کاهش ۴۱ درصدی رخداد کانون‌های بیماری مربوط به جمعیت دامی خوزستان

تاریخ انتشار: دوشنبه 20 فروردین 1403 | 10:35 ق.ظ
کاهش ۴۱ درصدی رخداد کانون‌های بیماری مربوط به جمعیت دامی خوزستان مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان با بیان اینکه با تلاش انجام شده با هدف ایمن‌سازی حداکثری جمعیت دامی، رخداد کانون‌های بیماری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، کاهش ۴۱ درصدی داشته است گفت: بیش از ۱۷ میلیون نوبت سر دام خوزستان در سال گذشته علیه بیماری‌های واگیردار دامی و مشترک بین انسان و حیوان واکسینه شدند.

ناصر عسکری‌فرد روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار بیان کرد: روند انجام واکسیناسیون دام سبک و سنگین در استان نسبت به برنامه اعلامی سازمان دامپزشکی کشور در انواع بیماری‌ها پیشی گرفته است و نسبت به سال قبل از آن ۱۱ درصد افزایش پیدا کرد.

وی گفت: با تلاش انجام شده در دامپزشکی استان جهت ایمن‌سازی حداکثری جمعیت دامی، رخداد کانون‌های بیماری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، کاهش ۴۱ درصدی داشته است که باعث افزایش سلامت و میزان تولیدات دامی استان می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این موضوع که تمامی ۱۷ میلیون نوبت سر دام واکسینه شده در استان بصورت رایگان در برابر بیماری ها ایمن سازی شدند عنوان کرد: یکی از راهکارهای دیگر پیشگیری از بروز بیماری در جمعیت دامی، پایش و مراقبت از بیماریهای واگیر دار دامی است که در سال ۱۴۰۲ رصد و پایش بیماری های واگیر دار دامی در استان رشد ۳۷ درصدی را نسبت به سال قبل از آن داشته است.

عسکری‌فرد به دامداران توصیه کرد علاوه بر واکسیناسیون، اصول امنیت زیستی و کنترل ورود و خروج دام و اقدامات بهداشتی شامل ضدعفونی و قرنطینه دام ها را رعایت کنند.

واکسیناسیون بیش از ۱۸ هزار قلاده سگ نگهبان در خوزستان آغاز شد

معاون سلامت دامپزشکی استان خوزستان از آغاز واکسیناسیون بیش از ۱۸ هزار قلاده سگ نگهبان در استان خوزستان خبر داد و گفت: مطابق ابلاغ دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص حجم موظفی واکسیناسیون جمعیت سگ‌های صاحب‌دار علیه بیماری هاری و نقش موثر این اقدام کنترلی در پیشگیری از بروز بیماری هاری انسانی بیش از ۱۸ هزار قلاده سگ صاحبدار و نگهبان توسط دامپزشکی استان خوزستان تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.

بهمن جوشن با اشاره به واکسیناسیون ۱۸ هزار قلاده سگ نگهبان در سال گذشته در خوزستان اظهارکرد: در این راستا اداره کل دامپزشکی استان توانست پوشش واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی را در سطح استان خوزستان به انجام رساند.

معاون سلامت دامپزشکی استان خوزستان بیماری هاری را یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان دانست و گفت: هاری عفونت حاد و کشنده‌ی مغز و سیستم اعصاب مرکزی پستانداران است که به دنبال گزیدگی توسط حیوانات ناقل ویروس عامل بیماری از طریق بزاق به انسان، دام و سایر حیوانات اهلی قابل انتقال است که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و التهاب مغز یکی از عوارض اصلی آن است که سگ‌های خانگی، گربه‌ها و خرگوش‌ها و حیوانات وحشی مانند راسوها، راکون‌ها و خفاش‌ها می توانند این ویروس را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند.

جوشن وجود علایم غیر عادی در رفتار سگ و دیگر پستانداران را مثل گوشه‌گیری، چشم های از حدقه بیرون زده، ریزش بزاق، بی میلی به غذا، ترس از آب و نور، حمله های غیرقابل کنترل و در نهایت فلجی و مرگ از نشانه‌های بیماری هاری برشمرد.

وی هدف نهایی در برنامه مبارزه با بیماری هاری توسط اداره کل دامپزشکی استان خوزستان را کاهش موارد بروز هاری در دام‌ها و در نهایت حذف موارد هاری انسانی ناشی از انتقال از طریق سگ بیان و تصریح کرد: با انجام واکسیناسیون منظم سگ‌های صاحب‌دار بیماری هاری در سگ‌ها کنترل می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار