استاندار خوزستان:بانک‌ها مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کنند/ مقابله فوری با پدیده قاچاق مرغ

تاریخ انتشار: یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 | 10:42 ق.ظ
استاندار خوزستان:بانک‌ها مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کنند/ مقابله فوری با پدیده قاچاق مرغ استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه بانک‌های عامل به سرعت مطالبات گندم‌کاران استان را پرداخت کنند گفت: امسال بالاترین میزان خرید گندم در خوزستان به میزان یک ‌میلیون و ۳۳۰ هزار تن انجام شده است.
 

علی اکبر حسینی محراب شنبه در نشست ستاد تنظیم بازار خوزستان در محل استانداری بیان‌کرد: بانک های عامل به سرعت پول کشاورزان را پرداخت کنند تا شیرینی این برداشت خوب را بچشند.

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی خروج مرغ از استان و قاچاق آن به کشورهای دیگر گرفته شود افزود: برای این بخش نیاز به یک سیستم نظارتی قوی در استان داریم.

حسینی محراب اظهار داشت: متاسفانه بررسی ها نشان می دهد که از خوزستان به کشور عراق، قاچاق مرغ منجمد انجام می شود.

وی گفت: چنین تخلفاتی باعث کمبود و یا افزایش قیمت مرغ در استان می شود و این موضوع نشان می دهد که شبکه ضعیف در بحث نظارت در خوزستان وجود دارد.

استاندار خوزستان ادامه‌داد: اینکه به دلیل عدم نظارت کافی، تولید کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مانند مرغ به دیگر کشورها قاچاق می شود؛ به هچ وجه قابل قبول نیست.

استاندار خوزستان تاکید کرد: تعزیرات خوزستان باید با استان های دیگر به طور مداوم در ارتباط باشد و هر آنچه در استان های دیگر در بخش مرغ انجام می شود در استان نیز به صورت کارشناسی دنبال شود.

لزوم ایجاد بازارچه خاص توزیع مرغ در خوزستان

استاندار خوزستان در ادامه بیان‌کرد: در اهواز و خوزستان برای توزیع و عرضه مرغ به طور خاص به یک بازار ویژه مرغ نیاز است و شهرداری هر چه زودرت برای راه اندازی این بازارچه ورود کند.

وی گفت: با این اقدام دلالان بخش مرغ نیز می توانند در این بازار مرغ خود را عرضه و در نهایت این مردم هستند که سود خواهند کرد.

استاندار خوزستان ادامه داد: یکی از کارهایی که می توان برای ساماندهی تولید تا توزیع مرغ انجام داد راه اندازی سامانه رهتاب است که در اغلب استان های کشور فعال شده است .

وی گفت: این سامانه اطلاعات کامل تولید و عرضه مرغ را به صورت شفاف به دستگاه های مربوطه اعلام می کند.

حسینی محراب با تاکید بر دریافت مجوز صنفی توسط فروشگاه های زنجیره ای اظهار داشت: فروشگاه های زنجیره ای به سرعت در استان در حال رشد هستند اما از قانون صنفی تبعیت نمی کنند و مجوز راه اندازی را از شرکت مادر دریافت می کنند این کار باعث می شود تا امکان رصد این فروشگاه ها را نداشته باشیم.

استاندار خوزستان افزود: یکی از سامانه هایی که همه دستگاه ها، شرکت ها و کارخانجات باید اطلاعات خود را در آن وارد کنند سامانه جامع تجارت است که یکی از کاملترین سامانه های کشور محسوب می شود و به ۷۰ سامانه دیگر دسترسی دارد؛ بنابراین ثبت اطلاعات همه دستگاه های دولتی و خصوصی در این سامانه ضروری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت فعلی لاستیک قابل قبول نیست اظهارکرد: باید این موضوع پیگیری شود که بر اساس نیاز خودرویی استان لاستیک وارد استان شود.

در ادامه این نشست مدیر کل تعزیرات حکومتی خوزستان تصریح کرد: در سال گذشته ۴۵۳ پرونده تخلف در بخش تولید و عرضه مرغ و ۲ پرونده قاچاق این کالا در استان تشکیل شد.

نعمت اله بیرانوندی افزود: مشکل بازار مرغ، مدت‌ها است که ادامه دارد و تا زمانی که حلقه مفقوده اختلال در بازار این کالا شناسایی نشود نمی توان مشکل در این بخش را حل کرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان نیاز ماهانه خوزستان به گندم را با احتساب رشد مصرف، ۵۷ هزار تُن و نیاز سالانه ۶۸۴ هزار تُن دانست و افزود: خوزستان درسال زراعی جاری با ۱.۵میلیون تُِن خرید تضمینی، بیشترین گندم مازاد بر نیاز خود را روانه دیگر استان‌ها می‌کند.

امید جهان نژادیان با بیان اینکه برداشت و خرید گندم در خوزستان به صورت نقطه‌ای و محدود از ۲۲ فروردین و پس از بارندگی‌های بهاری به صورت گسترده از ۳۰ فروردین ماه در مناطق جنوبی و جنوب شرق استان شروع شده است، گفت: همزمان با خرید گندم و حمل به مراکز تعاون روستایی، عملیات انتقال گندم تولیدی استان به مناطق نیازمند آغاز شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار