مرگ تدریجی یک شهر باستانی در خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 29 فروردین 1402 | 08:59 ق.ظ
مرگ تدریجی یک شهر باستانی در خوزستان دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: غارت محوطه های باستانی در روز روشن، خرید و فروش فلزیاب، اخبار و حواشی پیرامون تعرضات مکرر به حریم و عرصه و عدم توجه به شرایط حاکم بر میراث فرهنگی، تنها بخشی از زخم های پیدا و پنهان شهر ایذه است. فرامرز خوشاب، اظهارکرد: واقعه روشن تر از […]

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: غارت محوطه های باستانی در روز روشن، خرید و فروش فلزیاب، اخبار و حواشی پیرامون تعرضات مکرر به حریم و عرصه و عدم توجه به شرایط حاکم بر میراث فرهنگی، تنها بخشی از زخم های پیدا و پنهان شهر ایذه است.

فرامرز خوشاب، اظهارکرد: واقعه روشن تر از آن است که جایی برای کتمان باقی بگذارد، محوطه های باستانی شهر ایذه در روز روشن و در نبود هرگونه مدیر و مسئولی در حال تاراج هستند و نه از یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان خبری هست و نه از طرف مدیران استانی آن واکنشی دیده می شود.

وی در تشریح وقایع و اتفاقات ناگواری که بر محوطه های تاریخی شهر ایذه می گذرد، گفت : موضوع تجاوزات به محوطه های تاریخی تنها به شهر ایذه خلاصه نمی شود، اخبار و شواهد موجود گویای بخشی از رنج بارترین دوران حاکم بر تاریخ میراث فرهنگی در خوزستان است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه « تا ری شا» ادامه داد: در شرایط فعلی، مطالبات جدی مردم در شهرستان ایذه حاکی از درخواست فوری آنها از استاندار خوزستان و وزیر میراث فرهنگی برای تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی فوری ابعاد فاجعه آمیز حفاری های بی شمار و تجاوزات به محوطه های تاریخی در این شهر است .

 او بیان کرد: در پی تخریب و حفاری های سریالی در شهرستان بحران زده ایذه یکی دیگر از محوطه های پیش از تاریخ این شهر به نام «تپه بَردبُران» به کرات مورد دستبرد حفاران غیر مجاز قرار گرفته است و سوالی که پیش می آید این است که آیا اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از این موضوع مطلع است یا نه؟ نقش یگان حفاظت در برابر این حجم از تجاوزات در کمال آرامش چیست و چرا تا کنون واکنشی از جانب مدیران میراث فرهنگی خوزستان در این مورد یا موارد مشابه ندیده ایم.

خوشاب با اشاره به این موضوع که تپه بَردبُران مربوط به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد است و به شماره ملی ۲۵۹۹۷ در سال ۸۷ در فهرست آثار ارزشمند تاریخ ایران به ثبت رسیده است، افزود: تپه ای که دارای ارزش های مطالعاتی و حاوی اطلاعات دست اول از دوره پیش از تاریخ تا دوره تاریخی است و می‌تواند ناگفته های بسیاری درباره هویت ابتدایی شهر ایذه و شکل گیری آن و چگونگی محل زیست و شهرسازی را برای ما نمایان سازد را چگونه به حیاط خلوت قاچاقچیان تبدیل کرده اید و چرا همه سکوت کرده اند؟

وی ادامه داد: از بین بردن لایه های باستانی توسط قاچاقچیان یعنی حذف بخش عظیمی از تاریخ این سرزمین  که در حال حاضر و با توجه به آرامشی که حفاران غیر مجاز در سایه عدم حفاظت و حراست از محوطه های باستانی در استان خوزستان به دست آورده‌اند، به سرعت در حال تخریب است و زمینه ایجاد یک بحران ملی را در ایذه مهیا کرده است.

این فعال میراث فرهنگی ضمن تاکید بر تعدد حفاری های با عمق بیش از ۱۰ متر و گاها ۱۵ متر با ادوات پیشرفته از جمله گاز اکسیژن، گفت: در گذشته برخی از حفاران این محوطه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند اما نه تنها حفاری ها در این متوقف نشد، بلکه با توجه به ادامه روند و سرعت یابی این تجاوزات، این شائبه را به وجود آورده است که گروه های سازمان یافته قاچاق اشیا تاریخی با در دست داشتن اطلاعات فنی و تاریخی دقیق از محوطه های تاریخی و باستانی ایذه و در فرصت ایجاد شده و به خاطر ضعف اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و متعاقب آن در شهرستان ایذه، بدون واهمه از هرگونه تعقیب قضایی به فعالیت غیرقانونی خود ادامه می دهند.

وی در پایان عنوان کرد: مجددا به وزیر میراث فرهنگی یادآور می‌شویم که مرگ تدریجی میراث فرهنگی در خوزستان آغاز شده است، مردم ایذه و علاقه مندان به میراث فرهنگی نسبت به این اتفاقات سریالی در شهر خود حساس هستند و این حجم از کم کاری متولیان میراث فرهنگی خوزستان و یگان حفاظت مستقر در شهرستان  را برنمی‌تابند و خواستار پیگیری یکی از جدی ترین مطالبات فرهنگی خود هستند. مطالبه ای برحق که انتظار می رود تا پیش از تبدیل آن به یک فاجعه ملی، جلوی آن گرفته شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار