قیمت جهانی برنج و روغن نباتی کاهش یافت| پیش بینی تولید ۷۸۶ میلیون تن گندم در سراسر جهان

تاریخ انتشار: یکشنبه 20 فروردین 1402 | 08:59 ق.ظ
قیمت جهانی برنج و روغن نباتی کاهش یافت| پیش بینی تولید ۷۸۶ میلیون تن گندم در سراسر جهان به گفته فائو قیمت جهانی مواد غذایی برای دوازدهمین ماه متوالی روندی کاهشی دارد و در این بین پیش بینی می شود در سال زراعی پیش رو بیش از ۷۸۶ میلیون تن گندم در سراسر جهان تولید شود.
 

 سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گزارش داد که شاخص قیمت کالاهای غذایی بین‌ المللی برای دوازدهمین ماه متوالی در ماه مارس به دلیل کاهش قیمت ‌های جهانی غلات و روغن‌ های گیاهی کاهش یافت.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو، که تغییرات ماهانه قیمت‌ های بین‌المللی کالاهای غذایی معمولی را دنبال می‌کند، در مارس ۲۰۲۳ به طور متوسط ‌۱۲۶.۹ واحد بود که ۲.۱ درصد نسبت به ماه قبل و ۲۰.۵ درصد کمتر از سطح اوج خود در مارس ۲۰۲۲ بود. به گفته کارشناسان مربوطه به دلیل فراوانی عرضه، کاهش تقاضای واردات و گسترش طرح غلات دریای سیاه به کاهش قیمت جهانی مواد غذایی کمک کرد.

 

روند کاهشی قیمت گندم، ذرت و برنج در سومین ماه سال ۲۰۲۳

همچنین بر اساس این گزارش، شاخص قیمت غلات فائو نسبت به فوریه ۵.۶ درصد کاهش یافت، قیمت گندم بین ‌المللی ۷.۱ درصد کاهش یافت که به دلیل تولید قوی در استرالیا، بهبود شرایط محصول در اتحادیه اروپا، عرضه بالا از فدراسیون روسیه و صادرات مداوم از اوکراین از سوی این کشور کاهش یافت. از سوی دیگر قیمت جهانی ذرت ۴.۶ درصد کاهش یافت که تا حدی به دلیل انتظارات برای رکورد برداشت در برزیل بود، در حالی که قیمت برنج در بحبوحه برداشت در حال انجام یا قریب الوقوع در کشورهای عمده صادرکننده از جمله هند، ویتنام و تایلند ۳.۲ درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر شاخص قیمت روغن نباتی فائو به طور متوسط ‌۳.۰ درصد کمتر از ماه قبل و ۴۷.۷ درصد کمتر از سطح مارس ۲۰۲۲ بود، زیرا عرضه جهانی فراوان و کاهش تقاضای جهانی واردات باعث کاهش قیمت روغن سویا، کلزا و روغن آفتابگردان شد.

در این گزارش فائو که اخیرا منتشر شده، آمده است در حالی که قیمت‌ ها در سطح جهانی کاهش یافته است، اما همچنان بسیار بالا هستند و همچنان در بازارهای داخلی افزایش می‌یابند و چالش‌های بیشتری برای امنیت غذایی ایجاد می‌کنند. در این میان « ماکسیمو تورو»، اقتصاددان ارشد فائو، تاکید کرد: این امر به ویژه در کشورهای در حال توسعه واردکننده خالص مواد غذایی، با کاهش ارزش پول آنها در برابر دلار یا یورو و افزایش بار بدهی بدتر شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، شاخص قیمت لبنیات فائو در ماه مارس ۰.۸ درصد کاهش یافت. علاوه بر این قیمت کره به دلیل تقاضای واردات جامد افزایش یافت، در حالی که قیمت پنیر به دلیل خرید کندتر توسط اکثر واردکنندگان پیشرو در آسیا و همچنین افزایش موجودی در صادرکنندگان پیشرو کاهش یافت. در مقابل، شاخص قیمت شکر فائو از فوریه ۱.۵ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۶ رسید که نشان دهنده نگرانی از کاهش چشم انداز تولید در هند، تایلند و چین است. با این وجود چشم انداز مثبت برای محصولات نیشکر که قرار است در برزیل برداشت شود، فشار افزایشی بر قیمت ها را محدود کرد و همچنین کاهش قیمت نفت خام بین المللی که تقاضا برای اتانول را کاهش داد.

قیمت جهانی طیور کاهش و قیمت گوشت قرمز افزایش یافت

در این گزارش همچنین آمده است شاخص قیمت گوشت فائو اندکی افزایش یافت به عبارتی ۰.۵ درصد افزایش یافت. در واقع قیمت ‌های بین ‌المللی گوشت گاو تحت تأثیر افزایش قیمت ‌های داخلی در ایالات متحده آمریکا به دلیل پیش ‌روی عرضه کاهش یافت. با این وجود و علیرغم شیوع آنفلوانزای پرندگان در چندین کشور بزرگ صادرکننده، قیمت جهانی گوشت طیور برای نهمین ماه متوالی به دلیل کاهش تقاضای واردات جهانی کاهش یافت.

از سوی دیگر فائو در این گزارش پیش بینی خود را برای تولید گندم جهانی در سال ۲۰۲۳ افزایش داد که انتظار می رود به ۷۸۶ میلیون تن برسد که ۱.۳ درصد کمتر از میزان سال ۲۰۲۲ است. همچنین در این گزارش فائو اعلام کرده است که انتظار می رود بیشترین کشت در منطقه آسیا باشد در حالی که شرایط خشکسالی بر تولید این محصول در شمال آفریقا و جنوب اروپا تأثیر می گذارد.

همچنین انتظار می رود در نیمکره جنوبی، سطح زیر کشت و چشم انداز تولید ذرت در برزیل به بالاترین حد خود برسد که پشتوانه تقاضای صادرات قوی است. علاوه بر این عملکرد تولید ذرت در آفریقای جنوبی نیز بالا خواهد بود به طوری که در سال ۲۰۲۳ دومین محصول پربرداشت خواهد بود. با این وجود شرایط خشکسالی طولانی مدت بر محصولات ذرت در آرژانتین تأثیر منفی گذاشته است.

گفتنی است قیمت جهانی مواد غذایی در حالی برای دوازدهمین ماه متوالی رو به کاهش است که قیمت غالب این مواد غذایی در ایران رو به افزایش است. به گفته کارشناسان در خصوص محصولی مانند گوشت قرمز و گوشت مرغ یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از این افزایش قمیت ها، تخصیص به موقع ارز برای واردات نهاده های مورد نیاز و همچنین باز کردن راه های صادراتی برای برخی تولیدات از جمله دام زنده است تا ضمن متعادل کردن بازار داخل از متضرر شدن تولید کنندگان این حوزه نیز جلوگیری شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار