کم بودن تولید نسبت به تقاضا علت گرانی و کمبود مرغ

تاریخ انتشار: سه شنبه 22 فروردین 1402 | 08:45 ق.ظ
کم بودن تولید نسبت به تقاضا علت گرانی و کمبود مرغ رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان: یکی از علل کمبود و گرانی مرغ را کم بودن تولید نسبت به تقاضای آن در استان است.

مسعود اسدی اظهار کرد: بازار عرضه مرغ در خوزستان به ویژه در کلان‌شهر اهواز با وضعیت نامطلوبی روبه‌روست در حالی که این مسئله با عید نوروز و ماه رمضان همزمان شده بود.

 

وی با اشاره به اینکه همه مسئولان از این تلاقی مناسبت‌ها اطلاع داشتند و انتظار می‌رفت که مدیران سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به عنوان متولی تولید و تنظیم بازار پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند، ادامه داد: هم‌اکنون مرغ در سطح شهر اهواز در دسترس مردم نیست و اگر هم باشد با قیمت‌های کلانی که از توان خرید طبقه محروم جامعه خارج است، عرضه می‌شود. چند روز قبل سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی و مقصر اصلی موضوع کمبود شدید مرغ در استان اعلام کرده که توزیع مرغ به اندازه کافی انجام شده و مشکل از مردم است که مرغ را احتکار خانگی می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان یادآور شد: اینکه جهاد کشاورزی خوزستان تقصیر را گردن مردم انداخته، موضوعی بسیار نادرست و ناگوار در خوزستان است که متولی تولید و تنظیم بازار به جای عذرخواهی و قبول مسئولیت، گناه را گردن مردمی انداخته که حتی از دسترسی به مرغ محروم هستند؛ این کار در هیچ جای دنیا اتفاق رخ نداده که مقصر اصلی به جای عذرخواهی خود مردم را مقصر تلقی کند، آن هم برای امری که قابل پیمایش و رصد نیست.

وی با اعلام این خبر که در حال حاضر روزانه بین ۲۹۰ تا ۳۱۰ هزار تُن مرغ نیاز بازار خوزستان است، عنوان کرد: هم‌اکنون فقط ۱۸۰ تُن آن در حال کشتار و تولید است و این کمبود وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان بیان کرد: تولید و جوجه‌ریزی خوزستان از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ حدود ۳۵ میلیون قطعه بود که در مدت مشابه سال بعد (مهر ماه ۱۴۰۱ تا فروردین امسال) این میزان به حدود ۲۵ تا ۲۷ میلیون قطعه رسید، یعنی بین هشت تا ۱۰ میلیون قطعه کاهش جوجه‌ریزی در استان صورت گرفت.

اسدی طرح سوال کرد: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان باید توضیح دهد چرا در حالی که رشد جمعیت را شاهد و از تلاقی ایام نوروز و ماه رمضان همراه با افزایش درخواست مطلع بوده، ولی باز هم حتی میزان تولید سال قبل را هم حذف نکرد؟

وی تاکید کرد: حذف یارانه‌های خوراک دام خیلی قبل‌تر انجام شده و بازار به ثبات رسیده و تولیدکنندگان با قیمت‌های جدید تولید داشته‌اند و همه موارد طبق روال صورت گرفت؛ در کلان‌شهر اهواز وضعیتی را شاهد هستیم که در هیچکدام از کلانشهر‌های کشور قابل مشاهده نیست.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان با درخواست برای برخورد هرچه سریع‌تر با مدیران دارای سوءمدیریت گفت: مشکل کمبود مرغ در خوزستان جدی است و مسئولان مربوطه به خصوص استاندار با مسئولانی که با ترک فعل، زمینه این کمبود شدید را فراهم کرده اند باید برخورد کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار