هدف از سامانه پنجره واحد خدمات شهرسازی، شفافیت و سرعت در کار است

تاریخ انتشار: سه شنبه 15 اسفند 1402 | 10:07 ق.ظ
هدف از سامانه پنجره واحد خدمات شهرسازی، شفافیت و سرعت در کار است نایب رییس شورای شهر اهواز گفت: هدف از راه اندازی سامانه پنجره واحد خدمات شهرسازی، شفافیت و سرعت‌بخشی در کارها است تا موانع بر سر راه برطرف شود.

عبدالزهرا سنواتی روز دوشنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: در حوزه شهرسازی باید تکالیف خود را کامل و به درستی انجام دهیم تا در کار مردم خللی ایجاد نشود.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که مردم از سامانه پنجره واحد نهایت استفاده را داشته باشند اما هنوز با مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض و اشتباهات متعدد از سوی نقشه برداران مواجه هستیم.

نایب رییس شورای شهر اهواز گفت: انتظار می‌رود که هر چه سریعتر مشکلات این سامانه برطرف و در حوزه خدمت‌رسانی به مردم عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

در ادامه غلامرضا شانه‌سازان دیگر عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: بنا بود کمیته ای متشکل از معاونت فاوا، معاونت شهرسازی و مناطق شهرداری ایرادات این سامانه را مشخص کرده و سپس به دنبال رفع آن باشیم که این اقدام صورت نگرفت.

همچنین علی مدد هاشم‌پور ضمن رضایت نداشتن از سامانه پنجره واحد مجوزها توضیح داد: سامانه پنجره واحد مجوزها در یک منطقه از شهرداری اجرا شد که در نهایت موفق نبود. پیشرفت کاری این سامانه بسیار کم است لذا این موضوع باید توسط شورا تعیین تکلیف شود و با کسانی که در این زمینه قصور کرده‌اند برخورد شود.

حجت الله زارع زاده دیگر عضو شورا با بیان اینکه اجرایی شدن سامانه پنجره واحد یک تکلیف قانونی بوده و باید انجام شود گفت: مجریان این سامانه به جای اینکه در پی اثبات خود باشند باید نوع نگاه خود را تغییر دهند. لازم است که یک تیم کارشناسی مشکلات این سامانه را به درستی رصد کرده و سپس به دنبال رفع آنها باشیم.

وی اظهار کرد: تحمل ما نیز در این زمینه حدی دارد و اگر صدای ما بلند شد خاموش کردن آن به راحتی نیست زیرا موضوع اصلی مردم هستند.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: ما با یک سامانه مجهول الهویه مواجه هستیم و هم اکنون باید متولی راه اندازی این سامانه پاسخگو باشد.

حمید دغاغله دیگر عضو شورا گفت: در پنجره قبلی شهرداری (سیگما) شاهد فسادهای مختلفی بودیم بنابراین این موضوع در کمیسیون عمران مطرح و شهرداری را مکلف به راه اندازی سامانه پنجره واحد کردیم.

وی با بیان اینکه بحث نظارت بر اجرای صحیح پنجره واحد باید توسط شهرداری انجام شود اضافه کرد: با اجرای این سامانه، بخش قابل توجهی از فسادها و رابطه بازی ها از بین رفت همچنین مردم به راحتی درخواست خود را ثبت می‌کنند از طرفی نظارت بر کمیسیون ماده ۱۰۰ آسان تر شد.

ناصر مهداوی نیز بیان کرد: یکی از سیاست‌های کلی کشور تسهیل در کسب و کار و کم کردن فرایند بروکراسی اداری است بنابراین از همان روز اول که موضوع پنجره واحد مطرح شد، اعلام کردم که تجربه ناموفقی است.

وی با اشاره به یک سری اشکالات اساسی در ساختار مدیریت شهری اهواز اظهار کرد: تا زمانی که امضاهای طلایی در کار باشد، طرح جامع شهری در اهواز اجرایی نخواهد شد.

همچنین عادل شیشه گری مطرح کرد: قرار بود پنجره واحد مجوزها، در کارها تسهیل‌گری کرده و شرایط را برای شهروندان و سیستم های نظارتی بهتر کند که این امر هنوز میسر نشده است.

وی با بیان اینکه به نحوه اجرا و بهره برداری از سامانه پنجره واحد ایراد وارد است افزود: هدف این نیست ک سامانه برچیده شود بلکه در روند اجرایی کار ایراداتی وجود داشته که قابل حل است.

بر اساس این گزارش طرح مقدماتی پنجره واحد خدمات شهرسازی، در بهمن ماه ۱۴۰۱ به منظور هوشمند کردن شهر و کاهش مراجعه حضوری مردم، به طور آزمایشی در منطقه ۲ شهرداری اهواز اجرا شد.

در این پنجره سامانه های سازمان ثبت اسناد، نظام مهندسی و کانون سردفترداران خوزستان به یکدیگر متصل شده و کار صدور پروانه، انتقال سند و پایان کار به سهولت انجام می‌شود.

افزایش سرعت در خدمت رسانی، ارتقای رضایتمندی شهروندان، شفاف سازی، کاهش ترددها، جلوگیری از برخورد سلیقه ای و مقابله با فسادهای احتمالی از جمله مزایای هوشمندسازی خدمات شهری است.

قرار بود با تکمیل فاز آزمایشی سامانه پنجره واحد در منطقه ۲ شهرداری، به تدریج این طرح در کل مناطق شهری اهواز فعال شود که تاکنون این موضوع محقق نشده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار