راه‌های پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از آب و مواد غذایی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 فروردین 1402 | 11:19 ق.ظ
راه‌های پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از آب و مواد غذایی رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از آب و مواد غذایی اشاره کرد و گفت: اینگونه بیماری‌ها در استان آندمیک یا بومی بوده که در فصل بهار و پاییز انتظار شیوع بیشتری دارد.

دکتر پژمان بختیاری نیا چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: بیماریهای منتقله از آب و غذا از خوردن و آشامیدن غذا یا نوشیدنی آلوده ناشی می شوند و عوامل این آلودگی باکتری ها، توکسین ها، ویروس ها و انگل ها هستند.

وی در خصوص علائم بالینی این بیماری ها توضیح داد: علائم در بیشتر بیماری های منتقله از آب و غذا شامل اسهال، تهوع، استفراغ و گرفتگی شکمی است که این نشانه ها بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عفونت ظاهر شده و برای یک تا دو روز ادامه می یابد.

بختیاری نیا ادامه داد: بیشتر این بیماری ها به دلیل از دست دادن آب و املاح بدن بیمار باعث ایجاد عوارض کم آبی در انسان می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری های منتقله از آب و غذا گفت: استفاده از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، رعایت بهداشت مواد غذایی ( استفاده مجدد از مواد غذایی سرد شده، بدون توجه به لزوم گرم کردن غذا باعث بروز طغیان های بیماری شده است)، سالم سازی سبزیجات و میوه جات ( پاکسازی ، انگل زدایی ، ضدعفونی و شستشو ) و شست و شوی صحیح دستها با آب و صابون از جمله این راهکارهاست.

وی اضافه کرد: همیشه از آب لوله کشی تصفیه شده استفاده کنید و در صورت اطمینان نداشتن از سلامت آب در دسترس ابتدا آنرا به مدت نیم ساعت جوشانده و پس از سرد کردن مصرف و یا کلر زنی کنید، از یخ های قالبی و کارخانه ای غیر بهداشتی استفاده نشود زیرا در آب مصرفی ، مراحل تولید و عرضه آن احتمال آلودگی به میکروب وبا و یا سایر میکروب ها وجود دارد.

بختیاری نیا بیان کرد: هنگام سفر، آب و غذای سالم و مطمئن همراه داشته باشید و یا از نوشیدنی ها و غذاهای با بسته بندی مطمئن و بهداشتی استفاده کنید و در رودخانه ها یا آب های مشکوک به هیچ عنوان شنا نکنید.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان اظهارکرد: از آشامیدن آب‌های مشکوک در پارک‌ها، باغ‌ها و فضای سبز و از مصرف آب آشامیدنی که در منبع های آب و سقاخانه های کنار خیابان که دارای لیوان مشترک هستند و آبی که در اتوبوس های بین شهری که با استفاده ظروف عمومی و از یخ های قالبی برای سرد کردن آن، عرضه می شود اجتناب شود.

وی تصریح کرد: برای نوشیدن آب از لیوان شخصی استفاده کرده و در هنگام غذا خوردن ظروف و قاشق و چنگال شخصی را مورد استفاده قرار دهید، در موقع خرید و حمل مواد غذایی، اقلامی مثل نان را که قابل شستشو و پختن مجدد نیستند را در کنار میوه، سبزیجات نشسته و گوشت خام قرار ندهید.

بختیاری نیا ادامه داد: در مراسم عمومی همانند جشن ها، عروسی ها و … حتی المقدور از مصرف سبزیجات، سالاد، میوه و بستنی خودداری کنید غیر از آنکه از شسته و ضد عفونی شدن و پاستوریزه بودن آنان اطمینان حاصل کرده باشید، از قرار دادن سبزی و میوه‌جات نشسته و ضد عفونی نشده در یخچال خودداری کنید.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: علاوه بر رعایت بهداشت فردی، از شنا کردن در استخرها، رودخانه ها، نهر ها و یا جوی های آلوده پرهیز کرده و همچنین اسیدی نگه داشتن فضای معده (مصرف لیمو ترش تازه و دوغ پاستوریزه به همراه غذا) تا حد زیادی میکروب وبا را از بین می‌برد.

وی توصیه کرد: در صورت ابتلا به اسهال به خصوص کودکان زیر پنج سال و افراد کهنسال یا دارای بیماری های مزمن قلبی عروقی ، حتما باید به پزشک مراجعه کرده و از خود درمانی پرهیز شود، جبران آب و املاح از دست رفته در بیماران بسیار اهمیت دارد، استفاده از پودر ORS و تجویز مایعات خانگی مانند آب سیب رقیق شده طبیعی بدون اضافه کردن شکر و آب موز توصیه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بیمار مبتلا به اسهال اگر پس از مراجعه به پزشک و درمان، بهبود نیافته و دچار علائمی از جمله افزایش دفعات مدفوع آبکی، ناتوانی در خوردن و آشامیدن، تشنگی بسیار زیاد، استفراغ های مکرر، تب و وجود خون در مدفوع و کاهش سطح هوشیاری شود باید دوباره به پزشک مرتبط مراجعه داشته باشد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار