رهاسازی آب به تالاب هورالعظیم برای جلوگیری از آتش سوزی ضروری است

تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 مرداد 1402 | 11:59 ق.ظ
رهاسازی آب به تالاب هورالعظیم برای جلوگیری از آتش سوزی ضروری است معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه تاکنون در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آتش‌سوزی رخ نداده است، گفت: لکه‌های آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب مشاهده شده اما خوشبختانه به خاطر جهت وزش باد این آتش‌سوزی به بخش ایرانی سرایت نکرده است.

عادل مولا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار افزود: در ماه‌های پیش رو با توجه به اینکه وزش‌ بادهای شرقی شروع می‌شود احتمال وقوع آتش‌سوزی نیز بالا می‌رود.

وی بخش عمده نبود آتش‌سوزی را منوط به شرایط جوی دانست و ادامه داد: اغلب بادها به سمت غرب هستند و بادهای شرقی شعله‌های آتش را منتقل می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان درخصوص وضعیت آبگیری تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی گفت: هورالعظیم امسال سال آبی خوبی را پشت سرنگذاشت و فقط هشت تا ۹ مترمکعب از ورودی‌های مختلف همچون نیسان، سابله و هوفل آب وارد هور می‌شود.

وی افزود: میزان تبخیر در تالاب بسیار بالا و در حدود ۵۰ درصد است و همین موضوع نگرانی ما را بیشتر از قبل می‌کند.

مولا رهاسازی آب به تالاب را مقطعی عنوان و اعلام کرد: رهاسازی آب به تالاب باید به صورت مستمر باشد تا از میزان تاثیر تبخیر بالا کاسته شود.

وی افزود: به طور کلی تالاب شرایط خوبی ندارد و در حال پیگیری از طریق سازمان آب و برق و استانداری هستیم تا رهاسازی آب مستمر شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در حال حاضر حوضچه یک و ۲ حدود ۵۵ درصد آبگیری و حوضچه چهار و پنج کمتر از ۳۰ درصد آبگیری داشته‌اند.

تالاب هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای حوضه آبی کرخه واقع شده‌ است.

یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق واقع است؛ آتش سوزی یکی از چالش‌های این تالاب در زمانی است که حقابه آن تامین نشود.

در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داد نیز آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب هورالعظیم از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر در خوزستان پیش رفت و هشت شهرستان را درگیر کرد.

شهریور ۱۴۰۰ نیز آتش سوزی در سه نقطه از بخش عراقی تالاب هورالعظیم، باعث شد دود این آتش سوزی شهر رُفیّع از توابع شهرستان هویزه را فرا گیرد.

رودخانه کرخه امسال برای سومین سال متوالی با بحران کم آبی روبه رو بوده و در ماه‌های اخیر بنا بر اعلام وزارت نیرو در چندین نوبت رهاسازی صورت گرفته است.

به گفته فعالان محیط زیستی به علت برداشت‌های مکرر از بالادست این آب به طور کامل به تالاب نرسیده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار