آتش زدن کاه و کلش مزارع تهدیدی جدی برای خاک کشاورزی است

تاریخ انتشار: دوشنبه 28 آذر 1401 | 10:28 ق.ظ
آتش زدن کاه و کلش مزارع تهدیدی جدی برای خاک کشاورزی است معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، کاه و کلش را تامین کننده بخشی از مواد مغذی مورد نیاز خاک دانست و افزود: برداشت کامل کاه و کلش توسط دستگاه های کمباین و آتش زدن آن جفا به خاک و تهدید کننده حاصلخیزی زمین های کشاورزی است.

تورج نوروزی روز یکشنبه در حاشیه همایش آموزشی و ترویجی و معرفی سبدکودی شرکت های داخلی در تالار میرداماد اهواز در گفت و گو با خبرنگار، گفت: این استان در زمینه کشت محصولات زراعی آبی سرآمد کشور است ولی در کشت دیم به دلیل غیرقابل پیس بینی بودن میزان و پراکندگی بارش ها، بهره وری و ثبات تولید کشت دیم استان با چالش مواجه است.

وی با بیان اینکه ۱۶ عنصر اصلی در خاک وجود دارد که وجود این عناصر برای گیاه ضروری است افزود: افزایش جمعیت، تغییر در بازهای جهانی و سلیقه مصرف عمومی موجب شده تا کشاورزان بدون آیش زمین اقدام به کشت چندین محصول در یک سال زراعی می کند که این کشت های پی در پی موجب می شود تا جایگزین کردن عناصر اصلی به خاک بسیار ضروری باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: بهره برداری گسترده و کشت متنوع محصولات در یک سال زارعی و بی توجهی به تامین عناصر مورد نیاز خاک، در بلند مدت موجب کاهش حاصلخیزی زمین های کشاورزی طی سال های آینده می شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر توجه به کشت محصولات کشاورزی، تامین عناصر مصرفی خاک باید مورد توجه کشاورزان باشد افزود: افزودن یک دهم درصد ماده آلی در خاک چه به صورت کاه و کلش و چه به صورت کود حیوانی موجب افزایش تناژ محصولات برداشتی به صورت چشمگیر می شود.

وی با اشاره به اهمیت آزمون خاک برای تعیین مواد مغذی مورد نیاز زمین های کشاورزی گفت: با انجام آزمون خاک، مواد غذایی ماکرو میکروی مورد نیاز خاک سنجیده می شود که بر اساس تجزیه و تحلیل آن نوع و مقدار کود مورد نیاز زمین های کشاورزی مشخص می شود.

نوروزی با اشاره به تنوع انواع کودهای شیمیایی افزود: برخی کودهای شیمایی پیش از کشت، برخی در مرحله رشد، برخی به صورت آبپاش و برخی به صورت محلول پاشی هستند که توجه به تمام این نکات بر اساس نظر کارشناسان توسط کشاورزان اهیمت فراوان دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: تنوع کودها در سبد تغذیه محصولات کشاورزی می‌توان کمک شایانی به محصولات باشد.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین کودهای سه گانه اصلی فسفر، پتاس و ازوت در خوزستان وجود ندارد گفت: انبارهای کود استان در وضعیت مناسبی قرار دارد و تمام نیاز کشاورزان بدون مشکل تامین می شود.

نوروزی با تاکید بر لزوم تنوع بخشی به سبد حمایتی کودها گفت: هم اکنون سه کود اصلی فسفر، پتاس و اوره در سبد حمایتی قرار دارد که باید شکل و نوع کودها تنوع بیشتری داشته باشد تا امکان حمایت بیشتری از کشاورزان فراهم شود.

برگزاری همایش آموزشی ترویجی و معرفی سبدکودی شرکت های تولیدکننده داخلی از سال ۹۶ در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. این همایش سی و سومین همایش آموزشی و ترویجی کشور در سال جاری است که به میزبانی خوزستان برگزار می شود.

در حاشیه این همایش ۱۲ شرکت تولیدکننده کود کشاورزی برتر کشور آخرین دستاوردها و محصولات خود را ارایه کردند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار