مالچ پاشی روشی برای تثبیت شن‌ های روان و تپه‌ های ماسه‌ای در خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 1 بهمن 1402 | 08:39 ق.ظ
مالچ پاشی روشی برای تثبیت شن‌ های روان و تپه‌ های ماسه‌ای در خوزستان مالچ در خوزستان به منظور تثبیت شن‌ های روان و تپه‌های ماسه‌ای در استان درحال انجام می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به گذشت بیش از ۴ دهه از مالچ پاشی در خوزستان، به خبرنگار ما گفت: مالچ که در مناطق بیابانی و دارای شن‌های روان ریخته می‌شود، باعث چسبندگی و پیوستگی ذرات خاک می‌شود و تپه‌های ماسه‌ای حرکت نکنند.

سیدجمال موسویان افزود: حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی در منطقه عمومی خسرج در شهرستان حمیدیه مالچ پاشی شده است و بعد از عملیات، نهالکاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ۲ هفته پس از مالچ پاشی، نهالکاری صورت می‌گیرد و درصورتیکه خاک تثبیت نشده باشد، این ماسه به وسیله باد حرکت می‌کنند و باعث می‌شود نهال کشت شده مدفون شود و از بین برود.

موسویان با اشاره اهمیت نوع مالچ مورد استفاده و سازگاری آن با محیط، اضافه کرد: تاکنون توانسته ایم به میزان ۹۰۰ هکتار اعتبار برای مالچ پاشی از نوع وکیوم باتوم که مواد نفتی کمتری دارد و مواد زیان بار آن گرفته شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه یک کارگروه از دانشگاه تهران روی مالچ پاشی در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان تحقیق‌هایی انجام داده اند، می‌گوید: علاوه بر تایید اجرای آزمایشی مالچ پاشی در استان‌های یادشده، آثار زیانباری اثبات نشده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار