تصویب کاهش عوارض صدور مجوز شهرسازی در اهواز

تاریخ انتشار: سه شنبه 17 مرداد 1402 | 11:13 ق.ظ
تصویب کاهش عوارض صدور مجوز شهرسازی در اهواز معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز با تاکید بر لزوم کاهش هزینه‌های شهروندان گفت: از اولین روزهای سال جدید با الزام به اجرای قانون درآمدهای پایدار با این موضوع مواجه شدیم که در نظرات کارشناسی در پرونده‌های شهرسازی برای صدور مجوز، عوارض نسبت به سال گذشته بین ۸ و در برخی مناطق تا ۲۰ برابر […]

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز با تاکید بر لزوم کاهش هزینه‌های شهروندان گفت: از اولین روزهای سال جدید با الزام به اجرای قانون درآمدهای پایدار با این موضوع مواجه شدیم که در نظرات کارشناسی در پرونده‌های شهرسازی برای صدور مجوز، عوارض نسبت به سال گذشته بین ۸ و در برخی مناطق تا ۲۰ برابر افزایش یافته است.

هدایت‌الله زارع‌زاده در یکصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که دیروز(۱۶ مردادماه) برگزار شد، در خصوص لایحه نحوه تعیین و اعمال ضریب Q مربوط بند مصوبه جلسه ۹۸ شورای شهر اهواز اظهار کرد: این لایحه در واقع تشریح، تبیین و تدقیق موضوع ارزش افزوده ناشی از تعیین یا تغییر کاربری است. قانون درآمدهای پایدار به صورت کلی به شهرداری‌ها اجازه داده است که برای تعیین یا تغییر کاربری اراضی و املاک عوارضی را وضع و وصول کنند که این عوارض تا ۴۰ درصد ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری مشخص کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بر اساس قوانین و مقررات جاری، عموما ارزش املاک بر اساس قیمت کارشناسی و با اخذ نظر کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌شود. از اولین روزهای سال جدید با الزام به اجرای قانون درآمدهای پایدار با این موضوع مواجه شدیم که در نظرات کارشناسی در پرونده‌های شهرسازی برای صدور مجوز، عوارض نسبت به سال گذشته بین ۸ و در برخی مناطق تا ۲۰ برابر افزایش یافته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز  گفت: به طور مثال اگر عوارض تغییر کاربری یک پرونده در اسفندماه سال گذشته ۴۰۰ میلیون تومان بود، در اوایل فروردین‌ماه امسال به ۸ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: برای یک واحد تجاری پراکنده ۲۰ متری در یک منطقه محروم نیز که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان ارزش دارد، بیش از ۵۰۰ میلیون تومان عوراض تعیین شده؛ یعنی تقریبا معادل ارزش ملک، عوارض مشخص شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز گفت: بنابراین این ضرورت دارد که این موضوع با سه هدف سرعت، دقت و کاهش هزینه‌ها برای شهرداری و شهروندان تدقیق شود.

وی با اشاره به نظرات مختلف کارشناسان و زمان‌بر و هزینه‌بر بودن این پروسه گفت: پس از برگزاری پنج جلسه در کمیسیون عمران شورای شهر اهواز، به این نتیجه رسیدیم که فعلا حداقل همان عوارضی که تا پایان سال گذشته تعیین شده بود و حداکثر تا یک و نیم برابر آن، تعیین و اخذ شود.

در پایان و پس از بررسی، این لایحه به تصویب اعضای شورای شهر اهواز رسید.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار