گرده افشانی خرما، عامل تاثیرگذار در کیفیت و کمیت محصول تولیدی

تاریخ انتشار: شنبه 19 فروردین 1402 | 08:55 ق.ظ
گرده افشانی خرما، عامل تاثیرگذار در کیفیت و کمیت محصول تولیدی معاون پژوهشی پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری در خوزستان: گرده افشانی خرما عملیاتی مهم است و در کیفیت و کمیت محصول تولیدی نقش دارد.

مریم بروجردنیا گفت: نخل خرما گیاهی دوپایه است و گل‌های نر و ماده روی پایه‌های جداگانه قرار دارند و گرده افشانی نقش مهمی در تولید، کیفیت و کمیت خرما ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه برای گرده افشانی باید دانه گرده از گل‌های نر به کلاله‌های گل‌های ماده انتقال پیدا کند، افزود: این انتقال به صورت طبیعی توسط باد و حشرات و به صورت مصنوعی توسط انسان انجام می‌شود، البته برای داشتن عملکرد اقتصادی و مناسب، باید گرده افشانی به صورت دستی و توسط نخلداران صورت گیرد.

بروجردنیا زمان مناسب گرده افشانی را وجود دانه‌های رسیده نر و ماده اعلام کرد و ادامه داد: دانه‌های نخل خرما درون غلافی از جنس چوب قرار گرفته اند و زمانی که رسیده می‌شوند، عملیات گرده افشانی نیز آغاز می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه عوامل مختلفی از جمله؛ شرایط آب و هوایی در گرده افشانی نقش دارند، اضافه کرد: دما و درجه حرارت نقش بسزایی ایفا می‌کند و بر همین اساس، دمای ۲۷ درجه سانتیگراد مناسب‌ترین دما برای گرده افشانی و تلقیح است.

معاون پژوهشی پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری در خوزستان می‌گوید: وقتی دما کمتر یا بیشتر از دمای ۲۷ درجه سانتیگراد باشد، میزان جوانه زنی دانه گرده و سرعت رشد لوله گرده کاهش می‌یابد و باعث می‌شود میزان تلقیح و در نتیجه عملکرد نخل خرما کم شود، بنابراین نخلداران باید هنگام گرده افشانی دقت کافی داشته باشند تا محصولی با کیفیت تولید کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار