سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نهمین مقصد پر بازدید محوطه‌های تاریخی کشور

تاریخ انتشار: یکشنبه 19 فروردین 1403 | 10:52 ق.ظ
سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نهمین مقصد پر بازدید محوطه‌های تاریخی کشور مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر با اشاره به فروش ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ بلیط الکترونیکی در میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در ایام نوروز گفت: سازه‌های آبی تاریخی شوشتر بین دیگر محوطه‌های تاریخی کشور رتبه نهم از نظر تعداد بازدید را کسب کرده است.

امین مهدوی کیا شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار بیان کرد: شوشتر دارای ۱۳ اثر ثبت جهانی است که همه در قالب محوطه‌های میراث جهانی و سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نام‌گذاری شده است.

وی افزود: بیش از بر ۱۰۷ هزار فروش بلیت الکترونیکی در این اثر تاریخی مربوط به محوطه آسیاب‌ها و آبشارها بوده است که در تجمیع با دیگر محوطه‌های ثبت جهانی مثل قلعه سلاسل حدود ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ بلیت الکترونیکی در این ایام فروخته شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر ادامه داد: از لحاظ فروش بلیت الکترونیکی بین محوطه‌های تاریخی که مجموعه‌های فرهنگی، محوطه‌های ثبت ملی و جهانی را شامل می‌شود رتبه نهم را در کشور کسب کردیم و در ارزیابی نسبت به محوطه های میراث جهانی رتبه پنجم بازدید در کشور را دارد.

وی ادامه داد: بازدید از این اثر تاریخی نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ هزار نفری داشته و این درحالی است که سال گذشته این آمار کمتر از۹۶ هزار نفر بود است .

مهدوی کیا با اشاره خدمات متفاوت به گردشگران در ایام نوروز نسبت به سال های گذشته افزود: برپایی بازارچه موقت صنایع دستی در محوطه‌های میراث جهانی شوشتر و بهره مندی از صنعتگران تولید کننده، حفاظت و نحوه مرمت این اثر تاریخی و همچنین معرفی نظام آبی شوشتر در قالب یک کار نمایشگاهی و به صورت کلیپ و با زیرنویس به گردشگران ارایه شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر ادامه داد: استقرار اکیپ اورژانس و نجات غریق ازجمله کارهای متفاوتی با سال‌های گذشته بود که با توجه به اینکه محوطه‌های میراث جهانی ارتباط مستقیم با آب و رودخانه دارند اقدامات پیشگیرانه حائز اهمیت بود تا گردشگری ایمنی را در محوطه داشته باشیم .

وی با بیان اینکه سازه های آبی و تاریخی شوشتر رتبه اول بازدید در خوزستان را به لحاظ محوطه‌های پر بازدید بر اساس فروش بلیط الکترونیکی کسب کرده است گفت: خدمات ستاد نوروزی به گردشگران تا ۲۴ فروردین و ایام عید فطر ادامه دارد.

مهدوی کیا با تاکید بر همکاری و کمک رسانی دستگاه های متولی بیان کرد: به لحاظ این که میراث جهانی ارتباط مستقیمی با آب و رودخانه دارد این محوطه به تامین حقابه خود نیاز دارند و در صورتی که عملیات پاکسازی و لایروبی این رودخانه ها که متولی آن وزارت نیرو است؛ انجام نشود در واقع حقابه این آثار تامین نشده و این نوسانات دائم آب و تماس با جدارهای ماسه ای این محوطه ها فرسایش آن را تشدید می کند.

وی افزود: این مطالبه ای است که ضرورت دارد وزارت نیز به تعهداتش عمل کند و کمک رسان ما در حفظ و صیانت از این محوطه ها باشد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار