صنعت نیشکر در مدیریت مصرف آب برتر شد/ کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب مزارع نیشکر با اجرای طرح آبیاری زیرسطحی

تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 مهر 1402 | 09:17 ق.ظ
صنعت نیشکر در مدیریت مصرف آب برتر شد/ کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب مزارع نیشکر با اجرای طرح آبیاری زیرسطحی از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در همایش روز جهانی غذا به دلیل تلاش در حفظ و مصرف بهینه آب در راستای تحقق امنیت غذایی کشور تقدیر شد.

این شرکت با ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه کشاورزی و صنعت نیشکر، توانسته است بهبود قابل توجهی در عملکرد کشاورزی و تولید محصول نیشکر داشته باشد.

در همین زمینه، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفته است که باتوجه‌به تغییرات آب‌وهوایی و کاهش منابع آبی، این شرکت با ارائه راهکارهایی برای استفاده بهینه از آب در فرایندهای تولید، به حفظ منابع آبی کشور کمک کرده است.

به گفته دکترعبدعلی ناصری، تلاش‌های این شرکت در بهبود عملکرد کشاورزی و افزایش بهره‌وری در تولید محصول راهبُردی شکر، به تحقق امنیت غذایی کشور کمک بزرگی کرده است؛ در این شرکت، تحقیقات و اقدامات متعددی به‌منظور حفظ منابع آب‌وخاک انجام شده که مهم‌ترین آنها آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در بخش کشاورزی و سیستم مه‌پاش در بخش صنعت است.

وی صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدررفت آن، افزایش میزان تولید و کیفیت محصول، کاهش رویش علف‌های هرز، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری، صرفه‌جویی در مصرف کود، عدم فرسایش خاک، سهولت در کشت، داشت و برداشت، حرکت آسان ماشین‌آلات در مزارع و رشد بهتر گیاه نیشکر را از مزایای اجرای طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی بیان کرد.

کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی

بر اساس این گزارش، امسال همایش روز جهانی غذا با محوریت آب و با شعار «آب، زندگی است، آب، غذاست، هیچ‌کس جا نماند» در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد؛ مدیرعامل کشت و صنعت فارابی خوزستان در این همایش حضور یافت و به دلیل مدیریت بهینه مصرف آب در بخش‌های کشاورزی و صنعت مورد تقدیر قرار گرفت.

در حاشیه این همایش، جمال سعودی به طرح‌های مختلف شرکت توسعه نیشکر در زمینه مصرف بهینه آب اشاره کرد و گفت، تحقیقات و اجرای آبیاری زیر سطحی در کشت و صنعت‌های نیشکری نشان می‌دهد که با این روش می‌توان حداقل ۴۰ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کرد.

جمال سعودی در پایان گفت، با اجرای سیستم مه‌پاش در کشت و صنعت حکیم فارابی ماهیانه یک میلیون مترمکعب آب و حداقل سه میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار