حمایت از صنایع در خوزستان با افزایش سهمیه مواد پلیمری

تاریخ انتشار: شنبه 15 مهر 1402 | 09:52 ق.ظ
حمایت از صنایع در خوزستان با افزایش سهمیه مواد پلیمری مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان: افزایش سهمیه صنایع کوچک استان از مواد پلیمری باعث توسعه و رشد اقتصادی خواهد شد.
حمیدرضا فلاح در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم استان که به عنوان زنجیره‌های ارزش به وزارت صمت و وزارت کشور اعلام شده است، زنجیره‌های ارزش در حوزه صنایع پلیمری و پتروشیمیایی است.
 
وی به تولید سالانه حدود ۲۲ میلیون تن مواد پلیمری و پتروشیمیایی در استان اشاره کرد و افزود: این صنایع عمدتا صنایع بالادستی و تکمیل کننده صنایع پایین دستی هستند.
 
فلاح ادامه داد: برای این موضوع طرحی که حلقه‌های مفقوده و ظرفیت‌هایی که در صنایع پتروشیمی قابلیت اجرا براساس توانمندی‌هایی موجود در صنایع بالادستی، تکمیل کنندگی زنجیره را دارند، تعریف شده است.
 
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان می‌گوید: یکی از محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، اختصاص سهمیه به واحد‌های تولیدی در سال اول و دوم فعالیت است 
 
وی اضافه کرد: به دلیل تامین ارز کشور و باتوجه به درخواست‌های متعدد در حوزه صنایع پایین دستی و ظرفیت اسمی که حدود ۱۲۰ میلیون تن صنایع پلیمری دارند، عملا امکان تامین این خواسته‌ها وجود ندارد، بنابراین وزارت صمت اقدام به سهمیه بندی صنایع پلیمری کرده است.
 
فلاح گفت: این مشکل در سال اول و دوم است و سال‌های بعدی براساس تولید و اظهارنامه‌ها و دفاتر رسمی که اعلام می‌کنند، حدود ۹۰ درصد ظرفیت سال قبل را اختصاص می‌دهند که این ظرفیت بهتری برای برخی از واحد‌هایی که عمر بیشتری دارند، است.
 
وی افزود: برای رفع این مشکل تقاضا کردیم باتوجه به بالابودن هزینه‌های تمام شده در خوزستان و همچنین به دلیل تولید حدود ۳۵ درصد مواد پلیمری در استان، این سهمیه به ۶۰ درصد افزایش یابد.
 
فلاح با بیان اینکه مباحث کارشناسی در رده‌های مختلف در هیئت دولت، نهاد ریاست جمهوری و کارشناسی در سطح وزارت صمت، انجام شده است، ادامه داد: تغییر الگو‌ها باعث تغییر سهمیه در کشور و استان می‌شود، ضمن اینکه خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها به صورت ویژه‌تر دیده شود، بدون شک این اتفاق تاثیر ویژه‌ای دارد و باعث خواهد شد سهمیه مواد پلیمری از ۳۰ به ۶۰ افزایش پیدا کند که قطعاً تاثیرگذاری ویژه‌ای خواهد داشت.
 
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان می‌گوید: این امر باعث جذب، هدایت و حمایت از واحد‌های صنعتی پلیمری میان دست و پایین دست می‌شود، ضمن اینکه در کنار این موارد شهرک شیمیایی که در شهرستان امیدیه کلید می‌خورد که هلدینگ خلیج فارس آن را اجرا می‌کند، کمک خواهد شد تا صنایع میان دستی بزرگی شکل بگیرد تا بتواند به ظرفیت‌های پایین دستی کمک کند.
 
وی در ادامه به شکل گیری انواع و اقسام مدل‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کاتالیزور‌ها در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: حداقل ۳-۴ مورد آن تا ۲-۳ ماه آینده راه‌اندازی خواهند شد که این کاتالیزور‌ها تاثیر بسیار مهمی در فرایند‌های شیمیایی دارند و قطعاً به حوزه تولید در صنایع میاندستی کمک می‌کنند.
 
به گفته فلاح؛ همه صنایع پلیمری مشمول سهمیه بندی نیستند و برخی از صنایع که در اصطلاح ملتهب هستند، مشمول این طرح خواهند بود.  


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار