تکمیل و بهره برداری نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور در بندر امام خمینی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 2 اسفند 1402 | 09:35 ق.ظ
تکمیل و بهره برداری نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور در بندر امام خمینی نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی تکمیل شد و با پهلوگیری نخستین کشتی و انجام عملیات مکانیزه تخلیه غلات به بهره برداری کامل رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به بهره برداری کامل نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی با پهلوگیری نخستین کشتی و انجام عملیات مکانیزه تخلیه غلات، گفت: یک فروند کشتی حامل ۷۲ هزار تن ذرت در اسکله‌های متصل به پایانه مکانیزه غلات شماره ۴ این مجتمع بزرگ بندری عملیات تخلیه محموله خود را آغاز کرده است.

ابوطالب گرایلو افزود: به دنبال بهره برداری کامل از این پایانه به عنوان نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور، فرآیند کامل عملیات یکپارچه و مکانیزه تخلیه و بارگیری غلات انجام شد.

وی با بیان اینکه فاز اول این پایانه با دارا بودن ۱۷۰ هزار تن سیلوی نگهداری غلات و تجهیزات پیشرفته به ارزش سرمایه‌گذاری بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۳ میلیون تن همزمان با هفته دولت در شهریورماه سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسیده است، ادامه داد: با پهلوگیری کشتی حامل ۷۲ هزار تن ذرت، فرآیند مکانیزه تخلیه و انتقال کالا از پای اسکله تا محل سیلو‌ها به طول حدود یکهزار و ۶۰۰ متر در قالب فاز دوم، این طرح بزرگ تکمیل و به چرخه عملیات بندری وارد شد.

کاهش زمان معطلی کشتی‌های حامل کالای اساسی در بندر امام

گرایلو کاهش زمان توقف کشتی در اسکله از ۷ روز به ۳ روز را مهم‌ترین مزایای ساخت این پایانه مکانیزه غلات عنوان و اضافه کرد: با تکمیل این طرح، ساعت عملیات تخلیه از ۱۸ ساعت به ۲۴ ساعت افزایش یافته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به افزایش میانگین تخلیه از ۵۰۰ تن بر ساعت به یکهزار تن بر ساعت با اجرایی شدن این طرح، گفت: همچنین این فرآیند به افزایش میانگین عملیات تخلیه روزانه از ۹ هزار تن به ۲۴ هزار تن منجر شده است.

رعایت استاندارد‌های دریافت کالا (تخلیه، انتقال و نگهداری با حفظ بهداشت و سلامت کالا)، افزایش بهره وری تجهیزات ناشی از حذف جابجایی و توقفات، افزایش ضریب ایمنی عملیات ناشی از حذف عوامل انسانی درگیر در عملیات و کاهش حوادث و همچنین جلوگیری از ریزش کالا و آلودگی‌های ناشی از آن، به عنوان دیگر مزایای بهره برداری کامل از نخستین پایانه مکانیزه غلات کشور در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام محسوب می‌شود.

 بیش از ۷۰ درصد واردات کالا‌های اساسی کشور از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی انجام می‌شود؛ همچنین ۹۰ درصد واردات برخی اقلام اساسی از طریق این بندر انجام می‌شود که در تامین امنیت غذایی کشور تاثیر مستقیمی دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار