تاکید بر کشاورزی حفاظتی در طرح ملی گندم بنیان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 آبان 1400 | 09:15 ق.ظ
تاکید بر کشاورزی حفاظتی در طرح ملی گندم بنیان هماهنگ کننده استانی طرح ملی گندم بنیان در جلسه هماهنگی این طرح برای سال زراعی جاری با بیان نتایج عملکردی مطلوب در مزارع گندم تحت پوشش طرح در سال زراعی گذشته و بیان نقاط ضعف و قوت اجرای طرح، برنامه ابلاغی سال زراعی را تشریح کرد. رقیه سلطانی اظهار داشت: برنامه ابلاغی برای سال زراعی […]

هماهنگ کننده استانی طرح ملی گندم بنیان در جلسه هماهنگی این طرح برای سال زراعی جاری با بیان نتایج عملکردی مطلوب در مزارع گندم تحت پوشش طرح در سال زراعی گذشته و بیان نقاط ضعف و قوت اجرای طرح، برنامه ابلاغی سال زراعی را تشریح کرد.

رقیه سلطانی اظهار داشت: برنامه ابلاغی برای سال زراعی جاری ۱۱۹ هزار و ۹۵۷ هکتار می‌باشد.

وی ادامه داد: ۳۹ مزرعه مشارکتی مقایسه ارقام در سطح استان، مبارزه گسترده علیه بیماری زنگ زرد، تجهیز ناوگان مکانیزاسیون کشت گندم، از نقاط قوت این طرح در سال گذشته بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان نیز گفت: هدف اصلی طرح گندم بنیان رشد کمی و کیفی در عملکرد و ثبات در تولید گندم می‌باشدو باید در این مسیر به نقشه راهی برای حفظ منابع خاکی برسیم و بدین منظور در این طرح بر استفاده از کشت حفاظتی تاکید می‌ شود.

تورج نوروزی افزود: اغلب خاک‌های استان دارای مواد آلی کمتر از نیم می‌باشند که با کشاورزی حفاظتی می‌توان این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد.

وی ادامه داد: اگر تولید در pvs‌ها، گندم بنیان و تولید گندم در استان را با هم مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد پتانسیل تولید وجود دارد فقط مدیریت مزرعه شامل آبیاری، تغذیه، کنترل آفات و بیماری‌ها باید بدرستی انجام گیرد تا شاهد عملکرد مطلوب‌تر باشیم.

نوروزی اضافه کرد: از شرکت خدمات حمایتی درخواست کرده ایم کود فسفات و پتاس را تا ۲ ماه به صورت اعتباری به کارگزاری‌ها ارائه دهند.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد گفت: چهار رقم گندم بهاره پروژه افزایش عملکرد گندم و بهره وری در نظام‌های زراعی گندم بنیان ایران نامگذاری شد

سید محمود طبیب غفاری افزود:این چهار رقم که ICS-۱۷-۳، ICS-۱۷-۵، ICS-۱۷-۶، ICS-۱۷-۸ می‌باشد به ترتیب به نام‌های آزادگان، داریون، اوج و جلال نامگذاری شده اند

وی ادامه داد: هدف از طرح گندم بنیان، چیدمان موزاییک کشت ارقام با اتکا بر سازگاری خصوصی است که منجر به تاب آوری و پایداری تولید در برابر تنش‌های زنده و غیر زنده می‌شود.

طبیب غفاری اظهار داشت: طرح گندم بنیان با هدف افزایش ۳۰درصدی در عملکرد آبی و ۲۵ درصدی در عملکرد گندم دیم در پایان سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده است.

کارشناس بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی صفی آباد در ادامه جلسه گفت: در کشت مکانیزه گندم آبی، تسطیح زمین، تهیه زمین به روش صحیح، مدیریت بقایا، امکان برداشت با کمباین، مدیریت پس از برداشت بقایا و زمین، مصرف منطقی کود، بذر، سموم، آب و سایر نهاده‌ها باید در نظر گرفته شود .

اشرفی زاده اضافه کرد: تسطیح اولیه زمین با لحاظ شیب مناسب طولی و عرضی در کشت روی پشته ضروری است همچنین طول فاروی بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر در روش آبیاری سطحی توصیه نمی‌شود .

وی افزایش ماده آلی خاک، نگهداری بیشتر رطوبت خاک را علاوه بر مزایای کشت مستقیم از مزایای کشت گندم به روش روی پشته عنوان کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار