تامین آب کشت تابستانه و احشام سنگین پایین دست کرخه با رعایت الگوی کشت

تاریخ انتشار: یکشنبه 8 مرداد 1402 | 09:14 ق.ظ
تامین آب کشت تابستانه و احشام سنگین پایین دست کرخه با رعایت الگوی کشت معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: با رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان پایین دست سد کرخه، مشکلی برای تامین آب مورد نیاز کشت تابستانه و احشام سنگین نخواهیم داشت.
تورج نوروزی به تفاوت شرایط حوضه کرخه برای کشت تابستانه با شرایط حوزه‌های آبی در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: باتوجه به میزان نزولات جوی در بالادست کرخه، میزان آورد و ذخیره آب در پشت آن مطلوب نیست و براساس بررسی‌ها و جلسه‌هایی که از فروردین ماه با استاندار خوزستان، معاونان، سازمان آب و برق استان و سایر دستگاه‌های مربوط برگزار و میزان قابل تامین آب برای کشت‌های تابستانه مشخص شد.
 
وی افزود: براساس تصمیم‌هایی که در جلسه شورای کشاورزی به ریاست استاندار خوزستان گرفته شد، کشت محصولات کم آبر در حوضه کرخه و اراضی کشاورزی پایین دست آن انجام شود.
 
نوروزی ادامه داد: حبوبات از جمله؛ ماش و لوبیا، ذرت دانه‌ای و علوفه ای، گیاه علوفه‌ای سورگوم، کنجد و سبزی و صیفی محصولاتی هستند که در برنامه الگوی کشت حوزه آبریز کرخه قرار گرفته اند و علاوه بر اینکه نیاز منطقه به شمار می‌روند، قابلیت و سابقه کشت داشته و کشاورزان نیز با آن‌ها آشنایی دارند، ضمن اینکه مطابق با برنامه‌های ملی و استانی هستند.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به تدوین برنامه کشت محصولات کشاورزی در ۴۰ هزار هکتار از اراضی حوزه کرخه اشاره و اضافه کرد: براساس این برنامه، کشت برنج ممنوع اعلام شد و باتوجه به تشکیل قرارگاه‌های ششگانه در سطح استان، اطلاع رسانی‌های لازم انجام شده است.
 
به گفته این مقام مسئول؛ این محصولات حداقل نیاز آبی دارند و میانگین آب مورد نیاز آن در مجموع حدود ۱۲ هزار متر مکعب در هر هکتار است.
 
تعاون روستایی، خریدار کشت‌های تابستانه به صورت توافقی
 
وی درخصوص با اشاره به اینکه سورگوم و ذرت علوفه‌ای به عنوان خوراک دام مورد مصرف قرار می‌گیرند، گفت: باتوجه به اینکه بسیاری از اهالی منطقه دامدار هستند، مصرف کننده این گیاهان به شمار می‌روند و مشکلی برای فروش آن وجود دارد، سبزی و صیفی نیز به عنوان تره بار به صورت روزانه در بازار عرضه می‌شود و امکان خرید تضمینی آن وجود ندارد و نیازی به این کار نیست.
 
نوروزی درخصوص خرید حبوبات و کنجد از کشاورزان می‌گوید: براساس رایزنی‌های انجام شده با اتحادیه تعاون روستایی، آمادگی برای امضای قرارداد با کشاورزان به منظور ارائه خدمات و خرید توافقی محصول پس برداشت اعلام شده است و این اطمینان به کشاورزان داده می‌شود که محصولات یاد شده بازار هدف و فروش دارند.
 
وی با بیان اینکه کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند از خدمات، نهاده‌های کشاورزی، کود و بیمه محصولات محروم می‌شوند، ادامه داد: در مقابل کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کرده و با جهاد کشاورزی همکاری می‌کنند، خدمات و نهاده‌های کشاورزی به ویژه کود در اختیارشان قرار خواهد گرفت.
 
نوروزی میانگین تولید کنجد در هر هکتار را حدود یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم اعلام و اضافه کرد: بطور میانگین ذرت دانه‌ای نیز حدود ۷ تن، ذرت علوفه‌ای نیز حدود ۴۰ تن، سورگوم حدود ۴۰ تن و سبزی و صیفی نیز حدود ۳۰ تن در هر هکتار تولید می‌شود.
 
تامین آب کشت‌های تابستانه و دام‌های سنگین با رعایت الگوی کشت
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به بروز مشکلات برای دام‌های سنگین در پایین دست حوضه کرخه و خسارت به دامداران در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: درصورتیکه الگوی کشت به ویژه در بالادست رعایت شود، در برنامه‌ای که برای توزیع آب پیش بینی شده است، علاوه بر تامین آب ۴۰ هزار هکتار کشت تابستانه، آب زیست محیطی رودخانه و تالاب، آب مورد نیاز کشت‌های دائمی در منطقه و همچنین دام‌های سنگین به ویژه گاومیش‌ها تامین می‌شود، زیرا وقتی رودخانه به میزان کافی آب داشته باشد، دام‌های سنگین نیز می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند، ضمن اینکه سبب تامین آب تالاب و کمک به درآمد و معیشت تالاب نشینان، پرورش ماهی و اشتغال می‌شود.
 
تورج نوروزی با بیان اینکه براساس مصوبه‌های جلسه‌های شورای کشاورزی، رهاسازی آب براساس نیاز الگوی کشت مصوب و سایر نیاز‌های حوزه آبریز شامل؛ احشام، کشت‌های دائمی و مسائل زیست محیطی انجام می‌شود، افزود: رعایت نکردن کشاورزان در مصرف و نوبت بندی آب در بالادست سبب نگرانی کشاورزان پایین دست شده است، اگرچه در هر شهرستان، قرارگاه مدیریت آب تابستانه به ریاست فرمانداران تشکیل شده است تا آب را از شهرستان های بالادست تحویل بگیرند و به شهرستان های پایین دست تحویل دهند.
 
رهاسازی آب برای کشت‌های تابستانه از دهه دوم تیرماه امسال
 
وی با اشاره به آغاز کشت تابستانه از دهه اول تیرماه امسال اشاره کرد و ادامه داد: کشت ذرت از نیمه تیرماه، کنجد و حبوبات از دهه دوم آغاز شده و براساس برنامه ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان آب و برق خوزستان، رهاسازی آب برای کشت‌های تابستانه از دهه دوم تیرماه درحال انجام است.
 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار