مصاحبه فنی و تخصصی با معاونت مهندسی نفت مدیریت امور فنی

تاریخ انتشار: یکشنبه 16 مهر 1402 | 11:03 ق.ظ
مصاحبه فنی و تخصصی با معاونت مهندسی نفت مدیریت امور فنی در آستانه آغاز سلسله نشست های پیش بینی ۵ ساله بهره دهی چاه های نفت و گاز با مهندس محمد حسین غزل معاونت مهندسی نفت مدیریت امور فنی در خصوص ابعاد فنی این جلسات گفتگویی ترتیب دادیم، مشروح این مصاحبه بدین شرح است:

۱-معرفی مختصری از معاونت مهندسی نفت مدیریت امور فنی، مجموعه تحت نظارت خود داشته باشید؟

معاونت مهندسی نفت یکی از معاونت های مدیریت امور فنی بوده و شامل سه اداره ارزیابی مخازن، اداره مهندسی بهره برداری و اداره مهندسی فرآورش و تزریق گاز با مجموع ۳۰۰ پرسنل می باشد که بیش از ۸۰ درصد آن دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا در رشته های مهندسی نفت و مهندسی شیمی در گرایش های تخصصی مرتبط می باشد. از عمده وظایف معاونت مهندسی نفت می توان به طراحی، تدوین و بروزرسانی برنامه بلندمدت تولید صیانتی از ۴۱ میدان نفتی شامل ۶۰ مخزن هیدروکربوری بعنوان نقطه شروع کلیه فعالیت‌های توسعه و تولید شرکت ملی نفت مناطق نفتخیز جنوب اشاره کرد. تدوین برنامه تولید و تحقق اهداف آن، پایش روند انجام برنامه با طراحی و نظارت بر کلیه فعالیت‌های بهینه‌سازی و انگیزش چاه‌محور با راهبری حدود ۳۵۰۰ حلقه چاه های تولیدی، تزریقی و مشاهده ای و مشارکت در طراحی، بهینه‌سازی و نظارت/ راهبری بیش از ۳۱۰ تاسیسات سطح الارضی از موارد دیگری است که در این معاونت پیگیری می گردد. همچنین مدیریت کسب اطلاعات مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آنها از دیگر مواردی است که در این معاونت پیگیری و انجام می شود.

 

۲-اقدامات و دستاوردهای معاونت مهندسی نفت را به اختصار بیان کنید؟

از اهم فعالیت های این معاونت در نیمه اول سال جاری و با مشارکت شرکت های بهره بردار، ادارات ستادی و عملیاتی، تحقق ۲۷۴ هزار بشکه در روز نگهداشت و افزایش تولید حاصل بیش از ۴۲۰ عملیات ترمیمی، توسعه ای و تعمیری می باشد.

از دیگر فعالیتها، مطالعه جامع مخزن بنگستان میدان مارون توسط کارشناسان زیر مجموعه مدیریت امور فنی و نُه مطالعه جامع برون سپاری شده به شرکت های داخلی می باشد. مطالعات نه میدان با نظارت کارشناسان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از مردادماه ۱۳۹۸ آغاز و تاکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته اند. همچنین پروژه های پژوهشی میدان محور بر روی ۱۰ میدان نفتی از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است.

برنامه‌های پیش‌بینی ۵ ساله و ۲۰ ساله دبی و ظرفیت مجاز تولید (PGC/PGR) و همچنین برنامه پیش‌بینی بیست ساله نیاز گاز تزریقی به میادین نفتی از دیگر فعالیت های این معاونت می باشد. ضمناً ارائه ۴ طرح توسعه مخازن برای میادین نرگسی، کوپال، مسجدسلیمان، مارون بنگستان  و طرح توسعه ۱۶ مخزن گازی مستقل اخیراً با همت کارشناسان این معاونت انجام شده است.

از دیگر دستاوردهای این معاونت توسعه فعالیت های چاه محور(IOR) با هدف بکارگیری فنآوریهای نوین و ساخت بار اول توسط شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی و تحقق بخشی از اهداف سازمان با انجام فعالیت های مذکور بر روی بیش از ۱۲۰ حلقه چاه با نگهداشت و افزایش تولید حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز می باشد.

 

۳-سوال: برای آشنایی مخاطبان لطفا در خصوص ماهیت و تاریخچه جلسات بهره دهی چاه های نفت و گاز توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

برگزاری جلسات پیش بینی بهره دهی چاه‌های نفت و گاز در سطح مناطق نفت خیز جنوب با هدف پیش بینی، بررسی فنی و بهینه سازی تولید از چاه‌های نفت و گاز و تاسیسات سطح الارضی بعنوان یکی از اصلی ترین فعالیتها در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب صورت می پذیرد.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با افزایش تولید حدود ۹۰۰ هزار بشکه ای در دو سال اخیر در گستره ۴۰ میدان نفتی، که سهم حدود ۸۰ درصدی از برنامه تولید کل وزارت نفت را دارد. با توجه به شرایط دینامیک چاه‌های نفت و گاز، بررسی تاریخچه تولید ، ارزیابی چالش‌ها جهت دستیابی به برنامه تعهد تولید و شبیه سازی و مطالعات جامع با هدف نگهداشت و بهبود روند تولید امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. در این راستا سالیانه در دو نوبت بصورت شش ماهه جلسات پیش بینی بهره دهی چاه‌ها بصورت مقدماتی و نهایی با حضور تمامی مدیران و کارشناسان در سطح مناطق نفت خیز جنوب و نمایندگان شرکت ملی نفت مستقر در تهران برگزار می‌گردد.

جلسات مقدماتی باحضور کارشناسان فنی شرکت‌های بهره بردار و مدیریت امور فنی- مهندسی نفت در بالاترین سطح فنی با هدف دستیابی به ظرفیت تولید میادین در برنامه پنج ساله (PGC) و تعیین ملزومات آن برگزار می‌گردد. همچنین در این جلسات محدودیت های دستیابی به برنامه تعهد تولید و ظرفیت میادین شناسایی و اقدامات مقتضی در جهت رفع آن در دستور کار قرار می‌گیرد. در این جلسات بررسی روند تولید از کلیه چاه‌ها ، چالش های پیش روی آن‌ها و اقدامات مورد نیاز در راستای نگهداشت تولید یا افزایش تولید صورت می‌پذیرد.

در جلسات نهایی پیش بینی بهره دهی چاه‌ها در حضور مدیرعامل محترم شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بررسی های کلان اهداف سازمان، برنامه های تولید از میادین تحت سرپرستی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ، پیگیری روند پروژه‌های فعال و در حال تصویب، بررسی و موانع موجود در مسیر دستیابی به اهداف کلان سازمان شناسایی و تصمیمات عاجل در راستای حل مشکلات اخذ می‌گردد.

 

۴- لزوم و اهمیت این سلسله نشست ها را در چه می دانید؟

باتوجه به توضیحات ارائه شده در قسمت قبل لزوم برگزاری جلسات پیش بینی بهره دهی چاه‌ها درراستای بررسی چالش‌های موجود و دستیابی به اهداف کلان سازمان کاملا مشهود می باشد. در همین راستا اهم موضوعات مطروحه در این جلسات شامل موارد ذیل می‌گردد که بصورت مستمر تحت پیگیری تمامی مدیریت‌های زیر مجموعه مناطق نفت خیز جنوب قرار گرفته و در این جلسات اقدامات صورت گرفته ارائه می شود.

با توجه به تمامی موارد فنی مطرح شده در جلسات پیش بینی بهره دهی چاه‌های نفت و گاز جهت پایداری تولید، رفع مشکلات تولید در شرایط فعلی، دستیابی به تولید حداکثری در آینده و تولید صیانتی از مخازن نفت و گاز، نتایج حاصل از این جلسات خوراک اصلی تمامی فعالیت ها و برنامه‌ریزی‌های مدیریت‌های زیرمجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در سال های بعد می گردد.

 

۵- آیا نشست های اخیر از منظر ملی و سازمانی دستاوردهای قابل توجهی دربرداشته است؟ لطفا جمع بندی خود را از نشست های اخیر بیان فرمایید

 

با توجه به اینکه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب متولی بیش از ۸۰ درصد تولید نفت و ۱۶ درصد تولید گاز کشور میباشد نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارد. در واقع علاوه بر تامین بخش عمده ای از صادرات نفت کشور و به تبع آن تامین بخش اعظمی از بودجه و تامین خوراک پالایشگاههای داخلی، در جلسات مذکور برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تحقق اهداف تولید نفت و گاز و الزامات آن در جلسات بررسی و نهایی می شود.

 

از عمده ترین دستاوردها در سالهای اخیر می توان به موارد ذیل اشاره نمود

· تولید از مخزن بنگستان میدان نرگسی برای اولین بار و اثبات  یک مخزن نفتی جدید

· تولیدی شدن دومین و سومین چاه میدان سولابدر پس از ۴۲ سال علیرغم ابهامات و پیچیدگی های مخزنی

· حفاری چاههای توصیفی، اخذ اطلاعات لازم در میدان رامشیر،  افزایش ۴۷ درصدی نفت درجای مخزن آسماری و ۳۰۰ درصدی نفت درجای مخزن بنگستان رامشیر

· انجام مطالعات ازدیاد برداشت در مخزن بنگستان اهواز و اجرای نیمه پایلوت تزریق آب

· آماده سازی طرحهای توسعه ای در ۶ مخزن با افزایش ظرفیت مجاز تولید تا ۲۵۰ هزار بشکه

· اسیدکاری انتخابی و سایر روشهای اسیدکاری برای نخستین بار در مناطق نفتخیز جنوب در بیش از ۱۲۰ حلقه چاه

· استفاده از عملیات حفاری شعاعی با جت (RJD) جهت افزایش تولید در ۵ حلقه

· احداث رینگ فرازآوری با گاز در میدان پارسی و پرنج

· برنامه‌ریزی برای احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل در قالب قرارداد با شرکت‌های پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیج فارس

· پروژه خرید و نصب نمکگیرهای تکنولوژی جدید در مراحل پایانی اجرا قرار داشته و در مرحله راه‌اندازی است. در صورت بازدهی موفق می‌تواند منجر به کاهش آب مصرفی و کاهش مصرف مواد تعلیق شکن گردد.

· بررسی امکان تزریق گازهای غیر هیدروکربوری در مخازن نفتی به جای گازهای هیدروکربوری

 

استفاده از ظرفیت ساخت بار اول

پیگیری استفاده از ظرفیت مراکز علمی و شرکت های دانش بنیان در دهها پروژه ساخت بار اول جهت ساخت کالا و خدمات مورد نیاز از جمله :

· سامانه ماسه گیر جریان ورودی نفت واحد بهره‌برداری منصوری

· پمپ‌های سطح‌الارضی انتقال سیالات HPS

· ساخت پمپ‌های چندفازی

· ساخت انواع پکر و پلاگ‌ها

· ساخت سامانه ایمنی مشبک کاری PSD

· بومی سازی ابزار نمودارگیری PLT

· ساخت ابزار MPLT با ۷۰ درصد پیشرفت

· طراحی و ساخت نرم افزار یکپارچه مهندسی بهره‌برداری PROMATE

· طراحی و ساخت نرم افزار اسیدکاری چاه‌ها Acidpro

· طراحی و ساخت نرم افزار Flowpro

· ساخت شیرهای فرازآوری با گاز

· ساخت HOT TAP با فشار بالای ۵۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ پامی

· ساخت سامانه مهارشن چند مرحله ای

· ساخت تلمبه ای نسل جدید میله ای مکشی

· ….

که تعدادی از آنها نهایی و به مرحله اجرا رسیده و تعداد دیگری در فرآیند نهایی سازی پیشنهاد های دریافتی می باشند

که بیانگر توانمندی مراکز علمی و در نتیجه هدایت مؤثر مراکز علمی با معرفی چالش های موجود  توسط همکاران مهندسی نفت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب  می باشد.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار