ایران از دانش هسته‌ای ‌چیزی‌ کم ندارد/ لزوم پیشرفت در فرآوری هسته‌ای

تاریخ انتشار: سه شنبه 21 فروردین 1403 | 10:27 ق.ظ
ایران از دانش هسته‌ای ‌چیزی‌ کم ندارد/ لزوم پیشرفت در فرآوری هسته‌ای یک متخصص فیزیک پزشکی با بیان اینکه دانش هسته‌ای در کشور ما به روز است اما زمان می‌برد تا پرورده شود، گفت: هر چند کشورهای قدرتمند با اعمال تحریم‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای سد ایحاد کرده‌اند که باعث ایجاد اخلال می‌شود اما در نهایت دانش، مرز جغرافیایی نمی‌شناسند. دکتر محمدجواد طهماسبی‌بیرگانی، با گرامیداشت ۲۰ فروردین‌ماه […]

یک متخصص فیزیک پزشکی با بیان اینکه دانش هسته‌ای در کشور ما به روز است اما زمان می‌برد تا پرورده شود، گفت: هر چند کشورهای قدرتمند با اعمال تحریم‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای سد ایحاد کرده‌اند که باعث ایجاد اخلال می‌شود اما در نهایت دانش، مرز جغرافیایی نمی‌شناسند.

دکتر محمدجواد طهماسبی‌بیرگانی، با گرامیداشت ۲۰ فروردین‌ماه روز ملی فناوری هسته‌ای، اظهار کرد: دانش هسته‌ای مبتنی بر انرژی بیکران در داخل ماده است؛ در واقع این انرژی، ذات ماده است. انیشتین نشان داد که ماده می‌تواند تبدیل به انرژی شود و می‌تواند میزان انرژی بسیار زیادی از خود آشکار کند. این انرژی، بدون آلایندگی است گرچه هر چیزی مزیت و آسیب دارد اما اگر از دانش هسته‌ای استفاده صحیحی شود، می‌تواند در زندگی بشر بسیار کمک‌کننده و مفید باشد و طبیعتی پاک در اختیار بشر قرار دهد.

وی ادامه داد: در کل، انرژی هسته‌ای شمشیری دو لبه است؛ اگر از این انرژی در راه درست استفاده شود مفید است و اگر از آن در راه نادرست بهره‌وری شود قطعا مضر خواهد بود. تبعات استفاده نادرست از انرژی هسته‌ای را در جنگ جهانی دوم با بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در کشور ژاپن و انفجار نیروگاه چرنوبیل در شوروی سابق دیده‌ایم.

استاد پیشکسوت گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به طور کلی انرژی هسته‌ای در کشاورزی، صنعت و پزشکی بسیار مفید است؛ به ویژه در حوزه پزشکی و در تشخیص و درمان بیماری، بسیار مفید و تاثیر گذار بوده است به گونه‌ای که دانش پزشکی را در قرون اخیر، متحول کرده است.

وی با اشاره به کارکردهای پزشکی هسته‌ای در تشخیص و درمان بیماری، گفت: از تکنولوژی پزشکی هسته‌ای در تصویربرداری اندام‌های بدن، سی تی اسکن و ام آر آی استفاده می‌شود که با استفاده از تاثیر خواص ذرات درون هسته، انجام می‌شود. همچنن در پرتودرمانی برای درمان تومورها و سرطان‌ها استفاده می‌شود.

طهماسبی بیرگانی یادآور شد: در حال حاضر خدمات پرتودرمانی و پزشکی هسته‌ای برای درمان و تشخیص در مراکز درمان ارائه می‌شود که نمونه آن در خوزستان در بیمارستان گلستان اهواز و مراکز خصوصی تشخیصی در آبادان و دزفول است.

وی با اشاره به بهره کشور ایران در دستیابی به دانش هسته‌ای‌، گفت: دانش هسته‌ای در کشور ما به روز است اما زمان می‌برد تا پرورده شود؛ البته آنچه اهمیت دارد این که از این دانش در بخش‌های مختلفی از جمله پزشکی استفاده می‌شود. از نظر دانشی، ما چیزی کمتر از بقیه دنیا نداریم اما تکنولوژی فرآوری دانش هسته‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد و کشورهای غربی در این حوزه از ما جلوتر هستند زیرا زودتر آغاز به کار کردند و از صد سال پیش به این دانش پرداخته‌اند در حالی که ما در ۲۰ سال اخیر به این حوزه وارد شده‌ایم. البته باید این مساله را در نظر گرفت که این کشورها صاحبان دانش هسته‌ای بوده‌اند.

این متخصص فیزیک پزشکی بیان کرد: با توجه به این‌که دانش هسته‌ای، مرز نمی‌شناسند ما نیز به این فناوری دست پیدا کرده‌ایم. تعداد محدودی از کشورهای جهان تاکنون به فناوری هسته‌ای دست پیدا کرده‌اند زیرا کشورهای قدرتمند و جهان اولی نمی‌خواهند مدعی داشته باشند و همواره می‌خواهند خود در صدر باشند. به ویژه در ارتباط با کشور ما و با توجه به اینکه کشور ما داعیه‌دار حمایت از ملت‌های ستمدیده است، کشورهای قدرتمند نمی‌خواهند ما به این فناوری دست پیدا کنیم و همیشه از این بابت بیم دارند.

وی افزود: کشورهای غربی از دانش هسته‌ای، به عنوان یک غول در جامعه جهانی یاد می‌کنند به طوری که بتوانند کشورهای دیگر را زیر سلطه خود در بیاورند. همچنین از این بیم دارند که دانش و فناوری هسته‌ای در اختیار کشور ما قرار گیرد و سعی کرده‌اند در این مسیر سنگ‌اندازی کنند که نمونه آن اعمال تحریم‌ها است. هر چند کشورهای قدرتمند با اعمال تحریم‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای سد ایجاد کرده‌اند که باعث ایحاد اخلال می‌شود اما در نهایت دانش، مرز جغرافیایی نمی‌شناسند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار