ضرورت فعال شدن بازارچه‌های مرزی و تعاونی‌های مرزنشین خوزستان

تاریخ انتشار: دوشنبه 21 فروردین 1402 | 09:29 ق.ظ
ضرورت فعال شدن بازارچه‌های مرزی و تعاونی‌های مرزنشین خوزستان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: بازارچه‌های مرزی و تعاونی‌های مرزنشین خوزستان فعال شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یکی از مهم‌ترین پایه‌های اقتصادی استان را فعالیت‌های اقتصادی در مرز‌های استان دانست و گفت: در این راستا باید بازارچه‌های مرزی، پایانه‌ها و تعاونی‌های مرزنشین را فعال کرد.

 

اصغر رشنودی دیروز یکشنبه در سومین نشست برنامه ملی تقویت کسب و کارو معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی در محل این اداره کل بیان کرد: با توجه به شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی، استان دارای فرصت‌ها و ظرفیت‌های زیادی در جهت رسیدن به توسعه اقتصادی است که متاسفانه از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشده است.

وی گفت: حل مشکلات اقتصادی خوزستان و تحقق شعار سال نیازمند توجه ویژه و جدی به پایه‌های اقتصادی خوزستان از جمله اقتصاد دریا، اقتصاد مرز، اقتصاد صنایع استراتژیک، اقتصاد شهری، اقتصادی روستا، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد موقعیت استراتژیک استان، اقتصاد انرژی، اقتصاد شهرک‌های صنعتی، اقتصاد درآمد ملی و درآمد استانی، اقتصاد منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی و تجارت در مرز‌های استان است.

وی افزود: با بررسی‌هایی که انجام شد در استان خوزستان ۱۳ پایه اقتصادی احصاء و شناسایی شد که هر کدام از آن‌ها دارای اهمیت فراوانی است.

رشنودی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی به عنوان اولویت اصلی استان خوزستان است، افزود: مهم‌ترین مسئله در پایه‌های اقتصادی استان، موضوع اقتصاد مرز است، این مسئله با وجود ظرفیت بالا متاسفانه در استان، همچنان مغفول مانده است که در این راستا باید حوزه بازارچه‌های مرزی، پایانه‌ها و تعاونی‌های مرزنشین را فعال کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اینکه برای حل مشکلات استان با همکاری نخبگان و صاحب نظران، اطلس اقتصادی استان تهیه و ترسیم شده است، گفت: اقتصاد مرز از مهم‌ترین اصل‌های این اطلس است؛ ۱۳ سازمان و نهاد متولی بحث تقویت کسب و کار و معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار هستند که وظایف هر دستگاه در سرفصل‌ها مشخص شده است و جلسه حاضر نیز بررسی مجموعه اقدامات دستگاه‌های مسئول در موضوع کسب و کار معیشت و اشتغال مرزنشینان و همچنین ارائه راهکار و نقشه راه برای این موضوع است.

رشنودی افزود: بحث توسعه تجارت کالایی در مناطق مرزی یکی از سیاست اجرایی در حوزه کسب و کار و معیشت و همچنین اشتغال پایدار مرزنشینان است که در این راستا بسیاری از سازمان‌ها به عنوان تسهیل کننده ملزم به ورود هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه سهم خوزستان از بازار کشور‌های همسایه به شدت پایین است، بیان کرد: در ایران در حوزه اقتصادی با حدود ۲۰ کشور مراودات تجاری داریم که ۸۰ درصد از تجارت کشور ما تنها با هفت کشور است که در این میان کشور چین ۲۷ درصد، کشور عراق ۲۱ درصد، امارات ۱۳ درصد، ترکیه هفت درصد و پاکستان، هند و افغانستان نیز هر کدام بین سه تا درصد چهار بیشترین میزان مراودات تجاری با ایران را دارا هستند.

وی ادامه داد: در بین کشور‌های عربی تنها با شش کشور فعالیت تجاری داریم که ۳۷ درصد از میزان فعالیت تجاری را شامل می‌شود که در این بین عراق ۲۱ درصد، امارات ۱۳ درصد، عمان یک و ۲ دهم درصد، قطر و کویت نیز هرکدام نیم درصد و بحرین نیز دو دهم درصد است.

رشنودی با تاکید بر اینکه اگر اقتصاد مرز را بتوانیم تقویت کنیم قطعاً سهم تجارت استان خوزستان افزایش پیدا می‌کند ادامه داد: در طول سال گذشته صادرات استان‌های دیگر به کشور عراق افزایش پیدا کرده، اما متاسفانه صادرات استان خوزستان به این کشور ۴۱ درصد کاهش پیدا کرده است؛ ۵۰ درصد از شرکت‌هایی که در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند تجاری هستند از این رو با توجه به شرایط خاص کشور و استان ضروری است به سمت تشکیل بازارچه‌های مرزی برویم که امکان ایجاد تجارت تهاتری در این بازارچه‌ها فراهم است.

وی گفت: در بحث توسعه تجارت کالایی به عنوان یکی از راهبرد‌ها و سیاست‌های اجرایی، دستگاه‌ها می‌توانند در قالب یک مشارکت جمعی کار را به سرانجام برسانند؛ توسعه تجارت خدمات مرزی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به عنوان یک ظرفیت بالا به آن نگاه کرد و از آن به درستی استفاده کرد.

وی بیان کرد: علاوه بر اینکه در استان خوزستان طراحی توسعه صنعتی از ابتدا مشکل داشته است، ولی مشکل اصلی دیگر عدم انسجام بین بخشی و بین دستگاهی است که باعث می‌شود نتوان از فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و از سوی دیگر برای فعال شدن اقتصاد مرز تنها نقش دستگاه‌ها کافی نیست بلکه نیاز به ورود جدی مردم در این خصوص است.

رشنودی گفت: این مسئله نیاز به اتخاذ تدابیری دارد که مردم برای حضور در این اقتصاد تشویق شوند، در این راه آموزش و توانمندسازی مردم نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا با تلاش، انسجام و همگرایی بیشتر بتوانیم از ظرفیت‌های بی بدیل استان در راه کاهش محرومیت استفاده کنیم.

خوزستان با داشتن مرز‌های زمینی و آبی یکی از لستانو‌های استراتژیک کشور در امر صادرات و واردات است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار