لزوم حمایت دولت از شرکت‌های هواپیمایی در برابر دلالان

تاریخ انتشار: یکشنبه 28 خرداد 1402 | 11:10 ق.ظ
لزوم حمایت دولت از شرکت‌های هواپیمایی در برابر دلالان سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خوزستان: نبود حمایت‌ از شرکت های هوپیمایی سبب شد برای تامین نقدینگی پرواز‌های خود را به چارتر کنندگان واگذار کنند که دولت میتواند با حمایت از این شرکت ها دست دلالان را کوتاه کند.

در حال حاضر با رصد بسیاری از سایت‌ها و پلتفورم‌های فروش بلیت در بازه زمانی ۲۸ خردادماه تا تاریخ ۸ تیرماه برای مسیر پروازی اهواز به تهران و بالعکس هیچ پروازی برای خرید عرضه نشده است.

 

تاریخ اولین پروازی که می‌توان بلیت برای مسیر اهواز – تهران خریداری کرد، برای ۱۴ تیرماه و قیمت آن نیز یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان است.

با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد افرادی که قصد تردد بین شهر‌های اهواز به تهران و یا بالعکس را دارند جز مسیر زمینی و تردد با اتوبوس و خودرو‌های شخصی راه دیگری برای سفر ندارند، زیرا بلیت قطار نیز در این مسیر بسیار پرتقاضا و پرتردد، نه به سختی هواپیما، اما به سختی قابل خریداری است و مردم فقط باید از طریق جاده‌ای سفر کنند.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان خوزستان با تایید این خبر و با اشاره به گران‌تر شدن بلیط هواپیما در روز‌های اخیر به دنبال لغو مجوز برخی از ایرلاین‌ها در مسیر‌های پروازی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در واقع دلیل اصلی گرانی بلیط هواپیما چارتر کنندگان هستند، نه شرکت‌های هواپیمایی.

وحید خادمی افزود : دلیل اصلی گرانی بلیط هواپیما، پول‌های انباشته سرمایه دارانی است که به نام چارترکننده در طول سال پول‌های میلیاردی به شرکت‌ها تزریق و کل صندلی‌های هواپیما‌ها را خریداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی ناچار هستند که به دلیل کمبود نقدینگی، صندلی‌های خود را به چارترکنندگان اجاره سالیانه دهند که در نهایت شاهد هستیم در مسیر‌های پر رفت و آمد مانند خوزستان بلیط را به هر قیمتی خارج از سیستم سازمان هواپیمایی کشوری می‌فروشند.

خادمی با بیان اینکه متولی صنعت هوانوردی کشور سازمان هواپیمایی است، تاکید کرد: این در حالی است که باید تمام شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی فروش بلیط زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت کنند.

لزوم حمایت دولت از شرکت‌های هواپیمایی بیشتر احساس می‌شود

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان خوزستان با اشاره به مشکلات پیش پای شرکت‌های هواپیمایی و نداشتن نقدینگی، بیان داشت: کمبود نقدینگی این شرکت‌ها و عدم حمایت‌های دولتی سبب شده تا این شرکت‌ها با اجاره دادن پرواز‌های خود به صورت سالیانه به چارتر‌کنندگان بخشی از نقدینگی خود را تامین کنند.

خادمی با اشاره به ضرورت اعطای تسهیلات بانکی به شرکت‌های هواپیمایی گفت: نبود این حمایت‌ها سبب شده تا شرکت‌های هواپیمایی برای کاهش فشار‌ها به خصوص در بخش مالی چاره‌ای جز واگذاری پرواز‌های خود به چارتر کنندگان نداشته باشند.

وی ادامه داد: دولت با اعطای تسهیلات کم بهره به شرکت‌ها در واقع می‌تواند این امکان را ایجاد کند که دیگر شرکت‌های هواپیمایی مجبور به اجاره صندلی‌های خود به چارتر کنندگان نباشند.

فعال صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان خوزستان، در ادامه با بیان اینکه آژانس‌های هواپیمایی با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند، گفت: برخی از آژانس‌ها حتی توان پرداخت هزینه‌های جاری خود را هم ندارند، چرا که زیان‌ده شده و شاهد تعطیلی برخی از این آژانس‌ها نیز هستیم.

زمین‌گیر شدن۲۵۰ فروند هواپیما در کشور هم یکی دیگر از دلایل گرانی بلیط است/ عرضه با تقاضا سازگاری ندارد

وی گفت: در زمان حاضر، حدود ۳۵۰ فروند هواپیما در کشور وجود دارد. این در حالی است که با توجه به جمعیت ۹۰ میلیون نفری کشور ما و طبق استاندارد‌های بین المللی به ازای هر ۱۰ هزار نفر باید یک هواپیما وجود داشته باشد، این بدین معنی است که ما به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ فروند هواپیما نیاز داریم.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خوزستان پیشنهاد کرد دولت برای پایان دادن به این نابسامانی و گرانی بلیط از شرکت‌های هواپیمایی و دفاترخدمات مسافرتی حمایت کرده و برای جلوگیری از این نارضایتی برای خرید تجهیزات وقطعات یدکی و تعمیرات خرید موتور هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی پول‌هایی که چارتر کنندگان به شرکت‌های هواپبمایی تزریق و صندلی‌ها را در طول سال اجاره می‌کنند تقبل کرده و با ممنوع شدن پرواز‌های چارتری در مسیر‌های پر تردد نه تنها از گرانی بلیط جلوگیری می‌شود بلکه به شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین قطعات تعویضی هواپیما و ترمیم وخریداری و اضافه شدن هواپیما به ناوگان هوایی کشور کمک بزرگی شده است.

وی توضیح داد: ۶۵ تا ۷۰درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی در ایران از قبیل تهیه و خریداری تجهیزات وقطعات مصرفی هواپیما لاستیک، ترمز، روغن، لندینگ گیر و قطعات ناوبری و الکترونیکی هواپیما با قیمت‌های چند برابر بدلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا به سختی تهیه می‌شود که امروز بدلیل کمبود قطعه حداقل ۲۵۰ فروند هواپیما زمین‌گیر شده‌اند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار