ورود خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور تا پایان ۱۴۰۲

تاریخ انتشار: شنبه 17 تیر 1402 | 09:44 ق.ظ
ورود خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور تا پایان ۱۴۰۲ معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از ورود خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور تا پایان ۱۴۰۲ خبر داد.
 

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های استفاده از خودروی برقی در ایران وجود دارد یا خیر گفت: این موضوع در گام نخست به یک راهبرد و مطالعه جامع و کامل نیاز دارد که خوشبختانه این مطالعات از پنج سال قبل در معاونت علمی و فناوری شروع شده است.

وی افزود: همه ذی‌نفعان این موضوع مانند وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، دانشگاه‌ها، قطعه‌سازان و صنایع در تمامی جلساتی که پیرامون این موضوع برگزار شد شرکت کردند و نهایتاً به یک جمع‌بندی و نقشه راه اولیه رسیدند.

منطقی با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته استفاده از خودروهای برقی را از خودروهای عمومی شروع می‌کنند گفت: هم اکنون نقشه راه این موضوع در کشورمان تهیه شده و برای خودروهای عمومی نیز تصمیم‌گیری شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: شهرداری تهران داوطلب شده که برای داشتن هوای پاک، این کار را انجام دهد و برای پیاده‌سازی این مدل ایستگاه‌هایی را موردمطالعه و بررسی قرار داده و هم اکنون در حال ورود به کارهای اجرایی است.

منطقی با بیان اینکه شکل‌گیری مجموعه‌های تولید خودروی برقی نیازمند حمایت‌های اولیه است اظهار کرد: خوشبختانه ماده اولیه باتری در حجم قابل‌قبولی کشف شده و حتی دو سه کمپانی بین‌المللی نیز از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به ما مراجعه کردند.

وی گفت: راهبرد اصلی ما در حوزه خودروهای برقی مشارکت‌های بین‌المللی در زمینه محصول و باتری است کمااینکه هم اکنون دو خودروساز خصوصی و دو خودروساز بزرگ شرکایی را انتخاب کردند و اگرچه در مرحله گفتگو هستند؛ اما مرحله‌ای است که می‌تواند خیلی سریع به قراردادهای اجرایی تبدیل شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: ما سه تولیدکننده داخلی اتوبوس در کشور داریم که یک همکار قوی خارجی و یک همکار قوی صنعتی دانشگاهی دارند و در حوزه تاکسی نیز ورود کردیم؛ اما به دلیل اینکه قرار است این کار در فاز کوتاه‌مدت و انتهای سال ۱۴۰۲ انجام شود مسلماً نمونه‌های اولیه وارداتی خواهد بود و در میان‌مدت نیز به طراحی و ساخت محصول ورود خواهیم کرد.

منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا توان علمی کشور سازگاری با سیاست‌های اجرایی در حوزه عرضه خودرو دارد یا خیر گفت: ما در میان‌مدت و بلندمدت مسائلی شبیه به وضعیت فعلی را نخواهیم داشت و تا دو سال آینده بحث‌هایی مانند اینکه رقابتی هستیم یا خیر مرتفع خواهد شد؛ چون تیراژ تولید داخلی روند روبه‌رشدی را طی می‌کند؛ بنابراین بازار خودرو اشباع می‌شود به‌طوری‌که خودروسازان مجبور می‌شوند محصولات خود را به‌صورت نقدی و قسطی عرضه کنند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: وقتی خودروهای برقی به‌صورت عمومی استفاده شوند ما دیگر این مسائل و مشکلات را نخواهیم داشت و در واردات هم یک تعادل نسبی ایجاد می‌شود و انحصار از بین خواهد رفت.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار