آغاز به کار مراکز سلامت روانی – اجتماعی در ۵ شهر خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 15 بهمن 1402 | 10:32 ق.ظ
آغاز به کار مراکز سلامت روانی – اجتماعی در ۵ شهر خوزستان رئیس مرکز بهداشت خوزستان از راه‌اندازی مراکز سلامت روانی – اجتماعی (سراج) در پنج شهرستان خوزستان در دهه فجر خبر داد. دکتر پژمان بختیاری‌نیا ، با اشاره به راه‌اندازی مراکز سلامت روانی-اجتماعی (سراج) در پنج شهرستان همزمان با دهه مبارک فجر اظهار کرد: مراکز سلامت روانی – اجتماعی (سراج) واحدهایی با هدف ارتقای کمی و […]

رئیس مرکز بهداشت خوزستان از راه‌اندازی مراکز سلامت روانی – اجتماعی (سراج) در پنج شهرستان خوزستان در دهه فجر خبر داد.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا ، با اشاره به راه‌اندازی مراکز سلامت روانی-اجتماعی (سراج) در پنج شهرستان همزمان با دهه مبارک فجر اظهار کرد: مراکز سلامت روانی – اجتماعی (سراج) واحدهایی با هدف ارتقای کمی و کیفی ارائه خدمات سلامت روانی اجتماعی به جامعه هدف هستند و به ارتقای سلامت و کیفیت زندگی افراد و رضایت مراجعان، بیماران و خانواده آنان کمک می‌کنند.

وی افزود: با راه‌اندازی این مراکز، طیف وسیع‌تری از مراجعان و بیماران تحت پوشش این مراکز قرار گرفته‌اند. همچنین خدماتی که تاکنون با وجود ضروری بودن، جای آن‌ها در نظام ارائه خدمات پایه و تخصصی خالی بوده است،‌ تعریف شده‌اند و تحت پوشش قرار می‌گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اقدامات این معاونت در راستای استقرار الگوی سراج بیان کرد: با وزارت بهداشت در خصوص راه‌اندازی مرکز سراج در پنج شهرستان ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، ماهشهر و اندیمشک مکاتبه شد که متعاقب آن و با توجه به تاکید رئیس جمهور و وزیر بهداشت بر توسعه واحدهای سلامت روانی – اجتماعی (سراج)، موافقت از سوی مدیرکل سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای استقرار پنج مرکز سراج دریافت و این کار اجرایی شد.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود به ازای هر شبکه بهداشت و درمان یا مرکز بهداشت شهرستان، یک واحد سراج با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار شکل بگیرد. در صورتی که یک مرکز بهداشت بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد، به ازای این جمعیت یک مرکز تاسیس خواهد شد. البته در مناطق محروم، این سرانه می‌تواند به یک‌چهارم تقلیل یابد.

بختیاری‌نیا گفت: تشخیص مناطق محروم و حاشیه شهرها بر عهده معاون بهداشت و با هماهنگی با استانداری و فرمانداری است.

وی با اشاره به بسته‌های خدماتی که در مراکز سراج ارائه می‌شوند، افزود:  این بسته‌ها، شامل خدماتی مبتنی بر شواهد علمی معتبر هستند که سابقه عرضه آن‌ها در کشور وجود دارد و اثربخشی و قابلیت اجرای آن‌ها سنجیده و اثربخشی آن در مقالات منتشر شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: خدمات مراقبت مشارکتی در سلامت روان شامل کلیه خدمات تشخیصی، دارودرمانی، روان درمانی فردی و گروهی و مداخلات اجتماعی است که شامل مراقبت و ارائه خدمات چندجانبه و همکاری در مدیریت موردی مراجعان و بیماران است.

وی افزود: مراقبت پس از ترخیص بیماران روان پزشکی با مشکلات شدید شامل ویزیت در منزل، پیگیری تلفنی، آموزش بیمار یا مراجع و خانواده، ارائه بسته مددکاری مبتنی بر فرد و خانواده شامل ارائه خدمات مددکاری فردی مانند تشخیص مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در فرد مانند بدرفتاری با کودک، خشونت خانگی و بی سرپرستی یا بد سرپرستی فرد و توانمندسازی‌هایی که بیشتر با برقراری ارتباط خانواده‌ها، بدنه مردمی مرتبط یا دستگاه‌های دولتی تا رسیدن به رفع مشکل اجتماعی فرد انجام می‌شود، از دیگر خدمات هستند. 

بختیاری‌نیا ادامه داد: موارد دشوار و نیازمند مداخلات سایر دستگاه‌ها به کمیته مددکاری سراج در فرمانداری یا خانه مشارکت مردم در سلامت ارجاع می‌شوند.

وی افزود: بسته مددکاری جامعه‌ای یا اقدام جامعه شامل فعال‌سازی مردم منطقه در راستای کاهش زمینه‌های آسیب‌زای سلامت و کاهش زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی و ارتقای زمینه‌های سلامت روان در محله و منطقه است که در قالب خانه مشارکت مردم در سلامت به فعالیت می‌پردازد. موارد دشوار و نیازمند مداخلات سایر دستگاه‌ها نیز به کمیته مددکاری سراج در فرمانداری ارجاع می‌شوند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار