تهیه و کشت واریته‌های بومی نیشکر در خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 30 بهمن 1401 | 10:50 ق.ظ
تهیه و کشت واریته‌های بومی نیشکر در خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان: واریته‌های بومی نیشکر، سازگار با شرایط اقلیمی استان در مزارع نیشکر کشت می‌شوند.

عبدعلی ناصری درخصوص کشت و تولید گونه‌های جدید نیشکردر مزارع خوزستان گفت: در بانک ژن و موسسه تحقیقات و آموزش شرکت توسعه و نیشکر، ۵۷۰ واریته سبز شده جهانی نگهداری می‌شود که فقط یک درصد از این واریته در سطح تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما شرایط به گونه‌ای نیست که بتوانیم از این تعداد واریته وارداتی در حال استفاده در سایر نقاط دنیا، استفاده قرار دهیم.

وی با بیان اینکه واریته‌های مورد استفاده کهنه و از نوع سی پی ۴۸ هستند، افزود: این نوع واریته در سال ۱۹۴۸ در آمریکا استفاده می‌شد و ما همچنان درحال استفاده از آن‌ها هستیم.

ناصری جدیدترین واریته‌های مورد استفاده در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را مربوط به سال ۱۹۷۳ عنوان کرد و ادامه داد: این رقم نشان دهنده کهنه بودن این نوع واریته است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی می‌گوید: به منظور به دست آوردن واریته‌های بومی سازگار با شرایط اقلیمی، آب شور، خاک با شوری بالا، گرمای شدید منطقه، بیماری و آفت‌های خاص، از سال ۱۳۷۷ اصلاح نباتات آغاز شد و موسسه تحقیقات این شرکت گلخانه‌ای برای به گل رساندن نیشکر و تلاقی گل‌ها و در نهایت به دست آوردن بذر و واریته‌های مناسب ایجاد کرد.

این مقام مسئول به تهیه ۳-۴ واریته و استفاده از آن‌ها در سطوح محدود اشاره و اضافه کرد: امسال نیز موسسه تحقیقات و آموزش شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واریته‌های جدیدی را معرفی می‌کند که نشان دهنده فراگیری دانش چگونگی اصلاح نیشکر و تهیه آن در گلخانه است.

وی با اشاره به ایجاد ایستگاه تحقیقاتی در چابهار و شرایط گلدهی نیشکر در طبیعت این منطقه، گفت: این کار به نتیجه رسیده و بذر حقیقی تولید و در خوزستان کشت می‌شود.

ناصری روند اصلاح بذر و تبدیل به واریته را حدود ۱۲ سال عنوان کرد و افزود: کارشناسان فعال در موسسه تحقیقات و آموزش شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در تلاش هستند تا مدت زمان به دست آوردن واریته‌های نیشکر را کاهش دهند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار