صادرات ۵۱۲ هزار تن کالای استان‌های دیگر از مرزهای خوزستان انجام شد

تاریخ انتشار: سه شنبه 21 آذر 1402 | 11:03 ق.ظ
صادرات ۵۱۲ هزار تن کالای استان‌های دیگر از مرزهای خوزستان انجام شد ناظر گمرکات خوزستان و مدیرکل گمرک اهواز گفت: ۵۱۲ هزار تن کالای استان‌های دیگر از مرزهای خوزستان طی سال جاری صادر شده که نشان‌دهنده ارتقای امنیت، خدمات‌دهی بهتر و جلب اعتماد تجار از مرزها و گمرکات استان است.

بهروز قره‌بیگی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: این میزان کالا به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار بوده که از استان‌های دیگر برای صادرات از گمرکات خوزستان عبور کرده است.

وی گفت: گمرکات و مرزهای خوزستان ظرفیت انجام صادرات کالا از استان‌های دیگر را دارند و این مهم در رونق اقتصادی منطقه و استان نیز اثر مثبت دارد.

قره‌بیگی اظهار کرد: گمرکات خوزستان آمادگی تامین امنیت و شرایط لازم برای انجام صادرات کالای استان‌های دیگر را دارد و از این امر استقبال می‌کند.

ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: در رتبه‌بندی گمرک ایران گمرکات خوزستان در بخش واردات رتبه نخست، مبادلات تجاری جایگاه دوم، صادرات جایگاه سوم و درآمد حاصل از تجارت در رتبه‌های دوم و سوم کشور قرار دارد.

 

صادرات ۱۳ میلیون و ۲۲۴ هزار تن کالا از مرزهای خوزستان

وی در ادامه با اشاره به میزان صادرات کالای غیرنفتی در هشت ماهه امسال بیان کرد: ۱۳ میلیون و ۲۴۴ هزار تن کالا در مدت یاد شده از مرزهای خوزستان صادر شده است.

قره بیگی تصریح کرد: ارزش این میزان صادرات سه میلیارد و ۷۱۲ میلیون دلار برآورد شده که از نظر وزنی ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

مدیرکل گمرک اهواز ادامه داد: به دلیل کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و کاهش صادرات این کالا ارزش صادرات انجام شده از استان روند نزولی نسبت به سال گذشته داشته است.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان پیش از این اعلام کرد سیر نزولی قیمت جهانی محصولات پتروشیمی، صادرات استان را از نظر ارزشی با روند کاهشی روبرو کرده است.

وی با اشاره به کاهش صادرات محصولات پتروشیمی از استان اظهار کرد: صادرات محصولات پتروشیمی طی سال جاری به لحاظ ارزشی ۴۵ درصد و به لحاظ وزنی ۱۷ درصد کاهش داشته است.

واردات ۱۰ میلیون و یکصد هزار تن کالا از مرزهای خوزستان

قره‌بیگی بیان کرد: ۱۰ میلیون و یکصد هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰ میلیون دلار از گمرکات خوزستان وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال هفت درصد کاهش داشته است.

مدیر کل گمرک اهواز در ادامه با اشاره به صادرات از ۲ مرز تجاری چذابه و شلمچه استان توضیح داد: صادرات از مرز چذابه در هشت ماهه امسال از نظر ارزشی ۵۶ درصد و در مرز شلمچه ۱۱ درصد رشد یافته است.

وی اظهار کرد: همچنین میزان صادرات در مدت ذکر شده از مرز خرمشهر ۸۸ درصد و از مرز آبادان نیز ۵۵ درصد رشد داشت.

قره بیگی گفت: بیشترین کالاهای صادراتی شامل مواد معدنی، کاشی و سرامیک بوده است.

 

صادرات چهار میلیون و ۳۸۰ هزار تن کالا به کشور عراق

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: چهار میلیون و ۳۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۰ میلیون و ۱۶۲ هزار دلار در هشت ماهه امسال از خوزستان به کشور عراق صادر شده است.

وی گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ وزنی ۳۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۵ درصد رشد داشت.

مدیرکل گمرک اهواز افزود: طی رایزنی‌هایی که با کشور عراق انجام شده شرایط تجاری و هماهنگی‌ها با کشور عراق برای تجارت، بهتر از گذشته شده است.

وی گفت: تقویت ارتباط بین تجار ایرانی و عراقی در افزایش صادرات خوزستان و کشور اثر مثبتی دارد.

 

بهسازی مرز تجاری چذابه در دستور کار است
ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به اقداماتی که برای بهبود زیرساخت در مرز چذابه انجام شده بیان کرد: طی قراردادهایی که با بخش خصوصی برای ساماندهی مرز چذابه انجام شده بهبود زیرساخت و وضعیت این مرز برای تجارت بهبود خواهد یافت.

وی با اشاره به هم‌افزایی دستگاه‌ها برای بهبود شرایط تجارت در استان گفت: اقداماتی همچون نصب دستگاه ایکس‌ری ، افزایش نیروهای یگان حفاظت و بهبود شرایط بارانداز در مرزهای استان در حال انجام است تا شرایط برای بازرگانان به منظور تجارت در استان بیش از پیش بهبود یابد.

خوزستان با دارا بودن ۲ مرز تجاری زمینی و هفت بندر یکی از استان‌های راهبردی در امر صادرات و واردات است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار