حضور وزیر و قائم مقام وزیر برگزار شده است، اشاره و روند جلسات را در راستای همسو کردن موسسه‌های تحقیقاتی با بخش اجرا مطلوب ارزیابی کرد.

وی برگزاری ۶ جلسه شورای معاونان و ۵ جلسه هیات ممیزه را از جمله اقدامات انجام شده اخیر برشمرد و گفت: طی این جلسات بخش قابل توجهی از مسائل جاری و پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به برگزاری نشست هیات امنای سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با حضور وزیر و سایر اعضای هیات امنا اشاره کرد و حمایت کم‌نظیر مقام عالی وزارت از سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را فرصتی مغتنم در انجام ماموریت‌های محوله دانست.

وی به یکی از محورهای مورد بحث در نشست اخیر هیات امنا اشاره کرد و از متدولوژی جدید همکاری با بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت پسادکترا برای تامین نیروی انسانی در اجرای پروژه‌های مشترک موسسه‌های تحقیقاتی ذیربط خبر داد.

خیام‌نکویی در خصوص جذب نیروی انسانی مورد نیاز با تاکید بر بکارگیری افراد شایسته و توانمند، از جذب ۳۰۰ نفر اعضای غیر هیات علمی از طریق پذیرفته شدن در نهمین آزمون استخدامی و ۳۵ نفر عضو هیات علمی خبر داد.

وی همچنین توضیحاتی پیرامون فروش املاک و مستغلات جهت پرداخت دیون بیان داشت و ابراز امیدواری کرد: با راهکارهای اتخاذ شده، زیرساخت مراکز و موسسه‌ها تقویت شده و در سال آینده شاهد رشد یافته‌ها و خروجی‌های اثربخش سازمان باشیم.

در این نشست، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری سازمان، گردآوری، تکمیل، ساماندهی و استانداردسازی حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی را برای توسعه دانش، فناوری و افزایش کیفیت زندگی و سلامت و حفظ امنیت غذایی، منابع طبیعی و تنوع زیستی کشور حائز اهمیت خواند.

حسین جعفری ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نشست از شورای تحقیقات سازمان آغازی برای توجه بیشتر بر حفظ ذخایر ژنتیکی در کشور باشد.

وی با پراهمیت خواندن مبحث ذخایر ژنتیکی به عنوان یک وظیفه حاکمیتی، پیشنهاد تدوین یک برنامه جامع برای تقویت، حفظ، نگهداری و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی بخش کشاورزی و منابع طبیعی که در آن به نحوه تعامل با بخش خصوصی، مبدل‌سازی، بهره‌وری، مستندسازی و تهیه یک بانک اطلاعاتی الکترونیکی توجه شود را ارائه کرد و خواستار تعیین و در نظر گرفتن ردیف و اعتبار مجزا در این خصوص شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان نیز در این نشست ابراز امیدواری کرد بتوانیم با تدوین راهبردها و آئین‌نامه‌های اجرایی مربوطه، رسالت نگهداری و قانونمند کردن بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی را به نحو شایسته به سرانجام برسانیم.

عبدالله مخبر، خواستار تدوین برنامه‌های راهبردی سازمان با نگاه و استراتژی ملی و در سطح وزارتخانه و دولت شد.

وی با اشاره به این که بی‌اثرسازی تهدیدات و به حداقل رساندن آسیب‌پذیری‌ها از اولویت‌ها و اهداف پدافند غیرعامل است بر تهیه سند راهبردی پدافند غیرعامل در سازمان تاکید کرد.

مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان نیز بر بهره‌برداری از داشته‌های ملی و همکاری با مرکز ذخایر ژنتیکی جهاد دانشگاهی تاکید کرد.

غلامرضا صالحی جوزانی، خواستار ایجاد شبکه بانک‌های میکروبی سازمان در راستای تعامل بیشتر موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی سازمان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های کلکسیون‌های منابع ژنتیکی میکروبی یکدیگر شد.

در ادامه نشست، رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی، به ارائه گزارشی پیرامون اهم فعالیت‌های صورت گرفته در این مرکز از تهیه توضیحاتی پیرامون مبانی قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی پرداخت.

جعفر آقایی تکمیل و سازوکارهای قانونی را مورد اشاره قرار داد و گزارشی از اقدام‌های صورت گرفته تاکنون بیان داشت.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته، موضوع حفاظت خارج از ایستگاه را به عنوان یکی از اقدام‌های انجام شده در راستای حفاظت از منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی مهم دانست و توضیحاتی پیرامون فعالیت هرباریوم‌های بزرگ کشور در زیرمجموعه سازمان تات و باغ‌های گیاهشناسی بیان داشت.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار