اجرای طرح جامع احیا و توسعه نخیلات در خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 فروردین 1402 | 09:37 ق.ظ
اجرای طرح جامع احیا و توسعه نخیلات در خوزستان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان : طرح جامع احیا و توسعه نخیلات از شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان آغاز شده است

تورج نوروزی با بیان این که نخیلات یک صنعت کشاورزی بسیار مهم برای استان و کشور محسوب می‌شود که در صادرات و اشتغالزایی نقش بسزایی دارد گفت: بالغ بر ۴۱ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت نخیلات بوده که بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان‌های شادگان، آبادان، کارون، اهواز، خرمشهر، ماهشهر، رامشیر، باوی و بهبهان و به صورت پراکنده در شهرستان‌های دیگر استان وجود دارد.

 

وی افزود: از ۴۱ هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات استان ۳۶ هزار هکتار بارور بوده که در حال حاضر در آن تولید محصول انجام می‌گیرد.

نوروزی به صادرات خرما از استان اشاره و بیان کرد: سالانه بخشی از خرمای تولید شده در استان به عنوان محصول صادراتی به سایر کشور‌ها صادر می‌شود که باعث ارزآوری برای کشور می‌شود.

وی با اشاره به طرح جامعه و توسعه نخیلات در استان اظهار داشت: در دولت سیزدهم اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام شده و خوزستان نیز با توجه به اهمیت نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان طرح جامع احیا و توسعه نخیلات را از این شهرستان‌ها آغاز کرده است.

وی گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰ هکتار کشت باغات جدید نخل در این مناطق انجام شده که بخشی به صورت خود اجرایی و بخش دیگر نیز در قالب پروژه‌های حذف و جایگزینی و توسعه باغات اتفاق افتاده که پیش‌بینی می‌شود این میزان به یک هزار و ۴۰۰ هزار نیز افزایش یابد.

نوروزی با بیان این که نخل یک درخت دائمی است و فعالیت برای نگهداری آن در استان به صورت دائمی انجام می‌شود گفت: هرس، تکریب و بهسازی کف باغات، تغذیه نخیلات با توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای کارشناسان، آزمون خاک، بهسازی و بهداشت کف و باغ و مبارزه به موقع با بیماری و آفات مهم نخل از جمله آفات چوبخوار در سلامت و افزایش میزان محصول از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی یکی از عملیات تلقیح باغات را به عنوان یکی از فاکتور‌های مهم در کشت و تولید نخیلات نام برد و افزود: تمام فعالیت‌هایی که توسط باغداران در طول سال انجام می‌شود برای تولید محصولات بهتر و باکیفیت‌تر بوده و اگر کار اصلاحی و تلقیح نخل به خوبی و به موقع انجام شود تولید مناسبی صورت خواهد گرفت.

نوروزی ادامه داد: معمولاً شروع اسپات دهی نخل از نیمه اسفند ماه آغاز و تا نیمه اردیبهشت ماه در مناطق شمالی استان ادامه می‌یابد.

وی از نخل به عنوان یک محصول استراتژیک و بسیار حائز اهمیت نام برد و تصریح نمود: نخیلات محل ارتزاق بیش از ۲۲ هزار خانوار خوزستانی است که با در نظر گرفتن کارگاه‌های بسته بندی و صنایع تکمیلی این محصول، باعث اشتغالزایی مناسبی در استان شده است.

نوروزی با بیان این که استان خوزستان از نظر آلودگی در پاجوش یکی از استان‌های پاک کشور محسوب میشود گفت: از کشاورزان تقاضا می‌شود پاجوش خرما را از استان‌های دیگر وارد نکنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار