چالش‌های اهواز پایان ندارد/ درخواست از رئیس‌جمهور برای التیام زخم

تاریخ انتشار: سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 | 10:35 ق.ظ
چالش‌های اهواز پایان ندارد/ درخواست از رئیس‌جمهور برای التیام زخم اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان با چالش‌های بی شماری در بخش‌های مختلف مواجه است که انتظار می‌رود در سفر این هفته هیئت دولت به استان برای رفع برخی از آنها چاره اندیشی شود.

به نقل از خبرگزاری مهر؛ کلانشهر اهواز به عنوان مرکز خوزستان در استانی که سرشار از منابع خدادادی و ظرفیت‌های بکر است از ضعف‌های متعددی رنج می‌برد؛ هرچند هیئت دولت سفرهای بسیاری (پنج سفر) به خوزستان داشته ولی هنوز حجم مشکلات انباشت شده در این کلانشهر بسیار هستند.

در آستانه دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به خوزستان و یا ششمین سفر وی و هیئت همراه به این استان، شهروندان اهوازی درخواست‌های متعددی برای رفع معضلات این شهر دارند که البته رفع مشکلات مربوط به شبکه آب و فاضلاب در صدر قرار دارد.

وضعیت اسفناک حمل و نقل عمومی (کمبود تاکسی، ون و اتوبوس) در این شهر رنجی است که با گرمای بی‌سابقه اهواز که در آمارهای جهانی هم به ثبت رسیده، داغ مردم را هر روز تازه‌تر می‌کند؛ سال‌ها از انعقاد قرارداد مترو اهواز گذشته ولی سرگذشت این پروژه ختم به خیر نشد و شهروندان اهوازی فقط با ورود به دیگر کلانشهرها طعم استفاده از مترو را چشیده‌اند، در حالی که بسیاری از اساتید علم زمین‌شناسی ساخت و اجرای پروژه مترو را با توجه به وضعیت خاک این کلانشهر، وجود سفره‌های زیرزمینی آب و رودخانه کارون برای اهواز نامناسب می‌دانستند، بهتر بود که حداقل اجرای مونوریل یا همان ترن هوایی در دستور کار مسئولان قرار می‌گرفت.

کمبود ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس سایبان‌دار یا دارای کولر نیز یکی دیگر از مشکلاتی هست که باعث دل‌آزردگی شهروندان شده است.

وجود صنایع آلاینده متعدد نیز باعث شده تا سلامتی ریه‌های مردم اهواز به خطر افتاده و حتی مدیرکل محیط‌زیست خوزستان نیز ضمن ارائه راهکارهای مختلف برای برون‌رفت از این وضعیت خواستار جابجایی شرکت کربن بلاک به خارج از محیط شهری (استقرار در یکی از شهرک‌های صنعتی) شده بود.

سرریز فاضلاب به رودخانه کارون نیز یکی از معضلاتی است که بارها وعده و وعید از سوی مسئولان آبفای شهرستان برای رفع آن اعلام شده ولی همه در حد حرف باقی مانده و عمل نرسیده‌اند.

بزرگترین درد که می‌توان از آن نام برد نیز شبکه آب و فاضلاب اهواز است؛ شبکه‌ای که تاکنون جان چندین کودک را گرفته، به خودروهای بسیاری آسیب رسانده و کیفیت آب شرب آن نیز برای مردم مطلوب و قابل قبول نیست؛ انتشار تصاویر آب گل‌آلود و فیلترهای قهوه‌ای رنگ دستگاه‌های تصفیه آب خانگی نیز بر این امر صحه می‌گذارد.

هر چند در اجتماع شهری و در پیوند بین خانه و مدرسه باید ایمنی لازم را برای تردد آزادانه و البته همراه با نظارت برای کودکان فراهم کرد ولی کودکان اهوازی حتی همراه با والدین خود نیز خطر سقوط به کانال‌های روباز و بدون علائم اخطار را لمس می‌کنند؛ چندی قبل کودک خردسال اهوازی همراه با پدر خود هنگام پیاده شدن از تاکسی شهری به یکی از این کانال‌ها سقوط کرده و جان خود را از دست داده و پدرش نیز به خاطر جراحت‌های وارده در بیمارستان بستری شد.

چالش‌های اهواز پایان ندارد/ درخواست از رئیس‌جمهور برای التیام زخم

هرچند همواره توصیه شده که توسعه فضاهای سبز و طبیعت شهری به نشاط و رشد همراه با آرامش کودکان کمک می‌کند ولی کلانشهراهواز در تعداد پارک‌های شهربازی نیز ضعیف است و همان یک پارک شهربازی موجود نیز بارها به دلیل وجود وسایل مستهلک و غیر استاندارد بارها پلمب شده است.

وضعیت نامطلوب آسفالت نیز یکی دیگر از معضلات شهری در به اصطلاح کلانشهر اهواز است؛ خیابان‌های پر از چاله و موانع (سرعت‌گیر) غیر استاندارد که امان صاحبان خودروهای مختلف را بریده و هزینه بسیاری را به آنها تحمیل کرده است.

زخمی شدن شهر برای اجرای پروژه‌های مختلف نیز داد شهروندان را درآورده و گره ترافیکی را در مسیرهای متعدد شهری برای برهم خوردن آسایش و آرامش آنها به ارمغان آورده است!

عدم جمع‌آوری اصولی و به موقع زباله نیز باعث شده که در مناطق مختلف شهری حتی محله‌های مرفه ساکنان شاهد انباشت زباله در روزهای متوالی باشند.

در حوزه بانوان نیز توجه خاصی به این قشر نشده و تنها پارک بانوان این کلانشهر به حال خود رها شده است؛ همچنین بازارچه‌های اشتغالزایی بانوان آن‌چنان که باید و شاید فعال نیستند و بانوان کارآفرین به برگزاری نمایشگاه‌های سیار روی آورده‌اند.

هر چند که جمع‌آوری متکدیان و معتادان متجاهر نیز در ذیل وظایف شهرداری تعریف شده ولی در این بخش هم به خوبی عمل نشده و هر روز شاهد افزایش فعالیت این افراد در نقاط مختلف شهر اهواز هستیم.

عزم رئیس جمهور برای حل مشکلات

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: انجام چند سفر استانی رئیس‌جمهور به خوزستان نشان‌دهنده عزم وی برای حل مشکلات این استان است.

مجتبی یوسفی با اشاره به برگزاری جلسه مشورتی استاندار خوزستان با نمایندگان مجلس و خبرگان رهبری برای تجمیع درخواست‌ها در سفر دوم ریاست‌جمهوری ادامه می‌دهد: هرچند در دور اول سفر اعتبار مصوبات ۶۷ هزار میلیارد تومان تعیین شد ولی متأسفانه مصارف قطعی را به منابع نامشخصی وصل کردند.

وی عنوان کرد: به استاندار خوزستان پیشنهاد دادیم که منبع تأمین اعتبار حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تومان از مصوبات سفر را با کمک نمایندگان مجلس دوباره تصویب کند.

یوسفی، پاشنه آشیل خوزستان را زیرساخت‌های ضعیف دانسته و با گلایه از سنگ‌اندازی سر راه سرمایه‌گذاران یادآور می‌شود: در سفرهای ریاست‌جمهوری باید چند کار مسئله‌محور انجام دهیم و نباید کارها را به سطح آسفالت یک خیابان کوچک کاهش دهیم؛ قطعاً با چنین وضعیتی معلوم است که مصوبات سفر هم اجرایی نمی‌شوند.

چالش‌های اهواز پایان ندارد/ درخواست از رئیس‌جمهور برای التیام زخم

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در بند کاف تبصره ۱۱ برای سنددار شدن اراضی غیرمجازی که توسط مردم به تصرف درآمده (البته با شرایط مشخص در حاشیه شهرها) عنایت خوبی به مناطق حاشیه‌نشین شده ولی با این وجود هنوز خوزستان رتبه دوم حاشیه‌نشینی را بعد از مشهد دارد!؛ این موضوع باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی و کاهش سرانه ایجاد فضاهای آموزشی همچون مدارس می‌شود.

یوسفی پیشنهاد می‌کند: در سفر ریاست‌جمهوری باید بر اجرایی شدن مگاپروژه‌هایی چون تولید برق و اتصال راه‌آهن خوزستان به اصفهان متمرکز شویم؛ ۲۰ میلیون تُن کالای اساسی کشور از طریق بندراماموارد شده و ۷۵ درصد آن خارج از استان می‌شود.

وی اضافه می‌کند: خوزستان مهد صنایع سنگی است ولی از ۱۹.۵ میلیون تُن خوراک پتروشیمی فقط ۳۰۰ هزار تُن آن در خوزستان به محصول نهایی تبدیل می‌شود؛ یعنی هرچه شهرک صنعتی احداث کنیم ولی خوراکی برای مصرف ندارند، هرچند مصوبه عرضه خارج از بورس دو هزار تُن خوراک پتروشیمی برای خوزستان را از دو وزیر وقت گرفتیم ولی هیچ وقت اجرایی نشد.

نظم بیشتر در سفر دوم

سید کریم حسینی دیگر نماینده اهواز در مجلس نیز در گفت‌وگو باخبرنگار مهر در خصوص سفر رئیس جمهور به استان خوزستان اظهار می‌کند: در سفر اول نقاط قوت و ضعفی وجود داشت که باید در سفر بعدی این نقاط ضعف را برطرف کرد؛ امیدوارم در سفر دوم نظم بیشتر و اهداف بهتر و قابل دسترسی را برای استان داشته باشیم.

وی اضافه می‌کند: در سفر اول با وجود اینکه در ظاهر روز دوم استقرار دولت سیزدهم بود ولی اولین سفر به استان خوزستان صورت گرفت، گرچه جای تقدیر دارد ولی از نظر کاری و تأثیرگذاری هنوز دولت مستقر نشده و قطعاً ساز و کار سفرهای استانی با برنامه‌ریزی خوبی صورت نگرفت.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: اقداماتی که بعد از سفر انجام شد و حتی مصوبات اعلامی در سفر اول نیز هنوز بندهای آن به شکل شفاف و مشخص نشده و منابع آن نیز تعیین نشده است؛ برخی موارد همراه با یک مبلغ به عنوان سرجمع اعتبارات سفر اعلام شد ولی محل تخصیص آن نیز تعیین نشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان می‌کند: موارد مذکور باعث شده تا نتیجه‌ای که باید از سفر می‌گرفتیم و در طول یک سال و اندیمنابع و مصارف آن را داشته باشیم، خیلی مشخص نیست.

چالش‌های اهواز پایان ندارد/ درخواست از رئیس‌جمهور برای التیام زخم

حسینی می‌گوید: در این سفر دوم از سوی مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود ساز و کار بهتر و ارائه مصوبات برای جمع‌بندی داشته باشند؛ البته استاندار خوزستان اعلام کرد که کمیته‌هایی در این راستا تشکیل شده و عجله‌ای در کار نیست و به طور کامل مصوبات سفر اول و اولویت‌های سفر دوم مشخص می‌شود.

وی اضافه می‌کند: امیدوارم با این برنامه‌ریزی‌ها بتوانیم یک سفر تأثیرگذار، دارای ساز و کار اجرایی مشخص با مصوبات شفاف و تعیین محل تأمین اعتبارات و منابع آن داشته باشیم.

حسینی تصریح می‌کند: یکی از اولویت‌های سفر دوم باید تکمیل پروژه‌های عمرانی و طرح‌های ناتمام خوزستان در سال‌های گذشته باشد؛ به طور مشخص و با تعیین جدول زمانی باید به دنبال تکمیل این پروژه‌ها باشیم.

وی بیان می‌کند: درخواست‌ها برای سفر دوم در حوزه کشاورزی تکمیل فاز دوم طرح مقام معظم رهبری، در حوزه بهداشت و درمان جایگزینی بیمارستان‌های بزرگ و تعیین تکلیف تخت‌های مورد نیاز استان، در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی نیز حاشیه نشینی به ویژه در حوزه راه‌ها تکمیل پل‌ها، اتوبان‌ها و جاده‌های ناتمام شهری و روستایی، چهار خطه شدن جاده‌های حادثه‌خیز، تکمیل طرح‌های ریلی و احداث راه‌آهن اهواز – شهرکرد – اصفهان و همچنین در حوزه هوایی تکمیل فرودگاه اهواز و توسعه آن به ویژه باند دوم فرودگاه است؛ البته این موارد به صورت مستمر و در جلسات متعدد توسط نمایندگان مجلس به استاندار خوزستان اعلام شده است.

توجه بیشتر به اهواز در سفر دوم

عضو شورای شهر اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: بابت اینکه رئیس‌جمهور بعد از روی کار آمدن دولت خود استان خوزستان را به عنوان اولین مقصد سفر استانی تعیین و استاندار را با عنوان ویژه انتخاب کردند، تقدیر می‌کنیم ولی در باب شهرداری اهواز و خدمات زیرساختی آن در سفر قبلی چیز قابل توجهی عاید اهواز و حوزه شهرداری آن نشد.

سید محسن موسوی ادامه می‌دهد: با توجه به گستردگی اهواز، دومین کلانشهر بزرگ کشور از لحاظ سرزمینی، دومین کلانشهر از لحاظ حاشیه نشینی و همچنین اولین کلانشهر از لحاظ وجود مناطق کم‌برخوردار و کمتر توسعه‌یافته از ریاست‌جمهوری انتظار ویژه‌ای داریم که در این سفر نسبت به موضوعات کلانشهر اهواز توجه خاصی داشته و همچنین بودجه‌ای خاص و قابل توجه برای آن در نظر بگیرند؛ با وجود کمبودها و مشکلات زیرساختی موجود در اهواز به هیچ وجه بودجه شهرداری و دیگر ادارات در اهواز پاسخگوی رفع مشکلات عدیده آن نیستند.

وی درخواست کرد: تخصیص بودجه برای ایجاد زیرساخت‌های لازم شهری در مناطق محروم غرب جاده اهواز – خرمشهر (از ملاشیه تا عین دو)، تخصیص بودجه کافی به منظور تأمین منازل مسکونی استاندارد برای ساکنان منازل غیر ایمن منطقه منبع‌آب، چهارصد دستگاه و حصیرآباد و همچنین تخصیص بودجه برای راه‌اندازی مجدد قطار شهری و جبران کم کاری‌های دولت‌های قبل در تخصیص ۵۰ درصد سهم خود به پروژه قطار شهری را از رئیس‌جمهور برای دور دوم سفر به خوزستان خواستار هستیم.

عضو شورای شهر اهواز یادآور می‌شود: تخصیص بودجه مکفی برای تکمیل رینگ کمربندی اهواز، اجبار و الزام شرکت‌ها و صنایع خوزستان به تکمیل کمربند سبز شهر اهواز، تخصیص بودجه برای باز زنده سازی ساحل کارون و همچنین تکلیف شرکت‌های صنعتی در انجام تعهدات در پرداخت سهم مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز از دیگر درخواست‌ها برای سفر ریاست‌جمهوری به خوزستان است.

تخصیص کامل سهم نفت به شهرها

موسوی تصریح می‌کند: تخصیص کامل سه درصد سهم نفت به مناطق نفت‌خیز و اجرایی و عملیاتی شدن آن، کمک نقدی برای بازسازی ناوگان حمل ونقل عمومی (تأمین اتوبوس، ون و تاکسی شهری)، تسریع در تعیین خطوط مرزی شهر اهواز از کوت‌عبدالله و مهمتر از آن جبران کمبودها، کاستی‌ها و عقب‌ماندگی شهر کوتعبدالله بعد از جدایی از اهواز و همچنین الزام وزارت نفت به محدود کردن فضاهای خالی خود در شهر که شهر را به شکل بی قواره‌ای به جزایر جدا از هم تقسیم کرده از دیگر درخواست‌های مورد مطالبه از ریاست‌جمهوری است.

چالش‌های اهواز پایان ندارد/ درخواست از رئیس‌جمهور برای التیام زخم

وی می‌گوید: با توجه به اینکه اهواز به عنوان دروازه تشیع کشور و همچنین پایتخت دفاع مقدس کشور بوده، یک سوم جمعیت استان را در خود جای داده و به تمام استان و استان‌های مجاور خدمات ارائه می‌دهد و مهم‌تر از همه با وجود گذشت ٣۴ سال از جنگ تاکنون مشکلات جنگ را به دوش خود می‌کشد و همچنین کم توجهی دولت‌های بعد از جنگ به شهر اهواز مسئولیت دولت فعلی را چند برابر کرده تا به طور خاص و ویژه مشکلات این کلانشهر که از کلانشهری فقط مصداق سرزمینی آن را یدک می‌کشد، برطرف کند.

موسوی می‌افزاید: تأمین بودجه سنددار کردن منازل مسکونی مردمی که منازلشان سال‌ها فاقد سند بوده و آمار آن هم حدود یک سوم جمعیت اهواز است از دیگر خواسته‌های ما از رئیس جمهور است.

به گزارش خبرنگار مهر، ساخت بیمارستان و درمانگاه تخصصی ریه یکی از نیازهای خوزستان به ویژه اهواز است؛ همچنین نظارت بیشتر بر صنایع برای حرکت به سمت صنایع سبز و توجه به انجام فعالیت‌های لازم در راستای احترام به محیط‌زیست از دیگر پیشنهادات است.

اجرای پروژه شبکه جامع فاضلاب اهواز با نظارت برون استانی برای پیشگیری از قصورات احتمالی متولیان امر در استان نیز از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای رفع معضلات این بخش است.

مشکلات کلانشهر اهواز بسیار زیاد هستند و برای هر کدام از آنها باید کارگروهی متشکل از افراد متخصص تشکیل و راهکارهای علمی و کارشناسی برای رفع آنها اجرایی شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار