قیمت نان در مقابل زحمت نانوایان واقعی نیست!/ کارگران غیربومی عامل گرانی در اهواز

تاریخ انتشار: یکشنبه 8 اسفند 1400 | 11:38 ق.ظ
قیمت نان در مقابل زحمت نانوایان واقعی نیست!/ کارگران غیربومی عامل گرانی در اهواز رئیس اتحادیه نانوایان اهواز گفت: اگر قیمت نان را با نان مقایسه کنید متوجه ایثار نانوایان می‌شوید؛ نرخ ۵۰۰ تومانی نان واقعی نیست و قیمت نان با احتساب همه زحمت‌های نانوایی بیش از ۹۰۰ تومان است.

در پی افزایش قیمت نان در خوزستان با رییس اتحادیه نانوایان در خصوص تاثیرات این اقدام و تناسب آن با دخل و خرج نانوایان به گفت‌وگو پرداختیم.

امیر دهقان، رئیس اتحادیه نانوایان اهواز در پاسخ به این سوال که آیا قیمت نان را نسبت به اقلام دیگر گران می‌دانید یا خیر؟ اظهار کرد: اگر قیمت نان را با نان مقایسه کنید متوجه ایثار نانوایان می‌شوید؛ نرخ ۵۰۰ تومانی نان واقعی نیست و قیمت نان با احتساب همه زحمت‌های نانوایی بیش از ۹۰۰ تومان است.

وی افزود: حق کارگر نانوایی را به درستی حساب نمی‌کنیم و اقدامات بهداشتی نیز به شکلی انجام می‌شود که به سود نانوا و مشتری نیست تا بتوانیم نان را با قیمت ۵۰۰ تومان عرضه کنیم.

رئیس اتحادیه نانوایان اهواز گفت: شما فکر می‌کنید فقط نان گران شده است؟ قیمت ۱۰۰ هزار تومانی برنج به شهروندان فشار وارد نمی‌کند؟ چرا فقط افزایش ۱۵۰ تومانی قیمت نان به چشم می‌آید؟ چرا گرانی سایر اقلام خوراکی را نمی‌بینید؟

وی با بیان اینکه اصلاح قیمت انجام شده، ۲۵ درصد حق نانوایان است، عنوان کرد: چرا برخی حاضر نیستند نانوا و کارگر نانوایی به حق واقعی خود برسند؟ آن هم نانوایی که نمی‌تواند به خانواده خود برسد و در ایام عید هم تعطیلی ندارد.

دهقان بیان کرد: به خاطر افزایش ۱۵۰ تومانی قیمت نان همه خبرگزاری‌ها تماس گرفتند اما قیمت پفک ۱۰ هزار تومانی، برنج صد هزار تومانی و انواع حبوبات را کسی نمی‌بیند.

وی ادامه داد: نان درصد کمی از هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد و باید جلوی افزایش قیمت برنج، گوشت، مرغ، ماهی و لبنیاتی را گرفت که بخش زیادی از سبد مصرفی خانوار را تشکیل می‌دهند.

کارگران غیربومی عامل گرانی نان

رئیس اتحادیه نانوایان اهواز در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت نان در سایر کلانشهرها ارزان‌تر از قیمت نان در اهواز است، می‌گوید: همه کارگران سنگک و بربری از سایر استان‌ها به خوزستان می‌آیند؛ کارگری که هزاران کیلومتر از محل زندگی خود مهاجرت می‌کند، با حقوق استان خود کار نمی‌کند و این‌ها بر قیمت نان تأثیر گذار است.

وی اظهار کرد: دستمزد این کارگران به دلیل مهاجرتشان از استان محل سکونت بیشتر از کارگران همان استان است و به همین دلیل اگر می‌خواهیم صنف نان سنگک و بربری را از بین نبریم، باید حقوق بیشتر بدهیم و نان را گران‌تر بخریم.

بالاترین کیفیت نان ایران در اهواز

دهقان با بیان اینکه نان اهواز با کیفیت‌تر از سایر نقاط کشور است، می‌گوید: خوزستان تنها استانی است که نانوایان آن از جوش شیرین استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: در سایر استان‌ها نانوایان از جوش شیرین استفاده می‌کنند چرا که نان را برشته می‌کند و از قیمت مایه خمیر هم ارزان‌تر است، رووسای اتحادیه هم از این اقدام حمایت می‌کنند اما ما در خوزستان حاضر به آسیب زدن به مردم نیستیم.

دهقان با بیان اینکه نانوایان اهوازی از آرد خبازی و سبوس گیری کمتر برای پخت نان استفاده می‌کنند، بیان کرد: در سایر شهرها از آرد ستاره که موجب بیماری‌هایی مانند چسبندگی روده، بالا رفتن فشار خون و دیابت می‌شود، استفاده می‌کنند اما فارغ از این بیماری‌ها نان را با رنگ سفید به شهروندان می‌دهند.
وی عنوان کرد: نان تیره اهواز دلیل عدم کیفیت نیست بلکه ارزش غذایی نان در اهواز بیشتر از سایر کلانشهرها و استان‌ها است.

رئیس اتحادیه نانوایان اهواز اضافه کرد: کیفیت نان اهواز و خوزستان نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و برای سنجش کیفیت باید به ارزش غذایی و ماندگاری توجه کرد نه به رنگ نان.

قیمت نان در اهواز گران نشده بلکه اصلاح شده است

وی با بیان اینکه قیمت نان در اهواز افزایش نیافته است، اظهار کرد: یک مقدار خیلی جزئی قیمت نان اصلاح شده است تا نانوایان بتوانند هزینه حقوق کارگران خود را تأمین کنند.

دهقان گفت: شهروندان و رسانه‌ها گمان می‌کنند چون قیمت آرد ثابت است قیمت نان باید ثابت بماند در حالی که قیمت آرد ۲۰ درصد قیمت نان را تشکیل می‌دهد و قیمت نهایی متأثر از دستمزد، خرید وسایل، اجاره و هزینه‌های آب، برق و گاز است.

وی افزود: ما حاضر نیستیم مردم از این اصلاح قیمت‌ها آسیب ببینند ولی برای برخورداری از نان با کیفیت باید از کارگران درجه یک استفاده کنیم؛ شهروندان باید نرخ خوب برای نان پرداخت کنند تا از نان با کیفیت برخوردار شوند.

دولت باعث گرانی نان شده است

رئیس اتحادیه نانوایان اهواز عنوان کرد: دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان ۴ نوع آرد توزیع می‌کند و این مسئله باعث فساد می‌شود؛ خود دولت باعث گرانی نان شده است.

وی بیان کرد: در گذشته قیمت آرد دولتی بود، بعد آرد آزاد هم توزیع شد؛ بعد قیمت آرد آزاد هم تغییر کرد و به نوع ۱، ۲، ۳ و ۴ تقسیم شد.

دهقان اظهار کرد: باید به اندازه‌ای که نانوا زحمت می‌کشد به او هزینه پرداخت کنیم تا بتواند نان با کیفیت به مردم دهد؛ بیشترین زحمت و کمترین درآمد در ایران نصیب نانوایان می‌شود اما کسی به این مسئله توجه نمی‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که پس از برداشت گندم و افزایش قیمت خرید گندم از کشاورزان آیا دوباره شاهد گرانی قیمت نان خواهیم بود یا خیر، می‌گوید: این مسئله را من نمی‌توانم پیش بینی کنم و اصلاح قیمت‌ها با توجه به نرخ تورم خواهد بود.

پول خوب بدهید، نان خوب بخرید

دهقان بیان کرد: نانوایان یک صنف زیر ذره بین هستند و نمی‌توانیم به صورت خودسر قیمت را افزایش دهیم. اینگونه نیست که چون قیمت گندم بالا رود قیمت نان هم افزایش پیدا کند، باید ببینیم دولت آرد را با چه قیمتی در اختیار نانوایان قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: اگر نان خوب می‌خواهید پول خوب دهید اگر نان با کیفیت نمی‌خواهید پول کم پرداخت کنید؛ نانوایان در خوزستان زحمت می‌کشند و عرق می‌ریزند و کارگر برای تحمل این گرما باید درآمد خوبی داشته باشد تا بتواند نان با کیفیت در اختیار مردم قرار دهد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار