ایران یکی از ۶ کشور دنیا در کاشت همزمان چغندرقند و نیشکر

تاریخ انتشار: سه شنبه 23 خرداد 1402 | 11:23 ق.ظ
ایران یکی از ۶ کشور دنیا در کاشت همزمان چغندرقند و نیشکر معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند کشور مستقر در کرج گفت: ایران یکی از ۶ کشور دنیا است که به لحاظ تنوع اقلیمی و عرض جغرافیایی، توانایی کاشت همزمان چغندر قند و نیشکر را دارد.

رجبی با بیان اینکه نیشکر فقط در استان خوزستان کشت می شود، افزود: در ایران به دلیل این تنوع اقلیمی چغندرقند به صورت بهاره و پاییزه کشت می شود که بیشترین کشت نیز به صورت بهاره در کشور انجام می شود.

 

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند کشور با بیان اینکه شکر مورد نیاز در کشور از طریق کشت چغندر قند، کشت نیشکر و واردات تامین می شود، اظهار کرد: کشت پاییزه چغندرقند بیشتر در استان خوزستان به دلیل زمستان های ملایم صورت می گیرد. وی گفت: ولی استعدادیابی لازم در سایر مناطق نیز انجام شده و در استان های گلستان، فارس و کرمانشاه نیز رو به گسترش است و در مناطق گرم خراسان بزرگ مثل کاشمر و بردسکن نیز امکان کشت پاییزه چغندرقند وجود دارد. رجبی با اشاره به عملکرد کشاورزان چغندرکار در سراسر کشور افزود: در سال زراعی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۰) از سطح ۲۰.۸ هزار هکتار چغندرقند کشت شده، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن ریشه تولید شده که یک رکورد را به ثبت رسانده ایم. وی اظهار کرد: از این میزان ریشه برداشت شده پس از عملیات فراوری، ۱۶۰ هزار تن شکر تولید شد که میانگین عملکرد ریشه در کشت پاییزه، ۶۵ تن در هکتار بوده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار