طرح زراعت چوب برای ۶۰۰ هزار نفر در خوزستان اشتغال‌زایی می‌کند

تاریخ انتشار: دوشنبه 14 اسفند 1402 | 12:00 ب.ظ
طرح زراعت چوب برای ۶۰۰ هزار نفر در خوزستان اشتغال‌زایی می‌کند مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان، گفت: با اجرای طرح زراعت چوب نیاز ۲۰ شرکت صنایع چوبی تامین خواهد شد و ۶۰۰ هزار نفر در خوزستان اشتغال‌زایی دارد.
 
 

سید جمال موسویان، امروز در نشست با جمعی از خبرنگاران خوزستان که به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: شعار این هفته، منابع طبیعی با مردم، همراه مردم و برای مردم است.

وی با اشاره به درختکاری در این هفته، افزود: درخت‌داری از درختکاری مهمتر است. باید جایی درخت بکاریم که بتوانیم آن را حفظ کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به دومین روز این هفته که به آبخیزداری اختصاص یافته گفت: آبخیزداری به دو حوزه آب و خاک تقسیم می شود. خیلی‌ها ممکن است بگویند آب از خاک مهمتر است، اما در واقعیت حفظ خاک مقدم بر آب است‌.

موسویان ادامه داد: عملیات‌های آبخیزداری در شهرهای شمالی استان باعث می شود علاوه بر هدر رفت آب از شسته شدن خاک و فرسایش آن جلوگیری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در ادامه به پروژه زراعت چوب در خوزستان اشاره کرد و افزود: زراعت چوب در گذشته نیز انجام می شد. در طرح کشوری کاشت یک میلیارد درخت، مقرر شده که ۲۹۰ هزار هکتار زراعت چوب در استان صورت گیرد و عرصه‌های آن در استان مشخص شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه این پروژه کاملا مردمی است، گفت: نهال را از خود مردمی که تولید نهال می‌کنند خریداری می‌کنیم و همان نهال اکالیپتوس را رایگان به مردمی که می‌خواهند زراعت چوب انجام دهند، تحویل می‌دهیم.

موسویان با بیان اینکه قرار است ۳۲۰ میلیون درخت در استان کاشته شود، تصریح کرد: آنچه در برش اولیه برای خوزستان مشخص شد کاشت ۱۰۵ میلیون درخت بود که در سفر دوم رئیس‌جمهور به خوزستان طرح زراعت چوب مصوب و ابلاغ شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان کرد: برای زراعت چوب از آب‌های نامتعارف نیز می‌شود، استفاده کرد. 

وی تأکید کرد: این طرح در اراضی درجه ۴ و ۵ اراضی کشاورزی می‌تواند انجام شود. اولویت ما تامین امنیت غذایی است و اجازه نمی‌دهیم در اراضی درجه یک کشت چوب انجام شود.

موسویان درباره اشتغال‌زایی این طرح گفت: با اجرای این طرح نیاز ۲۰ شرکت صنایع چوبی تامین خواهد شد و از نظر ما اشتغال‌زایی این طرح حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر است.

وی عنوان کرد: در ایران ۱۱ استان زاگرس‌نشین داریم که با یک میلیون هکتار جنگل‌های بلوط سومین استان زاگرس‌نشین هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در خصوص میزان بیابان‌های استان، گفت: حدود یک میلیون و ۲۷۵ هزار هکتار مناطق بیابانی در خوزستان داریم که ۳۵۰ هزار هکتار  آن کانون ریزگرد و ۳۵۰ هزار هکتار آن تپه‌های ماسه‌ای روان است.

موسویان تاکید کرد: ۳۴ درصد از پروژه‌های طرح کنترل عرصه‌های ریزگرد را توانستیم اجرا کنیم و نتایج آن را نیز در حال مشاهده هستیم و تاثیر خود را در استان گذاشته است.

وی با اشاره به مراتع وسیع خوزستان، عنوان کرد: ۲٫۵ میلیون هکتار مرتع در خوزستان داریم که علاوه بر دامداران استان، دامداران حدود ۱۰ استان دیگر نیز به این استان سرازیر می‌شوند و می‌توان گفت خوزستان قشلاق ۱۰ استان دیگر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به اهداف این اداره کل گفت: نخستین هدف حفظ آنچه داریم است، سپس احیا، توسعه و در نهایت بهره‌برداری را داریم. همه کارهایی که انجام می‌دهیم برای رسیدن به این اهداف است.

موسویان افزود: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی تفاهم‌نامه ‌ایی با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیرکل محیط زیست و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر برای اجرای طرح بیابان‌زدایی ۳۵۰ هزار هکتاری صورت گرفته که اعتبار آن ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است و در بازه زمانی ۲ تا ۳ سال انجام می‌شود.

وی در باره پروژه‌های آبخیزداری در خوزستان عنوان کرد: یک میلیون هکتار در حوزه آبخیزداری پروژه تعریف شده که بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن مصوب شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: در این طرح ۴۰۰ بند آبخیزداری کوچک و بزرگ پس از ۳ سال احداث شده که از هدر رفت آب و خاک و همچنین وقوع سیل جلوگیری می‌کند.

موسویان تصریح کرد: زراعت چوب می‌تواند خوزستان را از بیکاری و مسائل محیط زیستی نجات دهد. 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار