کاشت نهال در ۱۷۵ هزار عرصه بیابانی خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 3 دی 1402 | 10:59 ق.ظ
کاشت نهال در ۱۷۵ هزار عرصه بیابانی خوزستان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان : ۳۲ درصد طرح کاشت یک میلیارد نهال کشور در خوزستان اجرا می‌شود.

جمال موسویان گفت : سهم خوزستان در طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال، ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله بود که بر این اساس در مدت چهار سال باید ۱۰۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نهال در استان تولید و کاشته شود.

وی گفت: بنا به دستور استاندار خوزستان این رقم به تولید و کاشت سالانه ۸۰ میلیون اصله نهال افزایش یافت که در مدت چهار سال باید ۳۲۰ میلیون نهال در خوزستان کشت شود.

طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ در کشور اجرایی می‌شود.

موسویان ادامه داد: امکان تولید نهال ۲ بار در سال و در مجموع چهار سال هشت بار در استان وجود دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اضافه کرد: هر فردی در صورت بیکار بودن و تایید شدن، امکان تولید نهال را دارد و نهال‌های تولید شده توسط این اداره کل خریداری می‌شود.

وی توضیح داد: ۲۹۰ هزار هکتار عرصه‌های مستعد برای کاشت نهال و اجرای طرح زراعت چوب در استان تعیین شده و نقشه‌های آن نیز تهیه شده است.

موسویان اظهار کرد: بانک‌های عامل موظف به پرداخت تسهیلات برای اجرای طرح کاشت نهال و زراعت چوب هستند و به ازای هر هکتار یک‌هزار و ۸۰ میلیون ریال به متقاضی پرداخت می‌شود.

برای هر فرد تا سقف پنج هکتار زمین برای کشت نهال در نظر گرفته شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: اجرای این طرح در کاهش دمای استان، افزایش عرصه‌های جنگلی و توسعه فضای سبز و باروری ابر بسیار اثر گذار است.

وی افزود: این طرح اثر بسیار خوبی در ایجاد اشتغال استان دارد و از ظرفیت‌های مردمی برای تولید و کاشت نهال استفاده می‌شود.

موسویان ادامه داد: اراضی حاصلخیز با دسترسی به آب به مردم و اراضی با نیاز انتقال سیستم آبیاری، به شرکت‌ها و کارخانجات خصوصی واگذار می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان تصریح کرد: اجرای این طرح باعث ساخت کارخانجات تولید چوب، کاغذ، ام دی اف و اسانس در استان می‌شود.

وی گفت: یک میلیون و ۲۵۷ هزار هکتار عرصه بیابانی در استان وجود دارد که ۳۵۰ هزار هکتار از این میزان باعث تولید گرد و غبار در استان می‌شود.

موسویان اظهار کرد: از ۲۹۰ هزار هکتار اراضی تعیین شده برای اجرای این طرح، ۱۷۵ هزار هکتار در عرصه‌های بیابانی است که با کاشت این میزان نهال در مدت چهار سال تاثیر چشمگیری در بیابان‌زدایی استان دارد.

طرح تولید و کاشت یک میلیارد نهال با دستور مقام معظم رهبری از امسال به مدت چهار سال در کشور آغاز شده و در قالب این طرح هر ایرانی باید سالانه سه نهال در کشور بکارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار